$
בארץ

עוד תביעה נגד חברת פורקס: "הלקוח לא יודע שמאחורי החיוך מייחלים שיפסיד"

כתב תביעה נגד חברת הפורקס מט"ח 24 חושף הקלטות פנימיות ועדויות עובדים המתארות כיצד האתרים מהמרים נגד הלקוח ולא מותירים לו סיכוי אמיתי להרוויח. "החברה לא מתכסה מול רוב הלקוחות כי היא מאמינה שבסופו של יום הרוב מפסידים"

הדס שפר 15:3914.11.10

"מט"ח 24 היא כמו כל חברות המט"ח - היא כמעט ולא מתכסה, כי היא מאמינה שבסופו של יום רוב הלקוחות מפסידים", כך נשמע סמנכ"ל השיווק לשעבר של חברת הפורקס מט"ח 24 בהקלטות פנימיות שהוגשו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, במסגרת כתב תביעה שהוגש ביום חמישי האחרון נגד החברה. לכתב התביעה צורפה בקשה לאישור תביעה כייצוגית כנגד מט"ח 24, בעליה ישראל פרל, מנכ"ל החברה רפי כהן ועובדים נוספים. בבקשה נטען כי מט"ח 24 הונתה את לקוחותיה במכוון וגרמה להם להפסדים כבדים.

 

התביעה נגד מט"ח 24 מצטרפת לתביעה אחרת שהגישו לקוחותיה המאוכזבים של חברת איזי פורקס. רשות ני"ע מנסה להפסיק את חגיגת הרווחית של חברות הפורקס, ובסוף חודש אוקטובר אישרה שורת תקנות שישנו את כללי המשחק בתחום. לידי "כלכליסט" הגיעו הקלטות המצורפות לכתב התביעה נגד מט"ח 24, שבהן נשמעים לכאורה בכירי החברה מצהירים על מדיניותה לפעול נגד לקוחותיה ולהביא לכך שיפסידו כספים. כן עולה לכאורה מההקלטות כי עובדי החברה תוגמלו באופן שיעודד אותם להביא את הלקוחות להפסדים. טענה אחרת שמעלה התביעה היא כי אף שלמט"ח 24 אין רישיון לניהול תיקים, החברה עוסקת בניהול מסוג זה ללא רישיון, תוך שהיא יודעת שפעילות זו אינה חוקית. בנוסף, בכתב התביעה נטען כי החברה עוברת על חוקי ייעוץ השקעות בכך שהיא נמצאת בניגוד עניינים שכן מצד אחד היא מרוויחה מהפסדי לקוחותיה ומנגד מייעצת להם כיצד להשקיע את כספם.

 

 

"נשחקים נגד הלקוח"

 

בהקלטה שהוגשה לבית המשפט נשמע ג', סמנכ"ל השיווק לשעבר של מט"ח 24, מסביר לכאורה כי ללקוחות אין סיכוי להרוויח. "רן דשאוני (מנהל חדר עסקאות במט"ח 24 - ה"ש) הוא היחידי בארץ שמרוויח במט"ח לאורך שנים. הכסף של ישראל פרל נמצא אצלו. הוא סוחר לישראל ובכסף של החברה והוא מרוויח. הוא יחיד סגולה, באמת יחיד סגולה. אבל בסופו של יום חברת מט"ח (מט"ח 24 - ה"ש) עצמה היא כמו כל חברות המט"ח, היא כמעט ולא מתכסה. היא לא מתכסה מול רוב הלקוחות כי היא מאמינה שבסופו של יום הרוב מפסידים".

 

התביעה נגד מט"ח 24 הוגשה על ידי שני לקוחות החברה לשעבר, מרדכי סופר ויעקב כהן, באמצעות עו"ד נמרוד אסיף. סופר, תלמיד ישיבה מירושלים ואב לארבעה, סבר לפני כמה שנים, בהיותו בן 24, שהמסחר במט"ח יספק לו רווחים קלים ונוחים. בסופו של דבר הפסיד סופר 400 אלף שקל שאותם גייס מהוריו, אחיותיו ובני משפחתו האחרים.

