• תפריט
הייטק והון סיכון

האקזיט הגדול בתולדות המשק הישראלי: אינטל רוכשת את מובילאיי בכ-15 מיליארד דולר

אינטל תרכוש במזומן את כל מניות מובילאיי במחיר של 63.54 דולר למניה, המשקף שווי הון עצמי של כ-15.3 מיליארד דולר, ושווי חברה של כ-14.7 מיליארד דולר; על פי הודעת החברה, מובילאיי תשתלב כחטיבה בענקית הטכנולוגיה ותוביל אותה בשוק הרכבים האוטונומיים; מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ' יגיע מחר לישראל כדי לדבר עם עובדי מובילאיי

מאיר אורבך 11:5013.03.17

ענקית השבבים האמריקאית אינטל הודיעה היום (ב') על רכישת חברת מובילאייהישראלית. מדובר באקזיט הגדול בתולדות המשק. על פי ההסכם, חברה בת של אינטל תפנה בהצעה לרכישת כל המניות, המונפקות והנפרעות, של מובילאיי במחיר של 63.54 דולר למניה במזומן, המשקף שווי הון עצמי של כ-15.3 מיליארד דולר, ושווי חברה של כ-14.7 מיליארד דולר. מנכ"ל אינטל העולמית בריאן קרזניץ' (Brian Krzanich) יגיע מחר לישראל כדי לדבר עם עובדי חברת מובילאיי.

 

 

 

על פי הודעת החברה, השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ-70 מיליארד דולר, עד לשנת 2030. לפי אינטל, עסקה זו מרחיבה את אסטרטגיית ההשקעה שלה להזדמנויות בשווקים דורשי מידע רב, המבוססות על חוזקות החברה במיחשוב ובהתחברות לענן, דרך הרשת, ואל המכשיר.

 

באינטל מציינים כי יחד עם מובילאיי ושותפים ולקוחות נוספים, היא תספק פתרונות נהיגה שיגרמו לשינוי פני תעשיית הרכב. בראש פעילות החטיבה הבינלאומית המשותפת לנהיגה אוטונומית, שתכלול את קבוצת הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ואינטל ובסיס משרדיה יהא בישראל. בראש החטיבה יעמוד פרופ׳ אמנון שעשוע, מייסד-שותף, יושב ראש ו-CTO של מובילאיי. החטיבה תתמוך בתוכניות הייצור הקיימות של שתי החברות ועתידה להתבסס על היחסים הקיימים עם יצרני רכב (OEM), ספקיהם ושותפים בתחום המוליכים-למחצה בכדי לפתח מערכות עזר מתקדמות לנהג, רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ותוכניות לרכבים אוטונומיים לחלוטין. סמנכ״ל בכיר באינטל, דאג דיוויס (Doug Davis) יהיה אחראי על ההתקשרות בין החטיבה לקבוצות העסקיות האחרות של אינטל וידווח לפרופ׳ שעשוע לאחר סגירת העסקה.

 

"רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים", אמר בריאן קרזניץ' מנכ"ל אינטל. לדבריו, "אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב".

 

פרטי העסקה ולוחות זמנים

 

השלמת העסקה צפויה להוסיף מיידית לרווח למניה המתואם (Non-GAAP) של אינטל כמו גם לתזרים המזומנים החופשי. אינטל מתכוונת לממן את הרכישה ממזומן במאזן שלה.העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים. ההצעה אינה כפופה לתנאי מימון. אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות של מובילאיי תכונס בקשר להצעה, וזאת בכדי לאמץ, בין היתר, החלטות מסויימות בדבר העסקה.

 

מימין זיו אבירם מנכ"ל פרופ' אמנון שעשוע יו"ר מייסדי חברת מובילאיי מימין זיו אבירם מנכ"ל פרופ' אמנון שעשוע יו"ר מייסדי חברת מובילאיי

 

שליטה בשוק המכונית האוטונומית

 

מובילאיי הוקמה בירושלים בשנת 1999 על ידי פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר החברה, המחזיק כיום ב-7.57%, והמנכ"ל זיו אבירם המחזיק ב-6.92%. החברה מפתחת ומוכרת מערכות המסוגלות להתריע בפני נהגים על המרחק מכלי רכב שכן ומסייעת למנוע התנגשויות. כמו כן, מסוגלת המערכת של מובילאיי לזהות דפוסי נהיגה חריגים ולהתריע על כך לנהג. המערכות של מובילאיי מותקנות כיום על מכוניות מתוצרת ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס ועוד. מלבד המייסדים, לפי דו"חות 2016, בעלי המניות הגדולים ביותר במובילאיי הם שמואל חרל"פ (7.1%) וקרן (Wellington (5.9%.

