$
תעשייה ופיננסים

ההאטה בשוק הסיני מסכנת את פרויקט טסלה של אלון מאסק

הודעתו של מנכ"ל יצרנית המכוניות החשמליות כי תגיע לרווחיות רק ב־2020 מדאיגה את תעשיית הרכב העולמית, המתייחסת לפעילות של מאסק כאל ברומטר. במוקד הורדת התחזיות: היחלשות שוק הרכב הסיני, בעיקר בגלל הגבלות ממשלתיות

תומר הדר וסוכנוית הידיעות 22:0320.01.15

תעשיית הרכב העולמית זכתה לשמוע בשבוע שעבר הצהרה שלה ציפתה בכליון עיניים: אלון מאסק, מנכ"ל יצרנית הרכב טסלה, הודיע כי החברה תהיה רווחית רק בשנת 2020, כאשר היקף מכירותיה יגיע ל־500 אלף יחידות.

 

 

 

ברקע יחסי האהבה־שנאה שמאסק מנהל עם תעשיית הרכב זה עשור, הודעתו עוררה תגובה של שמחה לאיד מהולה באכזבה. זאת משום שבמידה רבה תעשיית הרכב מתייחסת למאסק כאל משטח ניסוי לטכנולוגיות. היצרנים הגדולים אינם ממהרים להיכנס לנישת הרכב החשמלי, ומעדיפים לעקוב מקרוב אחר תהליך הפיתוח של טסלה. בה בעת, מאסק מהווה איום ניכר, במיוחד לאחר שמכוניותיו הפכו מחזון למוצר נחשק.

 

"סטירה ליצרנים במערב"

אחת הסיבות העיקריות לפגיעה בלוח הזמנים של טסלה, הסביר מאסק, היא היחלשות שוק הרכב הסיני צמא המותגים, שבו יצרני רכבי היוקרה מנהלים מלחמת חורמה זה בזה.

 

 

 

לפני חודשים ספורים ציין דן הסו, חבר הנהלת טסלה בשנגחאי, כי החברה מעוניינת למכור בסין יותר מכוניות מכפי שמכרה בארה"ב. אך בדומה לכל יצרני הרכב, גם אנשי טסלה נדרשים בימים אלה להתמודד עם מציאות חדשה בשוק הרכב הסיני - כזו שבה הממשלה כבר אינה מעודדת יבוא של מכוניות והצפיפות בכבישים מוסיפה לגאות. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב הסיני, ב־2014 נמכרו בה כ־19.7 מיליון כלי רכב, עלייה של 9.9% לעומת 2013. השנה צפויות המסירות לעלות בכ־8% בלבד. לפי יואכין זייברט, מנכ"ל פירמת הייעוץ JSC אוטומוטיב, ליצרני הרכב במערב יש רווחים כה גדולים בשוק הסיני, עד שהאטה בצמיחה של שוק הרכב הסיני בשילוב עם התערבות הרגולטורים "תהיה סטירה בפרצופם".

 

 

מה דעתך על מניית TESLA INC:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

מאסק (43), לפי שמועות מקור ההשראה לדמותו של המיליונר והממציא הגאון טוני סטארק, מפתח חליפת "איירון מן", הקים את טסלה ב־2003. זאת לאחר שב־1999 הקים חברה שעסקה בהעברות כספים מקוונות, שלימים הפכה לפייפאל, וב־2002 הקים את SpaceX לחקר החלל.

 

עד להגעתו לזירה נמנעו יצרני הרכב הגדולים מפיתוחים רציניים של מכוניות חשמליות והתמקדו בעיקר בדגמים חשמליים עממיים, כאלה שהיו מוגבלים בביצועיהם ובטווח הנסיעה. אלא שטסלה מעולם לא כיוונה אל פלח השוק העממי, ובשוק הפרימיום תקציבי הפיתוח הגדולים אפשרו התגברות בדיוק על אותו גורם שמנע מרכב חשמלי להצליח בשוק העממי - הטווח.

 

ביולי 2006 הציגה טסלה אב־טיפוס ראשון: טסלה רודסטר, מכונית ספורט שמחירה היה 128 אלף דולר. בהתאם למחיר, גם הביצועים היו מסחררים. הזינוק ל־100 קמ"ש נמשך פחות מארבע שניות וטווח הנסיעה היה יותר מ־300 ק"מ. ביוני 2008 הודיעה טסלה על הצגת מודל S, מכונית מנהלים המיועדת להתחרות ישירות בב.מ.וו, מרצדס, לקסוס ואאודי. עד שלב זה ראו יצרני הרכב הוותיקים בטסלה לא יותר מקוריוז, אך במהלך המחצית השנייה של 2012, אז הוצג ה־S, נמכרו בעולם כ־2,600 יחידות. בשנת 2013 זינק מספר המסירות ל־22,477 יחידות באירופה ובארה"ב. ה־S הציע טווח נסיעה של 426 ק"מ וביצועים המשתווים בקלות לאלה של יצרני הרכב המובילים - וכל זאת מבלי לצרוך טיפה אחת של דלק.

