$
ספורט עולמי

"חדשנות היא עניין כאוטי, אבל צריך את הכאוס הזה"

לקראת גמר התחרות סטארטאפים שמארגנת חברת HYPE, סיימון ג'ונס, אחראי לחדשנות בטים סקיי, שהיא אחת מקבוצות האופניים הטובות בעולם, מספר בראיון לכלכליסט מה צריך כדי להיות חדשן בספורט ומה הוא מוצא בחדשנות הישראלית

אוריאל דסקל 09:3023.05.16

גראהם אוברי היה רוכב אופניים סקוטי שפעמיים שבר את שיא המהירות לשעה. "הסקוטי המעופף" היה מוכר בזכות תנוחות הרכיבה המשונות שלו והאופניים שבנה לעצמו מחלקי מכונת כביסה. הוא הצטרף לקבוצה מקצועית בצרפת אבל פוטר לפני המרוץ הראשון, ותנוחות הרכיבה והעיצובים שלו עוררו את חמת האיגודים המקצועיים. אוברי, היום בן 50, סובל מהפרעה דו קוטבית וניסה להתאבד 3 פעמים, אבל למרות הרקורד הבעייתי הוא ההשראה של אחת מקבוצות האופניים המקצועניות הטובות ביותר בעולם - טים סקיי. 

 

 

 

 

סיימון ג'ונס. "השינויים הגדולים באמת הם נדירים אבל כל הזמן צריך לחפש את השינויים שיתנו יתרון שולי". סיימון ג'ונס. "השינויים הגדולים באמת הם נדירים אבל כל הזמן צריך לחפש את השינויים שיתנו יתרון שולי".

 

קשה להאמין שאוברי יכול להיות השראה לטים סקיי, כמו גם למדעני ספורט אחרים, אבל סיימון ג'ונס, לשעבר מאמן השנה בבריטניה וכיום האחראי לחדשנות בקבוצת סקיי, רואה באוברי כהשראה טהורה. "בעבר הסתכלו על אוברי כאידיוט אבל הוא לא ידע מה שהוא לא ידע. זה עזר לו להיות יצירתי ובעל דימיון מפותח במיוחד", אומר ג'ונס בראיון מיוחד לכלכליסט. "חדשניים אמיתיים תמיד הרבה לפני המדע בחידושים שלהם. וזה המשחק שאני נמצא בו - הניסיון להיות לפני המדע. להבין דברים לפני שהוא מוכח עם עדויות ועובדות".

 

. .

 

הייפ מסביב ל-HYPE

 

זה לא צירוף מקרים שג'ונס מדבר על חדשנות. הוא חלק מתחרות החדשנות בספורט של חברת HYPE, שהגמר שלה ייערך לקראת המשחקים האולימפיים בריו 2016. כך, ארגון HYPEבשיתוף הוועד האולימפי בישראל וחברת Saucony משיקים לראשונה פרויקט בתחום החדשנות הטכנולוגית בספורט לקראת המשחקים בריו, זאת במטרה לייצר הפלטפורמה הגדולה בעולם לחדשנות פורצת דרך בספורט, בדגש על תחום האביזרים הלבישים, שידורים, אפליקציות מידע לאתלטים, למאמנים ואוהדים. המיזמים הנבחרים יזכו בין היתר בלווי צמוד מהחברות הגדולות בעולם בינהן: אדידס, נייקי, גוגל ומיקרוסופט. בימים אלה החלה ההרשמה לתחרות האזורית בישראל שתתקיים ב-23 במאי.

 

ג'ונס הוא אחד מצוות השופטים שכולל גם את אברם גרנט, מאמן צ'לסי לשעבר, קרלוס נוזמן, יו"ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בריו, מאק פרימן, מבעלי קבוצת דנוור ברונקוס זוכת הסופרבול 2016 ודניאל ברוסילובסקי מנכ"ל החדשנות של גולדן סטייט ווריירס, אלופת ה-NBA.

 

אילו חידושים שינו את פני הענף הרכיבה המקצועית על האופניים?