מט"ח 24 פועלת בישראל זה כעשר שנים. לפי כתב התביעה, "כדי לשדל עוד אנשים להשקיע אצלה את כספם, מט"ח 24 דואגת להסתיר את הסיכון שבמינוף, ויוצרת בפני הלקוחות אשליה שאותו 'כוח מסחר גדול' יוביל אותם לרווחים משמעותיים. החברה גם פונה במתכוון למשקיעים 'בלתי מתוחכמים', ומטעה אותם לחשוב שהשקעה במט"ח מובילה להתעשרות".

 

העסקה הבסיסית ביותר במסחר במט"ח היא כזו במסגרתה לקוח קונה או מוכר מטבע אחד כנגד מטבע אחר (שקל מול דולר, למשל) כדי להרוויח מתנודת השערים במטבעות. הפיתוי הגדול הוא היכולת לבצע עסקאות במינופים העולים על גובה ההשקעה בפועל. חברות הפורקס מציעות ללקוחות לסחור במינוף של עד 1:500, כך שמשקיע שמפקיד 1,000 דולר יכול בפועל לבצע עסקה בסכום של חצי מיליון דולר — עסקה שטומנת בחובה פוטנציאל גדול לרווחים, אך גם סיכון משמעותי. מאחר שהתנודות בשער החליפין משפיעות על "החשבון הממונף" של הלקוח, הרי שתזוזה קלה ביותר בשער החליפין בכיוון ההפוך מזה שעליו "הימר" המשקיע יכולה לעלות לו בגובה כל השקעתו המקורית ולמחוק אותו מהמסחר.

 

לפי התביעה, לקוחות ממשיכים להשקיע ולהפסיד כספים באמצעות מט"ח 24 משום שאינם מבינים את הסיכון במסחר ממונף - סיכון שלטענת התביעה החברה מסתירה במכוון מלקוחותיה. "מט"ח 24, לעומת זאת, מבינה סיכון זה מצוין. לכן, כיוון שברור לה שכמעט כל הלקוחות יפסידו, היא לא 'מתכסה' על השקעתם - היא לא משמשת גורם שמתווך בין סוחרים, אלא היא 'משחקת' נגד הלקוח. בדרך זו, כאשר הלקוח מפסיד את השקעתו, החברה מרוויחה את כל כספו", נכתב בתביעה.

 

כשלקוח מבצע עסקה ממונפת חברת הפורקס יכולה לבחור אם להתכסות על העסקה או לא. במקרה של "התכסות", אזי כנגד העסקה שביצע הלקוח תיכנס החברה לעסקה הפוכה מול גורם פיננסי גדול, כמו בנק. למשל, אם לקוח מבצע עסקה שבה הוא רוכש שקלים תמורת 50 אלף דולר, החברה "תתכסה" על העסקה בכך שהיא עצמה תרכוש מהבנק שקלים ב־50 אלף דולר. במקרה כזה החברה משמשת גורם מתווך בין הלקוח לבין הבנק והרווח שלה נובע רק מה"מרווח" — ההפרש בין הסכום ששילם הלקוח על המט"ח (למשל 3.80 שקלים לכל דולר) לבין הסכום שחברת הפורקס העבירה לבנק (למשל 3.77 שקלים לכל דולר).

 

ישראל פרל. נתבע אישית ישראל פרל. נתבע אישית

"לא איזי (פורקס - ה"ש), לא אנחנו, לא אפיקס ולא FXUC מתכסים כמעט", נשמע ג' באחת ההקלטות. "אלא אם כן מגלים שיש איזה לקוח דומיננטי ויש כאלה בודדים - אבל יש - שמביאים כבר שלוש שנים ורק מרוויחים. אנשים שמביאים מיליונים ומרוויחים שנה אחרי שנה באופן סיסטמטי".

