$
אינטרנט

לא מוצאים את הפלוס

עם מאפיינים לא מספיק מושכים ושורה של בחירות תמוהות מצד גוגל, למשתמשים עדיין אין שום סיבה לנטוש את פייסבוק לטובת גוגל+. אם לא תצליח למשוך אליה קהל, גם היא תמצא את עצמה לצד שורה של רשתות חברתיות אחרות שנסגרו

עומר כביר ועוזי בלומר 16:4213.11.11

מארק צוקרברג יכול להמשיך לישון בשקט. 139 ימים אחרי עלייתה לאוויר, גוגל+, הרשת החברתית החדשה, לא קרובה אפילו לאיום על ההגמוניה של פייסבוק בתחום. וזאת למרות כל המאמצים והדחיפה האדירה שנותנת לה ענקית הרשת העומדת מאחוריה.

 

 


 

רק בשבועות האחרונים ביצעה גוגל+ שני מהלכים משמעותיים בניסיון לשפר את מעמדה: אינטגרציה עם יוטיוב ומתן אפשרות לחברות וגופים לפתוח עמודים ממותגים. אבל השילוב של יוטיוב לוקה בחסר ונעדר מאפיינים חברתיים, והעמודים לארגונים סובלים ממגבלות משמעותיות שלא קיימות בפייסבוק, כמו איסור לבצע בהם פעילות נושאת פרסים. כפי שהדברים נראים כעת, אלא אם תבצע המתחרה הצעירה מהלך קיצוני המצב לא צפוי להשתנות.

 

למדו את לקחי העבר

 

גוגל+ הושקה ברוב רעש ב-28 ביוני, ועוררה עניין רב בקרב כתבי טכנולוגיה וגולשים. אחרי הכל, היא אמורה היתה להיות התשובה המוחצת של גוגל לאיום שהציבה פייסבוק, ושעיקרו: העתקה מסיבית של פעילות גולשים ממנועי חיפוש לרשתות חברתיות, שגם מאפשרות איסוף מידע אישי רב עליהם. גוגל+, כך קיוו בחברה, תאפשר לענקית הטכנולוגיה להתגבר על כישלונות העבר המוחצים, ובראשם הרשת החברתית הכושלת גוגל באזז, ולעצב מחדש את זירת הרשתות החברתיות עם המתחרה הצעירה בתור גורם מוביל.

 

ואכן, כבר למן ההתחלה התברר שגוגל הפנימה היטב את לקחי העבר. נעשו מאמצים עילאיים לשמור על פרטיות המשתמשים ולמנוע חשיפה אקראית של פרטים רגישים (כפי שחשפה גוגל באזז). תכונה בולטת ומדוברת, Circles, אפשרה למשתמשים לחלק את החברים ברשת לקבוצות, ולבחור בקלות אילו עדכונים יופצו לאיזו קבוצה.

 

גם הלקח משירות גוגל Wave הכושל הופנם, והממשק היה פשוט להבנה ומהנה לתפעול. לכך נוספו כמה שירותים מושכים, ובראשם Hangouts - שיחת וידיאו צ'ט קבוצתית עם חברים, ואינטגרציה עם שירותים אחרים של גוגל, כמו פיקסה או גוגל צ'ט.

 

התוצאה היתה רשת חברתית מדליקה, יציבה ומהנה לשימוש, אך לא כזו שמספיקה להביס את פייסבוק על 700 מיליוני החברים שהיו בה, נכון לערב ההשקה. בשביל זה, טענו אז ב"כלכליסט", דרושה פריצת דרך מהפכנית, כזו שתשכנע את שוכני פייסבוק לנטוש את האינטראקציה היומית העשירה שהם מקיימים שם, או לפחות לצרף לסבב הקבוע שלהם רשת חברתית חדשה.

 

גוגל+ גוגל+ איור: רחלי שלו

 

הימים הראשונים שאחרי השקת גוגל+ דווקא הצביעו על תמונה הפוכה. בתוך שלושה שבועות מהשקתה עברה גוגל+ את רף 20 מיליון המשתמשים, והפכה לרשת החברתית בעלת קצב הצמיחה המהיר ביותר. זאת אף שההצטרפות לרשת נעשתה באמצעות הזמנות בלבד.

 

פייסבוק, מצדה, מיהרה להגיב לאיום החדש. באירוע שערך בתחילת יולי הציג מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג שורה של חידושים, וראשם שירות וידיאו צ'ט אחד על אחד בשיתוף עם סקייפ וצ'ט טקסטואלי קבוצתי. הוא גם ניצל את האירוע כדי לעדכן שמספר החברים בפייסבוק עומד על 750 מיליון.

 

בשבועות שלאחר מכן החל להתברר גם שההצלחה של גוגל היתה בעיקר למראית עין. למרות מספר המצטרפים הגדול, הרשת עצמה נותרה שוממת כמעט לחלוטין יחסית לפייסבוק, ופרט למספר מועט של משתמשים קולניים במיוחד (ובראשם הבלוגר רוברט סקובל), נראה שרוב המצטרפים החדשים הסתפקו בפתיחת חשבון ועדכון סטטוס או שניים. הגירה המונית מפייסבוק לא נצפתה.

 

גם כמות השבחים שהופנו לכמה מהתכונות החדשות הפכו לביקורות. Circles, שנתפסה כגורם מבדל משמעותי לעומת פייסבוק, התבררה במהרה כתכונה הדורשת תחזוק רב בכל הקשור לחלוקת החברים למעגלים השונים. משתמשים רבים אף מצאו תחזוק זה כטרחני ואף מייגע.

