$
חסויות וזכויות שידור

ליגת הפוטבול של ארה"ב מפסידה במלחמתה נגד GIF

האופן שבו אוהדי ספורט צורכים סרטונים ממשחקים משתנה במהירות: הם צופים בסרטונים בזמן אמת ולא מחכים שרשתות השידור ישדרו את התקצירים של המשחקים. דפוס זה לא צפוי להשתנות בקרוב

שירות כלכליסט 16:5119.10.15

זה נתון לוויכוח האם NFL וליגות ספורט אחרות צודקות במאבקן למנוע מכלי התקשורת לחלוק GIF וסרטונים של תכנים שבבעלות הליגה במדיה החברתית. בכל מקרה, זהו קרב יחסי ציבור חסר תועלת שעדיף שינטשו אותו. 

 

 

קשה לראות כיצד שיתוף סרטונים קצרים המוגנים בזכויות יוצרים פוגע בשורה התחתונה של הליגות קשה לראות כיצד שיתוף סרטונים קצרים המוגנים בזכויות יוצרים פוגע בשורה התחתונה של הליגות צילום: אם סי טי

 

חשבון הטוויטר של אתר הספורט Deadspin נחסם בשבוע שעבר וכך גם חשבון ה-GIF של SB Nation לאחר שהפרו את חוק זכויות היוצרים הדיגיטלי (DMCA), שאוסר שימוש בתכנים המוגנים על ידי זכויות יוצרים בלי אישור. ב-NFL מסרו כי ביקשו מטוויטר לבטל לינקים ליותר מעשרה סרטונים ממשחקים ותקצירים שמפרים את חוקי זכויות היוצרים של הליגה, אולם לא ביקשו להסיר חשבונות ספציפיים.

 

לדבריו של דן לוי מהאתר Awful Announcing, איגוד אמנויות הלחימה UFC, הוא התלונן נגד Deadspin לאחר שאחד החשבונות שלו פרסם ציוצים מהקרב האחרון של רונדה ראוזי. ליגות כדורסל המכללות, SEC והביג 12 התלוננו גם כן על הפרת החוק בפני טוויטר, ודובר של SB Nation אמר למגזין טק קראנץ' שהתלונה נגדו נגעה להפצת תכנים ממשחקי כדורסל המכללות. החשבון של Deadspin חזר לפעול ביום שני בלילה, אך SB Nation עדיין מושבתים.

 

במשך שנים, ארגוני התקשורת טוענים כי GIF (או Graphics Interchange Format) וסרטונים אחרים שנלקחים משידורים של הליגה נופלים תחת ההגדרה של "שימוש הוגן", שמאפשר שימוש מוגבל של תכנים המוגנים בזכויות יוצרים מבלי לקבל רשות ממחזיקי הזכויות. אולם ליגת הפוטבול, UFC וכדורסל המכללות חולקים על הדעה הזו. באוגוסט חתמה ה-NFL על חוזה לשנתיים עם טוויטר, במסגרתו ישודרו יותר תקצירים ממשחקים בפלטפורמת המדיה החברתית.

 

"זה אך ורק עוסק בכסף. ל-NFL חשוב יותר להרוויח כסף מאשר לספק את האוהדים באופן זמני באמצעות הסרטונים", אומר דארן הייטנר, המייסד של האתר הייטנר ליגל (HEITNER LEGAL). "בוא נהיה ברורים: ל-NFL יש חוזה עם טוויטר והם רוצים לוודא שהם מנצלים את החוזה באמצעות חשיפה לפרסומות. צד שלישי כמו Deadspin, שצץ לו ומחסל כל שווי שנובע מהפרסומות, גורם ל-NFL להיות ערניים".

 

יש תקדימים למקרים מסוג זה. ב-2007 יוניברסל מיוזיקל קורפוריישן שלחה ליוטיוב התראה לפני סגירה, מכיוון שמשתמשת בשם סטפני לנץ פרסמה סרטון של ילדיה רוקדים לצלילי השיר Let’s Go Crazy של פרינס. לנץ טענתה להגנתה שמדובר ב"שימוש הוגן", ותבעה בחזרה בטענה שיוניברסל סילפו תביעה של הפרת חוק זכויות היוצרים הדיגיטלי בית המשפט המחוזי של צפון קרולינה פסק לטובתה, וקבע כי מחזיקי זכויות יוצרים חייבים לשקול את טיעון השימוש ההוגן לפני שמגישים צו סגירה. 

 

פרסום חוזר של תכנים עומד במרכז הפעילות של Deadspin, SB Nation ובלוגים אחרים בנושאי ספורט. אך בניגוד

לפרסום מאמרים מארגוני חדשות אחרים, שמושך אליהם חלק מהקהל שלהם, קשה לראות כיצד שיתוף סרטונים קצרים המוגנים בזכויות יוצרים פוגע בשורה התחתונה של הליגות. בהתבסס על הרייטינג המפלצתי של משחקי ה-NFL בטלוויזיה, לא נראה שהם מפסידים צופים מכיוון שהם יכולים לצפות בסרטון ש-6 שניות בטוויטר. 

 

ליגות וארגונים רבים אמנם גם משתפים סרטונים של משחקים במדיה החברתית, אך הם לא חולקים את התכנים באותה תדירות כמו חשבונות הטוויטר הקטנים האלה, והם כמעט תמיד רק מפרסמים תקצירים. רוב הסיכויים שחשבון הטוויטר הרשמי של ה-NFL לא יקדם לדוגמה סרטון של שחקן של קבוצת הג'גוארס שחוסם עבור הקבוצה הלא נכונה. כלומר, הם מוציאים מזה את כל הכיף. 

 

האופן שבו אוהדי ספורט צורכים סרטונים ממשחקים משתנה במהירות. הם צופים בסרטונים בזמן אמת ולא מחכים שרשתות השידור ישדרו את התקצירים של המשחקים. דפוס זה לא צפוי להשתנות בקרוב. הליגות שימשיכו להילחם בשינוי הזה בשוק, נתפסות מיושנות ועלולות להפסיד התחברות לצרכנים פוטנציאליים. כמעט כל פרסום הוא פרסום טוב, בייחוד אם הוא מגיע מסרטונים ויראליים שמשתפים אותם במדיה החברתית.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x