 

 

בחודש יוני אשתקד, מובילאיי הודיעה על שיתוף פעולה עם אינטל וב.מ.וו כדי ליצור מכונית אוטונומית עד שנת 2021. הפלטפורמה המשותפת של שלושת החברות תספק מענה לנהיגה אוטומטית בדרגות משתנות של שליטה אנושית, ותועמד לרשותם של יצרני רכב רבים, כמו גם לתעשיות אחרות שיכולות להפיק תועלת ממכונות אוטונומיות עם יכולת גבוהה של למידת מכונה. מייסד החברה זיו אבירם אמר בועידת "כלכליסט" בהתייחסתו לנושא זה כי "ב-2022 הטכנולוגיה שלנו תאפשר הפעלת רכב אוטונומי מלא.

 

ציוץ של שר החינוך נפתלי בנט על עסקת מובילאיי

 

חודש לאחר מכן (יולי 2016), מובילאיי הודיעה על סיום הקשר עם יצרנית הרכב החשמליים טסלה . מובילאיי הוסיפה כי מעתה תמקד את מאמציה בטכנולוגיית המכונית האוטונומית, "אנו מתכוונים להתקדם אל עבר לטכנולוגיית נהיגה אוטנומית מתקדמת יותר, מדובר בשינוי פרדיגמה הן במובן של מורכבות טכנולוגית והן בדרך לרמת בטיחות גבוהה באופן קיצוני", אמר אמנון שעשוע.

 

 

נוסף על כך, מובילאיי הודיעה כי תשתף פעולה עם לוסיד מוטורס האמריקאית ו-NIO הסינית , שתי יצרניות רכב עתידניות שצפויות להציג מוצרים ראשונים במהלך השנים הקרובות בייצור סדרתי. לוסיד השוכנת בקליפורניה ומעסיקה כיום כ-300 עובדים צפויה להציג במהלך השנים הקרובות את דגם היוקרה הראשון של החברה – הלוסיד AIR. מובילאיי נבחרה לספק את פלטפורמת המחשוב העיקרית למכונית הכוללת עיבוד סראונד מלא, המבוסס על 8 מצלמות, תוכנת היתוך נתוני חיישנים, מערכת ניהול חוויית הכביש, יכולת מיקום המבוססת על מיקור המונים, ואלגוריתמים לחיזוק למידה עבור מדיניות הנהיגה של המכונית.

 

מובילאיי יוצגה בעסקה על ידי משרד גולדפרב זליגמן ושות', אינטל יוצגה על ידי עו"ד ברק פלאט ממשרד יגאל ארנון ושות'.

 

 

לפני כחודש, מובילאיי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם פולקסווגן להטמעת מערכת REM. המערכת עצמה, שתותקן במכוניות פולקסווגן מצוידת במצלמות קדמיות אשר קולטות סימוני נתיבים ומידע על הכביש באמצעות מערכות חישה אופטיות של חברת מובילאיי. המידע שנקלט על ידי המערכת, אשר מותקנת במכוניות פולקסווגן עובר אל שרתי מובילאיי והנתונים משמשים כדי לעדכן ולשפר את המידע שמצוי במפות של מובילאיי - שבבוא היום יאפשרו לרכבים אוטונומיים "לחוש" את סביבתם.

 


 

 

זינוק בהכנסות בשנת 2016

 

בחודש שעבר, מובילאיי פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ולשנת 2016 כולה. החברה דיווחה על הכנסות של 104.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי, כאשר האנליסטים צפו לחברה הכנסות של 96.4 מיליון דולר. הרווח למניה עמד על 22 סנט, לעומת צפי של 20 סנט בלבד. ההכנסות הרבעוניות מהוות צמיחה של 45.6% לעומת הרבעון המקביל.

 

מערכת של מובילאיי מערכת של מובילאיי

 

מובילאיי דיווחה על הכנסות של 358.2 מיליון דולר לשנת 2016 כולה - צמיחה של 48.7% לעומת שנת 2015. החברה דיווחה על עלייה במכירות הכמותיות של מערכת החברה לסיוע לנהג EyeQ, וכן על עלייה במחיר הממוצע לכל מערכת. ברבעון הרביעי רשמה החברה צמיחה של 28% בכמות המערכות שנמכרו, להיקף של 1.7 מיליון מערכות. המחיר הממוצע למערכת עמד על 45.5 דולר - עלייה של 1.8% לעומת התקופה המקבילה.

 

הרווח הנקי של מובילאיי ברבעון הרביעי (GAAP) עמד על 32.6 מיליון דולר, לעומת 18.8 מיליון דולר ברבעון המקביל. הרווח הנקי היווה 31.2% מההכנסות. נכון לסוף השנה בקופת החברה 633 מיליון דולר.

 

מניית מובילאיי עלתה ב-21% מתחילת השנה - והיא נסחרת כעת בשווי של 10.3 מיליארד דולר. מאז ההנפקה ב-2014 ידעה מניית החברה שניהולו של זיו אבירם לא מעט עליות ומורדות, אך בסיכומו של דבר היא חותמת תשואה של 24% מאז ההנפקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x