$
כלכלה ומדיניות

"כמו עם הסיגריות, מס משקאות ממותקים יוריד את הצריכה"

במסגרת בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, היום יצביעו תושבי סן פרנסיסקו על מס המשקאות הממותקים שנועד להיאבק במגיפת השמנת היתר. מוביל הקמפיין לכלכליסט: "תעשיית המשקאות הוציאה יותר מ־9 מיליון דולר כדי להילחם בנו"

אסף גילעם, קליפורניה 12:0804.11.14

היום ייצאו אזרחי ארה"ב ויכריעו את בחירות אמצע הקדנציה. אך על הכף נמצא הרבה יותר מעתידו של הרכב בית הנבחרים. הפעם מדובר גם בעתידה של הקולה, או אם לדייק, מס משקאות ממותקים, שיוסיף 24 סנט לפחית.  

מוקד המאבק הוא אזור המפרץ של סן פרנסיסקו, שם העלה המפקח סקוט וינר (תפקיד המקביל לחבר במועצת העיר) את ההצעה להטיל מס של 2 סנט לאונקיה (0.03 ליטר) על משקאות ממותקים. ההערכות הן כי המס צפוי להביא להכנסות של 54–31 מיליון דולר בשנה, שיושקעו בתוכניות לחינוך ילדים לתזונה נכונה ולספורט. במקביל, בברקלי השכנה יעלה להצבעה מס דומה בגובה סנט לאונקיה.

 

אך הדרך לאישור נראית מאתגרת. תושבי ארה"ב אינם ידועים בתמיכתם במיסוי נוסף, וניסיונות למהלכים דומים ב־30 מועצות מקומיות ברחבי ארה"ב נכשלו בשנים האחרונות.

 

תרומות לפוליטיקאים

 

ארגון חברות המשקאות לא חוסך במאמצים לבלום כל מהלך ברוח זו, לאחר שרשם כישלון מוחץ במקסיקו (ראו מסגרת). בשנתיים האחרונות חברות המשקאות בקליפורניה השקיעו 3.5 מיליון דולר כדי לבלום הצעות שעלו להצבעה בעיירות מקומיות. בעיירת הסקי הזעירה טולרייד שבקולורדו, המונה 1,000 תושבים, השקיע לובי המשקאות 75 אלף דולר למנוע מס כזה.

 

מייקל בלומברג. מקור ההשראה למס מייקל בלומברג. מקור ההשראה למס צילום: איי אף פי

 

חלוץ הרעיון הוא ראש העיר לשעבר של ניו יורק מייקל בלומברג, שניסה בתקופת כהונתו להגביל את הגודל המקסימלי של כוס משקה ממותק שנמכרה בעירו. המהלך, שנכנס לתוקף במאי 2012, עורר התנגדות עזה מצד התושבים ובוטל כעבור כמה חודשים. עם זאת, בלומברג מוסיף לתמוך במאבק ואף תרם מיליוני דולרים לקמפיינים במקסיקו ובברקלי.

 

 

לובי המשקאות תרם עד כה כ־9 מיליון דולר לקמפיין נגד המיסוי, ואכן, הכסף מדבר. הקמפיין זועק מכל פינה באזור סן פרנסיסקו רבתי: משטחי פרסום על לוחות מודעות ועד לתוכניות רדיו וטלוויזיה אזוריים. כמו כן השקיע הלובי בתרומות לפוליטיקאים מכל קצווי הקשת הפוליטית, הצפויים לשלוח הודעות לבוחרים שממליצות להם להצביע נגד המיסוי.

 

ההתנגדות למהלך הובילה גם לחיבור לא צפוי בין חברות הענק לקבוצות מיעוטים. למרות מחקרים שמראים כי השחורים וההיספאנים הם הנפגעים העיקריים ממגיפת השמנת היתר בארה"ב, ארגוני שחורים והיספאנים הם בין המתנגדים הבולטים למיסוי. בניו יורק, למשל, ארגוני מיעוטים מכנים את הצעות החוק "גזעניות ופטרנליסטיות", שכן לטענתם המיסוי רק יעלה את יוקר המחיה עבור החלשים.