 

"שעון הדופק שראינו מתחילת שנות ה-80' שינה את השפה. פתאום אנשים לא דיברו על קילומטרים אלא על פעימות לב ופיזיולוגיה. זה שינה את המשחק. בכלל, אני חושב שענף האופניים מלא בחידושים שרובם קשורים לא לאווירודינמיקה. אנשים בענף תמיד מנסים לרכב מהר יותר, להתגבר על הפיזיקה, על הרוח. זו תמיד הבעיה הגדולה ביותר. לקראת האולימפיאדה באטלנטה איגוד האופניים של ארה"ב השקיע מיליונים כדי לייצר אופניים יותר אווירודינמיות, בגדים מיוחדים וכו'. זה שינה את המשחק גם. הטכנולוגיה הזו כבר לא זמינה כי יש פחות השקעה ממשלתית בדברים הללו כיום, בטח לא כמו אז שהאמריקאים השקיעו מיליונים ממשלתיים בתחום.

 

אני חושב שהנושא שתמיד גרם לאנשים לחשוב הכי הרבה על המקצוע זה הניסיון להתמודד עם הטבע. גראהם אוברי הוא דמות שבלי הכסף הממשלתי ורק בגלל מחשבה שונה שינה את פני הענף גם כן. אפשר לשנות עם הרבה מאוד משאבים ממשלתיים וגם עם מחשבה שונה לחלוטין. חדשנות זה עניין כאוטי אבל אנחנו צריכים את הכאוס הזה. צריך את הגאונים האלה שיחשבו מחוץ לקופסה ואם שמים אותם בתוך הקופסה לא מקבלים את אותו הכסף".

 

האם ביג דאטה מחדש או ההפך, מקבע?

 

"אני חושב שנתונים מספקים את ההוכחות שאנחנו צריכים כדי להשקיע יותר בסיכונים. אין לנו בסקיי ביג דאטה, יש לנו הרבה דאטה ויש לנו את האימרה - אם אי אפשר למדוד את זה, אי אפשר לנהל את זה. דאטה יכול להראות לנו אם פתרנו את הבעיה שרצינו לפתור. אם פתרנו את הבעיה של המאמנים. נתונים גם עוזרים לנו להבין את הבעיה. כדי לפתור בעיות, אנחנו צריכים למצוא את הבעיה כדי להתחיל לדון בה. ואינפורמציה מסייעת למצוא את הבעיות ולבדוק אם פתרנו אותן. אבל יש עוד הרבה מאוד דברים שסטטיסטיקות לא יכולות לסייע לנו בהם ואני חושב שמשם יכול להגיע פריחה של חדשנות".

 

כגון?

 

"טקטיקות למשל. קשה מאוד למדוד את זה. קשה גם למדוד ניואנסים בתנועות - ואני חושב ששם עשויים להיות חידושים מעולם הטניס. קשה לעשות מכונה או אפליקציה שמחקה היטב את המוח האנושי - שזו חתיכת מכונה מדהימה. בכל מקרה, אם אפשר יהיה ליצור משהו שיאפשר לנו לזהות טקטיקה של היריב היטב, זה יכול להיות יתרון גדול. אפשר להתחרות היטב אבל אז טעות טקטית אחת ואתה מפסיד. אז דרכים למדוד שינויים טקטיים, אלו יתנו לנו למי שיש אותן יתרון גדול. זה תחום ענקי שהפוטנציאל צמיחה בו ענק".

 

 

טים סקיי. צריך ביג דאטה שתסייע בהכנות הטקטיות טים סקיי. צריך ביג דאטה שתסייע בהכנות הטקטיות צילום: אי פי איי

 

 

איך מוכרים רעיון חדש לקבוצה, למאמנים ולרוכבים?

 

"זה די פשוט. אנשים משתנים כשהם סובלים וההצעה החדשה טובה יותר ממצבם הנוכחי. צריכה להיות בעיה שצריך לפתור כדי לחדש. לא צריך לחדש כדי לחדש. זה חדשנות רעה. ייתכן שתוצע לנו טכנולוגיה חדשה וסקסית אבל אם היא לא משפרת ביצועים, אז זה מיותר לחלוטין. בסופו של דבר, אנחנו צריכים שהאופניים יהיו מהירות יותר. כמו כן, אם אנחנו לא יכולים למדוד את האימפקט של החדשנות, אנחנו לא הולכים ללכת עליה. צריכים להיות מאוד אטסטרגיים בקשר לזה. העסק שלנו הוא לא לחדש והתפקיד שלי כאחראי חידושים זה להיות פילטר לרעיונות הרבים שמגיעים אלינו. הרבה מאוד אנשים ניגשים אלינו עם רעיונות ואנחנו צריכים לקבל אותם אך אם לא נצליח למדוד את ההשפעה שלהם - אנחנו אומרים 'תודה אבל לא תודה'".

