$
דני רובינשטיין

עונת החתונות

אבו־מאזן ויריבו מוחמד דחלאן מתחרים על הכסף ועל התפקיד ופורשים חסות על חתונות פלסטיניות

דני רובינשטיין 08:1501.07.15
הרבה מאוד כסף מעורב במאבקים הפוליטיים הפלסטיניים, ויש שיטענו כי מדובר בתחרות לא רשמית על ירושת תפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית. לאחרונה ציין יו"ר הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) את יום הולדתו ה־80 וחגג בנסיכות קטר את חתונת נכדו הבכור. באותה העת חגג מוחמד דחלאן - יריבו המר של אבו מאזן, שמתיימר בגלוי לרשת אותו - את חתונת בתו באיחוד האמירויות. השבועות האחרונים היו עונת החתונות בשטחים הפלסטיניים, והשניים התחרו מי ייתן יותר כסף ויעניק חסות לזוגות הצעירים.

 

של מי הצ'ק הגדול יותר?

 

לא מדובר כמובן בכספו הפרטי של אבו מאזן או של מוחמד דחלאן, אלא בכסף שהם מגייסים ממדינות המפרץ וממדינות המזרח התיכון. לפני כחודש, למשל, התארגנה בעזה חתונת ענק של אלפיים זוגות במגרש ספורט חדש שתרמה טורקיה, וכל זוג צעיר קיבל 2,000 דולר. לפי הרכילות הפלסטינית, מוחמד דחלאן הוא שעמד מאחורי אירוע גדול זה. הוא גם העביר תרומה של 5,000 דולר מאיחוד האמירויות לכל משפחה שבנה נהרג במלחמה בקיץ האחרון. אשתו ג'לילה תרמה תרומות נכבדות למוסדות ציבוריים בעזה באישור הנהגת חמאס ברצועה. על רקע זה נכתבו פרשנויות על ניסיונות פיוס בין דחלאן וחמאס - פיוס שמתאפשר כי אבו מאזן והרשות ברמאללה הם אויב משותף של השניים.

 

אבו מאזן לא נשאר חייב, ולאחרונה נערכו בחסותו ברחבת אל־אקצה בירושלים טקסי ענידת טבעות נישואים של מאות זוגות, שלאחר מכן ירדו לחגיגות חתונה ביריחו. הטבעות והחגיגות עלו 4,000 דולר לכל זוג.

 

חתונה המונית בעזה, מאי 2015 חתונה המונית בעזה, מאי 2015 צילום: איי אף פי

 

הגב הכלכלי של דחלאן

 

אבו מאזן הוא איש אמיד ולו רכוש בנסיכות קטאר ובעמאן בירת ירדן. לפני חמש שני ם האשים אותו דחלאן בשחיתות דרך עסקיהם של שני בניו. גם נגד דחלאן יש האשמות דומות. כבר בראשית דרכו כממונה על הביטחון המסכל בעזה הואשם בגביית דמי חסות מכל משאית שעברה לישראל. עוד מסופר כי עברו דרכו סכומי כסף גדולים שארה"ב משלמת לו לטובת המאבק בחמאס. בסופו של דבר גירש אותו חמאס מעזה, וב־2011 גורש גם מרמאללה ומתנועת פתח. את עיקר הצלחתו חייב דחלאן לשליטי איחוד האמירויות במפרץ, שנתנו בו אמון והשקיעו באמצעותו מיליארדי דולרים בפרויקט בנייה בבלגרד, בירת סרביה. כאות הוקרה העניקה ממשלת סרביה אזרחות סרבית לדחלאן, למשפחתו ולמקורביו..

 

לדחלאן קבוצות גדולות של תומכים ונתמכים בגדה ובעזה. עם האנשים שיו"ר הרשות חושד ששיתפו פעולה פוליטי עם דחלאן אפשר למנות את סלאם פיאד, ראש הממשלה ברמאללה עד לפני שנתיים. בשבוע שעבר פשטו אנשי ביטחון ברמאללה על משרדי אגודת פלסטין מחר של פיאד, שקיבלה מאיחוד האמירויות במפרץ מיליוני דולרים לפרויקטים בשטחי C בגדה. הכסף הוחרם בחשד כי מדובר בהלבנת הון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x