 

החשש של חברות המשקאות מוצדק. מוקדם יותר השנה ניסה הסנטור הדמוקרטי ביל מונינג מקליפורניה לקדם הצעת חוק למיסוי של סנט אחד לאונקיה ברחבי קליפורניה. המאמץ נוטרל במאי, אך הסנטור התחייב להציג מחדש את ההצעה בינואר 2015. ניצחון בסן פרנסיסקו עשוי להוות דחיפה משמעותית להצלחת המהלך במדינת קליפורניה כולה, ומשם קצרה הדרך לסחוף מדינות נוספות בארה"ב. בניו יורק, ראש העיר החדש ביל דה בלזיו כבר הודיע כי יבחן את החייאת יוזמת בלומברג.

 

סוכרת, מחלות לב וכבד

 

בשיחה עם "כלכליסט" הסביר וינר, חבר מועצת המפקחים של סן פרנסיסקו, כי מס המשקאות הוא פעולה ציבורית חשובה. "הוא דומה למס על הסיגריות", אמר. "הטלנו עליהם מס וכתוצאה נרשמה ירידה בצריכת הסיגריות. המשקאות הממותקים מתדלקים התפשטות של מחלות בארה"ב, מסוכרת ועד למחלות לב וכבד".

 

"המשקאות הם המקור הגדול ביותר של סוכר בתזונה האמריקאית, ומחצית מהכמות הנצרכת מגיעה מהם. הגענו למצב שבו אחד מכל ארבעה בני נוער במדינה סובל מסוכרת או נמצא במצב טרום־סוכרתי. מדובר באסון בריאותי, לכן אנחנו מוכרחים לפעול".

 

"הקהילה הרפואית תומכת במהלך. הארגון שלנו מייצג אחיות, רופאים ורופאי שיניים, מרפאות ובתי חולים, ארגוני הורים ובתי ספר. מדובר בקואליציה עם בסיס רחב".

 

איך אתם מתמודדים עם הקמפיין הנגדי?

"אנחנו ניצבים פה מול תעשיית ענק שמגלגלת מיליארדי דולרים בשנה ותעשה כל שביכולתה להגן על השורה התחתונה שלה. תעשיית המשקאות כבר הוציאה יותר מ־9 מיליון דולר כדי להילחם בהצעה שלנו, וזה הרבה כסף ויש לזה אפקט גדול — בכל שלטי הפרסום, בטלוויזיות, ברדיו ובתיבות הדואר, הם מפיצים מידע שקרי על ההצעה שלנו. לחברות האלה לא אכפת מהבריאות של האנשים. אכפת להן מהרווח שלהן. זו דרך הפעולה הרגילה שלהן — הן נכנסות ושופכות כמות כסף גדולה ומנסות להטעות אנשים".

 

אתה מעריך שיש לכם סיכוי?

"כיום יש שתי הצעות מקבילות. שלנו וזו בברקלי. אנחנו צריכים רוב של שני שלישים וברקלי זקוקים רק לרוב רגיל. נראה שבברקלי זה צפוי לעבור וזה יהיה פנטסטי. כאן בסן פרנסיסקו אנחנו נילחם כדי להשיג את שני השלישים, אבל גם אם לא נצליח, אני מעריך שנשיג רוב וגם זה יהיה ניצחון בפני עצמו.

 

"אנחנו לא הולכים לשום מקום. יקרה מה שיקרה ביום הבחירות, הנושא הזה חשוב. משקאות ממותקים זה הטבק הבא, זו סכנה בריאותית. נמשיך לפעול כדי להפוך את הקהילות שלנו לבריאות יותר".

 

מורין ארווין, מנהלת הקמפיין לתמיכה במיסוי המשקאות, אופטימית לגבי הסיכויים לנצח את לובי המשקאות. "אנחנו מתרכזים עכשיו בהפצת המסרים שלנו. יש לנו מתנדבים שעוברים מדלת לדלת בכל יום. לדעתי חשוב שהתחיל שיח לאומי על ההשלכות השליליות של צריכת משקאות ממותקים. אנחנו נראה עוד ערים ומקומות שינסו לטפל בבעיה שמתדלקת את מגיפת הסוכרת במדינה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x