 

מה ההצעה המוזרה ביותר שהוגשה?

 

"לפני כמה שנים ביקשנו מסטודנטים באוניברסיטה לעבוד על קסדה יותר אווירודינמית. היו להם שלושה חודשים לעבוד וקבוצה אחת ניגשה אלינו בהתרגשות גדולה אחרי שהצליחו לייצר קסדה הרבה יותר אווירדינמית. הבעיה היתה שאי אפשר היה לראות דרך הקסדה הזו כלום. זו מטפורה טובה בשבילנו. צריך ללכת בנעליים שלנו כדי לחדש עבורנו. התפקיד שלי הוא למצוא רעיונות חדשים ולחפש אופקים חדשים. עכשיו, למען האמת, אנחנו עובדים עם חברה בתל אביב על קסדה עם מציאות רבודה (Augmented reality) ואני חושב שזה יכול לשנות את המשחק כמו המצאות גדולות בעבר. זה משהו שיכול לעזור לנו לקבל דאטה בלייב, לסייע לנו עם קבלת החלטות במהלך התחרות. הרעיון הוא אף פעם לא לחשוב שאתה מוצלח. אנחנו מאמינים ביתרונות יחסיים - יתרונות שוליים שאוספים ובסוף מייצרים יתתרון גדול (marginal gains). חדשנות זה עניין של שיפור תמידי. השינויים הגדולים באמת הם נדירים אבל כל הזמן צריך לחפש את השינויים שיתנו יתרון שולי".

 

אולי בגלל זה ישראל היא מקום טוב לחדשנות. במדינה כאן עומדים מול בעיות שאין בעולם המערבי ויש כאן תשתית טובה מספיק כדי לנסות לפתור אותן. כשאתה חי במדבר וצריך לגדל מלפפונים דרושה חדשנות כדי להצליח להשקות את המלפפונים האלה. אנחנו עושים את זה.

 

"כן, אני מבין את זה. אין דרך אחת לחדש. וחלק מהחידושים הטובים מגיעים אלינו מאנשים בשטח. אנשים שסובלים. אנחנו צריכים להקשיב לכל הרעיונות. חייבים לטפח את האווירה ואת המנטליות שמעודדת את החשיבה על פתרון בעיות".

 

חלק מהסטארטאפים בתחרות HYPE

 

חברת plus play- שעון טניס חכם

המיזם הוא של אנדי רם הטניסאי

http://www.pulse-play.com/

 

 

המיזם הוא של אנדי רם הטניסאי המיזם הוא של אנדי רם הטניסאי

 

חברת Motionize. קייק חכם המבצע אנליזה של ביצועים בזמן אמת.

https://www.motionizeme.com/

 

חברת Ride on vision. משקפי VR (מציאות מדומה) לניווט במהלך סקי/סנובורד

https://www.rideonvision.com/

 

חברת LedSwim. מטרתם לשפר את ביצוע השחיין באימונים תוך הכתבת קצב השחייה, איסוף וניתוח פעולותיו.

http://www.ledswim.com/

 

חברת Kinitro App - לראשונה- אפליקציה שמחברת בין פרטנרים פוטנציאליים לעשות כושר.

http://www.kinitroapp.com/ 

חברת Ride on vision. משקפי VR (מציאות מדומה) לניווט במהלך סקי/סנובורד חברת Ride on vision. משקפי VR (מציאות מדומה) לניווט במהלך סקי/סנובורד

 

חברת Watteam. סטארטאפ המפתח מד הספק- וואטים מיוחד לרוכבי אופניים.

http://watteam.com/

 

חברת Pico Buzz.  פלטפורה לשיפור מודעות מותג בקרב אוהדים. מאפשרת לאוהדים ליצור פרופיל משלהם, לייצר יותר הזדהות עם הקבוצה ועם האוהדים שלהם. עובדים עם מכבי תל אביב בכדורגל ואתרי ספורט גרמנים.

https://www.pico.buzz/

בטל שלח
    לכל התגובות
    x