 

זיכיון השיווק של טסלה משך מאז ומתמיד גורמים מענף ההייטק אל תחום הרכב. בישראל היה זה גיל שויד שניסה לקיים מגעים ליבוא הטסלה, אך ללא הצלחה. עם זאת, מכונית טסלה אחת כן יובאה לישראל במהלך השנה שעברה לצורך ניסוי במתקני מובילאיי, המפתחת מערכות התרעה למניעת התנגשויות, שעמה טסלה משתפת פעולה.

 

 

 

טסלה לא הביאה לענף הרכב העולמי רק מכוניות חריגות שהצליחו לעצבן את בכירי התעשייה, אלא גם שיטת מכירות לא קונבנציונלית. בטסלה ניתן להזמין את המכונית היישר מהחברה ולחסוך את עלות המתווך, מהלך שעורר את חמתה של תעשיית הרכב העולמית בכלל, והאמריקאית בפרט. בדטרויט, כור מחצבתה של תעשיית הרכב האמריקאית, חתם המושל ריק שניידר ב־2012 על חוק הקובע כי יצרני הרכב יוכלו למכור מכוניות במדינה אך ורק באמצעות סוכנויות.

 

דחייה בייצור מודל X

באותה שנה הודיעה החברה על הצגתו של מודל X, רכב כביש־שטח חשמלי ראשון לחברה. אנשי טסלה הבטיחו אז שה־X ייוצר ב־2013, אך לאחר מכן הודיעו על עיכובים שיגררו את מועד הייצור אל 2014. נכון להיום, תחילת הייצור מתוכננת למחצית הראשונה של 2015. דגם עירוני שיתחרה באאודי A4 ודומותיה, המכונה 3, מיועד לייצור רק ב־2017.

 

בינתיים מאסק מסתער על הפרויקט הבא: ההייפרלופ. החודש הוא הודיע כי בכוונתו לבנות מרכז מחקר שבו יבחן מתקן שיוכל לשנע נוסעים מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו, מרחק מאות ק"מ, בתוך חצי שעה בלבד. זאת באמצעות העברתם דרך צינור מופעל ואקום, שהוא למעשה גרסה מוגדלת מאוד של המערכת המשמשת להעברת מסמכים בבתי חולים.

 

מב.מ.וו ועד ג'נרל מוטורס: היצרניות הגדולות מפתחות "מחסלות טסלה"

תעשיית הרכב העולמית אינה ממהרת לאמץ טרנדים, אך עלייתה המהירה של טסלה גרמה לה לשקול מחדש את סדרי העדיפויות. בעקבות זאת הפך השימוש בביטוי Tesla Killers - מחסלות הטסלה, לתיאור המכוניות שמציגים היצרנים הוותיקים כדי להילחם בטסלה - לרווח יותר ויותר.

 

שברולט בולט שברולט בולט

 

 

כך למשל, ב.מ.וו החלה לפתח השנה גרסת פלאג אין הייבריד של סדרה 5. אלא שבשונה ממערכות הנעה היברידיות שבהן השתעשעה בעבר, הדגם החדש הוא ספורטיבי חשמלי במובהק, ששלושת מנועיו מפיקים 700 כוחות סוס. וולוו חשפה במקביל את ה־XC90, פלאג אין הייבריד שיתחרה בטסלה מודל X באמצעות מנוע בנזין "קטן" בנפח 2.0 ליטרים, המקבל סיוע ממנוע חשמלי שניתן להטענה בשקע ביתי. ג'נרל מוטורס, שהובסה על ידי טסלה במגרש הביתי, הציגה בשבוע שעבר בדטרויט את השברולט בולט: מתחרה ישירה לטסלה 3 העתידית. הבולט, שתעלה 30 אלף דולר, מסוגלת לנסוע לטווח של 320 ק"מ באמצעות טעינה בודדת. באחרונה הציגה קאדילק את ה־ELR, מכונית מנהלים ספורטיבית המסוגלת לזנק ל־100 קמ"ש בתוך פחות משש שניות, בכוחו של חשמל כמובן. המסר ברור: תעשיית הרכב העולמית אינה מודאגת מהופעתה של צורת הנעה חדשה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x