 

בנוסף, יותר ויותר מבקרים החלו להדגיש את החסרונות של גוגל+, ובראשם חוסר התמיכה באפליקציות חיצוניות, וחוסר האפשרות של חברות או גופים לפתוח עמודי פעילות. ואם לא די בכך, בתוך זמן קצר גם גם התעוררה שערורייה שלא תרמה לאטרקטיביות של הרשת.

 

הרבה נרשמים, מעט פעילות

 

ביולי החלה גוגל+ לאכוף מדיניות הדורשת ממשתמשים להירשם לרשת רק בשמותיהם האמיתיים, ולחסום גישה מאלו העושים שימוש בפסבדונים או בכינויים. בין הנפגעים היו גם משתמשים בעלי שמות חריגים, שהבולטת שבהם היא בלוגרית הטכנולוגיה ויולט בלו, שחשבונותיהם נסגרו אף שעשו שימוש בשמותיהם האמיתיים. בנוסף נסגרו חשבונות של סלבריטאים כמו השחקן וויליאם שטנר, שחשבונותיהם נחשבו למזויפים. הזעם הרב שהתעורר ברשת לא תרם לשגשוג הרשת החברתית הצעירה, ותגובת החברה הראשונה שלפיה מי שלא מרוצה מהמדיניות מוזמן לעזוב רק החריפה את המצב.

 

גוגל+ גוגל+

 

פייסבוק, בינתיים, המשיכה לשגשג בלי כל הפרעה. ב-22 בספטמבר, חודשיים וקצת אחרי מסיבת העיתונאים של צוקרברג, שבה הרשת החברתית ועדכנה את מספר החברים בה ל-800 מיליון (מתוכם חצי מיליארד פעילים על בסיס יומי), והראתה שגוגל+ לא מזיזה לה יותר מדי. במקביל חשפה החברה עיצוב חדש של הניוזפיד ועמוד הפרופיל, שהקל על מציאת עדכונים רלבנטיים, באמצעות הבלטת עדכונים מעניינים בראש הפיד.

 

בגוגל הבינו היטב שכדי להישאר רלבנטיים יש לבצע מהלכים משמעותיים, ובאמצע ספטמבר פתחו את הרשת החברתית להרשמה חופשית והשיקו כמה שירותים חדשים דוגמת וידיאו צ'ט ממכשירי מובייל. התוצאה הראשונית סימנה הצלחה: לפני נתונים שפרסמה חברת המדידה Hitwise, בתוך שבוע זינק מספר המבקרים ב-1,269% ומספר המבקרים מארה"ב עמד על 14.9 מיליון.

 

אבל גם כאן, מדובר היה בעיקר במראית עין, ודומה ששוב חזר הדפוס המוכר: הרבה נרשמים, מעט משתתפים. ולמרות הזינוק המרשים, המספר רחוק מנתוני פייסבוק כרחוק מזרח ממערב: ברשת החברתית הגדולה בעולם נרשמו באותו שבוע 1.7 מיליארד ביקורים בארה"ב. אפילו למייספייס הכושלת הגיעו יותר גולשים אמריקאים, 16.3 מיליון.

 

מחפשת את הערך המוסף

 

בימים האחרונים מבצעת גוגל+ סבב שדרוגים נוסף, ובראשו אינטגרציה עם יוטיוב המאפשרת חיפוש וצפייה בסרטונים מתוך הרשת החברתית, ומתן אפשרות לחברות לפתוח עמודי פעילות.

 

גוגל+ גוגל+ צילום מסך: Google

 

ואולם, נראה שגוגל+ עדיין לא עושה מספיק. השדרוג האחרון אמנם סוגר כמה מהפערים מול פייסבוק, אבל פער אחד משמעותי - פתיחת הפלטפורמה לאפליקציות חיצוניות - עדיין נשאר בעינו. כרגע יכולים מפתחים ליצור אפליקציות רק לשירות Hangouts, ואין להם אפשרות ליצור יישומים כלליים יותר כמו אלו שסייעו לפייסבוק להפוך להצלחה.

 

אפשר לשער שפער זה לא יישאר בעינו זמן רב, אבל גם לכשייסגר עדיין תעמוד גוגל+ בפני בעיה קשה, אותה בעיה שמולה היא ניצבת מהיום הראשון לפעילותה. למעשה, זוהי אותה בעיה שאיתה ניסתה להתמודד בכל אחד מהניסיונות הקודמים שלה להיכנס לתחום הרשתות החברתיות: איך לגרום למשתמשים להישאר ולשתף מידע.

 

לפייסבוק היה קל לרכוש את המשתמשים: המתחרה העיקרית, מייספייס, לא הייתה מוצלחת במיוחד, ותכונות כמו הניופיד או האפליקציות החיצוניות אפשרו לה לזנק קדימה. טוויטר עלתה על גימיק מוצלח, 140 תווים, שסיפק תחושת מיידיות והספיק כדי שגולשים רבים יהפכו אותו למקום מרבץ קבוע.

 

אם גוגל רוצה לחולל מהלך דומה, היא גם צריכה את המשהו הנוסף הזה, התכונה שתיתן לה יתרון משמעותי שאין לפייסבוק והיא לא יכולה להעתיק בקלות. משהו שיגרום למשתמשים להשקיע את המאמץ הדרוש בהעתקת הפעילות אליה. עד עכשיו, ראינו בעיקר רשת חברתית דמוית פייסבוק, שאף מוצלחת ממנה בכמה היבטים, אך לא יותר מכך.

 

אם גוגל רוצה את הגולשים, היא צריכה לתת להם סיבה לבוא אליה. תקופת החסד נגמרה מזמן, ואם היא לא תמצא את הסיבה הזו, גוגל+ עלולה לסיים את דרכה לצד גוגל באזז, בפח האשפה של שירותים חברתיים כושלים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x