$
רכב

האם להחזיר את מכונית הליסינג משנת 2009?

עובדים רבים בחרו לקחת רכב ליסינג רגע לפני שהרפורמה בשווי השימוש נכנסה לתוקף. בינואר הקרוב רכבם יתייקר בכמה מאות שקלים. "כלכליסט" בדק באילו תנאים כדאי להמשיך להחזיק בו

תומר הדר 08:3711.08.10

בתחילת שנת 2011 צפויים מאות אלפי מחזיקי רכב צמוד לשאת בקיצוץ של מאות שקלים משכרם, לאחר שהשלב השני של מתווה שווי השימוש הליניארי ייכנס לתוקפו. בינואר האחרון נכנסה לתוקף שיטת חישוב שווי השימוש הליניארית, ולפיה על כל מחזיק רכב צמוד אשר שווה פחות מ־130 אלף שקל יחול שווי

שימוש חודשי של 2.04% שמנוכה משכר הברוטו של העובד. בינואר 2011 צפוי שווי השימוש לעלות ל־2.5%. במקרה של מכוניות שעולות מעל 130 אלף שקל, שווי השימוש היה ויישאר 2.5% מערך הרכב. עד שנת 2010 חושב שווי השימוש לרכב צמוד כסכום קבוע שנוכה בהתאם לשבע קבוצות מחיר. כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", חברת חשב ביצעה ניתוח מדויק שמאפשר קביעה של עלות שווי השימוש בשיטה הליניארית, שמעבר לה החזרת הרכב תהיה כדאית.

 

ואולם, בסוף שנת 2009 בחרו אלפי מחזיקי רכבים צמודים לחדש את חוזה הליסינג שלהם מבעוד מועד, כדי שיוכלו להמשיך ולשלם שווי שימוש בכפוף לשיטת הקבוצות. אך גם שיטת החישוב לפי קבוצות היא שיטה מדורגת, כלומר הסכומים עולים מדי שנה. כך לדוגמה, לפי נתוני רשות המסים מחזיקי רכב משפחתי, שמשלמים כיום שווי שימוש חודשי של כ־2,300 שקל, ישלמו בשנה הבאה באופן אוטומטי כ־2,700 שקל.

 

לבקשת "כלכליסט" ערכה חברת חשב בדיקה נוספת של נקודת הכדאיות, הסכום שמעליו ליסינג אינו כדאי ומתחתיו כן, להחזרת המכונית הצמודה, הפעם לפי שיטת קבוצות שווי השימוש. חישוב זה תקף רק למי שמחזיק מכונית ששווי השימוש שלה מחושב בשיטת הקבוצות. בדומה לבדיקתה הקודמת של חשב, גם התחשיב הנוכחי מתייחס לארבעה סוגי מכוניות: סופר מיני, משפחתית, היברידית זולה ומכונית מנהלים, כאשר בכל סוג רכב חושבו עלות רכישת הרכב וכל היבטי תחזוקתו השונים. גם כאן חישוב נקודת האיזון בוצע מתוך הנחה שהעובד יבחר בליסינג רק אם העלות החודשית של אחזקת הרכב בליסינג תהיה שווה או נמוכה מזו של רכב פרטי באותו השווי ותוך התחשבות בירידה בגובה הפיצויים שהמעסיק מפריש לחיסכון הפנסיוני ופיצויי הפיטורים, כמו גם גובה שיעור מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי שמשולמים במשכורת ומושפעים מאחזקת רכב הליסינג.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x