האם להחזיר את מכונית הליסינג משנת 2009?
עובדים רבים בחרו לקחת רכב ליסינג רגע לפני שהרפורמה בשווי השימוש נכנסה לתוקף. בינואר הקרוב רכבם יתייקר בכמה מאות שקלים. "כלכליסט" בדק באילו תנאים כדאי להמשיך להחזיק בו
בתחילת שנת 2011 צפויים מאות אלפי מחזיקי רכב צמוד לשאת בקיצוץ של מאות שקלים משכרם, לאחר שהשלב השני של מתווה שווי השימוש הליניארי ייכנס לתוקפו. בינואר האחרון נכנסה לתוקף שיטת חישוב שווי השימוש הליניארית, ולפיה על כל מחזיק רכב צמוד אשר שווה פחות מ־130 אלף שקל יחול שווי
ואולם, בסוף שנת 2009 בחרו אלפי מחזיקי רכבים צמודים לחדש את חוזה הליסינג שלהם מבעוד מועד, כדי שיוכלו להמשיך ולשלם שווי שימוש בכפוף לשיטת הקבוצות. אך גם שיטת החישוב לפי קבוצות היא שיטה מדורגת, כלומר הסכומים עולים מדי שנה. כך לדוגמה, לפי נתוני רשות המסים מחזיקי רכב משפחתי, שמשלמים כיום שווי שימוש חודשי של כ־2,300 שקל, ישלמו בשנה הבאה באופן אוטומטי כ־2,700 שקל.
לבקשת "כלכליסט" ערכה חברת חשב בדיקה נוספת של נקודת הכדאיות, הסכום שמעליו ליסינג אינו כדאי ומתחתיו כן, להחזרת המכונית הצמודה, הפעם לפי שיטת קבוצות שווי השימוש. חישוב זה תקף רק למי שמחזיק מכונית ששווי השימוש שלה מחושב בשיטת הקבוצות. בדומה לבדיקתה הקודמת של חשב, גם התחשיב הנוכחי מתייחס לארבעה סוגי מכוניות: סופר מיני, משפחתית, היברידית זולה ומכונית מנהלים, כאשר בכל סוג רכב חושבו עלות רכישת הרכב וכל היבטי תחזוקתו השונים. גם כאן חישוב נקודת האיזון בוצע מתוך הנחה שהעובד יבחר בליסינג רק אם העלות החודשית של אחזקת הרכב בליסינג תהיה שווה או נמוכה מזו של רכב פרטי באותו השווי ותוך התחשבות בירידה בגובה הפיצויים שהמעסיק מפריש לחיסכון הפנסיוני ופיצויי הפיטורים, כמו גם גובה שיעור מס הכנסה ודמי ביטוח לאומי שמשולמים במשכורת ומושפעים מאחזקת רכב הליסינג.