 

"תמריץ לגרום להפסדים"

 

בכתב התביעה נטען כי כדי לרכוש את אמון הלקוחות, מט"ח 24 מציגה את עצמה במרמה כגוף ניטרלי שמחבר בין סוחרים, מעין בורסה. למעשה, נטען בתביעה, החברה מסתירה מהלקוחות את העובדה שהיא משחקת נגדם ומרוויחה את הסכומים אותם הם מפסידים.

 

נוסף לכך, "אף שמט"ח 24 נמצאת בניגוד עניינים קוטבי עם הלקוחות, היא מעניקה להם ייעוץ השקעות ואפילו מבצעת עבורם ניהול השקעות", נכתב בכתב התביעה. "לקוחות סבורים כי מט"ח 24 היא כמו בנק — גוף האמור להגן על כספם ואף לעזור להם להרוויח. הם לא יודעים שמאחורי החזות הידידותית מסתתר גוף שמייחל להפסדיהם. הלקוחות גם לא יודעים שמנהלי התיקים מקבלים תמריצים כספיים כדי לגרום להפסדים". לפי התביעה, שיטת התגמולים בחברה מוכיחה כי לעובדי מט"ח 24 יש אינטרנס שהלקוחות יפסידו, שכן הם מתוגמלים כנגד "מחיקות" — כינוי להשקעה בה לקוח הפסיד את כל כספו.

 

כדי לתמוך בטענה כי מט"ח 24 עברה על חוק ייעוץ השקעות צירפו התובעים הקלטה עם עובד בחדר העסקאות בחברה. לטענת התובעים, ההקלטה מבהירה כי הייעוץ שנתנו אנשי החברה לתובעים בתיק לא היה מעידה חד פעמית של עובד זוטר, אלא מייצג את דרך ההתנהלות הקבועה של מט"ח 24 כלפי לקוחותיה.

 

שאלה: "והם יתנו לי, למשל, אתה יודע, תחזיות — היורו ילך לשם, מה זה עכשיו אומר או דברים מהסוג הזה?".

א' עובד החברה: "כן. יתנו לך כיוונים, מגמות, רמות תמיכה, התנגדות, כיוונים כלליים. מעבר לזה יש לך את הסקירות היומיות של המנתח שלנו. אתה יכול להיכנס כל יום ולראות מה קורה בכלל בשוק. מעבר לזה, יש לך את מחלקת המסחר שנותנת לך על מסחר תוך יומי, לא רק מסחר יומי. אתה מבין? ממש בתוך יום. כל כיוון, כל דבר שקורה, מיידעים אותך על כל דבר. יושב שם צוות שלם של אנשים שזו העבודה שלהם".

 

לטענת התביעה, בהקלטה אחרת נשמע מנכ"ל החברה רפי כהן מסביר כיצד מתגמלת החברה את מנהלי התיקים שלה כך שיגרמו להפסדי הלקוחות. מי שמשוחח עם כהן הוא ד"ר דן הרוניאן, שביצע את מרבית ההקלטות שהוגשו לבית המשפט בתיק זה ובתיקים מול חברות פורקס אחרות, לאחר שהפסיד כספים בהשקעות פורקס והחליט להילחם בתופעה באמצעות השתלבות בחברות ותיעוד נהלי העבודה שלהן.

 

דן הרוניאן: "בהסכם שאנחנו מדברים עליו... יש 14% שאנחנו מקבלים חזרה במקרה של מחיקות?".

 

כהן: "אל תזכיר את המילה הזו, אבל כן".

 

הרוניאן: "מה אתה רוצה שאני אגיד לך? ... תגיד לי שם אחר, מה, איך אני קורא לזה?".

 

כהן: "עם תום כספי הלקוח".

 

לטענת התביעה, בשיחה המוקלטת עם הרוניאן נשמע כהן מבהיר לכאורה כי עובדי החברה מתוגמלים כאשר לקוחותיהם מפסידים את כל כספם.

 

מנכ"ל מט"ח 24 רפי כהן מסר בשם החברה: "לקוח כמו מרדכי סופר רשאי לתבוע אותנו בבית המשפט. אין לו אלא להלין על השקעות שביצע ולא עלו יפה. נענה לטענותיו בבית המשפט".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x