• תפריט
פרסום ושיווק

הכוח הכלכלי שמאחורי 300 אלף הטבעונים בישראל

ממועדון הצרכנים הטבעוני הראשון מסוגו, דרך ננה שרייר מננוצ'קה ועד נעלים משומן צמחי - אורח החיים הטבעוני הולך ותופס תאוצה בארץ

עוזי בלומר 15:3908.04.17

אורח החיים הטבעוני הולך ותופס תאוצה בישראל, ועם הגודל מגיע גם הכוח הצרכני. באחרונה הושק מועדון צרכנים טבעוני חדש בשם "ויגן אקטיב", אינדיקציה לכך שהמגזר העסקי מפנים את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בקהל הטבעוני.

 

 

מועדון הצרכנים כולל הטבות של כמאה עסקים "ידידותיים לטבעונים" מתחומי פעילות שונים כמו מסעדנות, אופנה, קוסמטיקה נופש ועוד. חברי המועדון תורמים לעמותת הטבעונים "ויגן פרינדלי" סכום חודשי של 35 שקלים ומעלה, שמוקדשים לפעילויות לעידוד טבעונות ומניעת סבל בעלי חיים, ובתמורה מקבלים הטבות בעסקים שונים.

 

 

לדברי עמרי פז, מייסד עמותת הטבעונים "ויגן פרנדלי", בישראל יש כיום כשלוש מאות אלף טבעונים, כאשר הזינוק במספרם החל בשנת 2012, ומאז הוא נמשך. גם המודעות למוצרים טבעונים גדלה במהירות. פז מספר שסימון מוצרים טבעונים החל בישראל לפני שלוש שנים, וכעת כבר יש 3000 מוצרים מסומנים על המדפים.

 

לדברי פז, לא מדובר בשוק נישה, וגם יצרניות מזון גדולות מגלות בו עניין. לדוגמה, טבעול הוציאה את חלבון הביצה מחלק ממוצריה כך שיתאימו לטבעונים, ורשמה עליה במכירות. גם חברות כגון עלית ותפוגן החלו בסימון מוצרים שמתאימים לצריכה טבעונית. גם חברות בחו"ל מגלות עניין בתחום הטבעוני. לדוגמה, יצרנית המיונז האמריקאית הלמנ'ס, החלה לייצר גרסת מיונז מיוחדת ללא רכיבי ביצים, ועם שומן צמחי, עבור הטבעונים.

 

המסעדנית התל אביבית ננה שרייר, בעלת המסעדה ננוצ'קה, המבוססת על המטבח הגרוזיני, הפכה לטבעונית. השלב הבא היה להסב את מטבח המסעדה לתפריט טבעוני. בביקור שלנו במסעדה טעמנו "שווארמה" טבעונית מסייטן (תחליף בשר מבוסס חלבון גלוטן), גלילות קישואים עם "גבינת" אגוזי קשיו, וכיסוני חינקאלי גרוזיניים מסורתיים, ממולאים בתערובת פטריות במקום בבשר.

 

האם ניתן להתפרנס ממסעדה טבעונית? שרייר אומרת שכן, ומציינת שהיא רואה יותר ויותר מסעדות טבעוניות שנפתחות בתל אביב וגם בדימונה. לדבריה, חומרי הגלם הטבעונים זולים יותר מבשר ודגים, ולכן האופציה לצאת לבילוי משפחתי ולאכול מזון טבעוני, זולה יותר. "אם אפשר גם להיטיב עם עצמך, גם להיטיב עם כדור הארץ, וגם להיטיב עם בעלי החיים, זה נראה לי מבחינה כלכלית משוכללת דיל מנצח", אומרת שרייר.

 

כשמדברים על טבעונות חושבים מיד על תזונה, אבל אורח החיים הטבעוני נוגע גם בתחומים אחרים כמו קוסמטיקה ואופנה. המעצבת התל אביבית רוני קנטור החלה לייצר נעלים טבעוניות לפני כשבע שנים, וכיום היא מוכרת את מוצריה בחנות ברחוב דיזנגוף בת"א. מחיר הנעלים שמיוצרות בעבודת יד, נע בין 380 ל-440 שקל.

 

לדברי טל אטרקצי, מנהלת השיווק של רוני קנטור, בנעלים טבעוניות לא נעשה שימוש בחומרי גלם מהחי, כמו עור, משי, צמר או פרווה. היצרנים הטבעונים משתמשים בתחליפי עור, בדים, ופרווה סינטטית, וגם בדבק מיוחד שאינו מכיל שומן בע"ח, כדי לקבל "תעודת כשרות" טבעונית.

 

אטרקצי מציינת, שההתנגדות לשימוש בפרוות באופנה הייתה מהלך מקדים שהצליח להדביק תווית שלילית למי שבחר ללבוש פרווה, עד כדי כך שאפילו מי שלובש כיום תחליפי פרווה סינתטיים, עלול לחוש חוסר נעימות מצד הציבור במדינות מערב אירופה או צפון אמריקה.

 

ננה שרייר, מסעדת ננוצ'קה בת"א. מועדון צרכנים טבעוני יצא לדרך בישראל ננה שרייר, מסעדת ננוצ'קה בת"א. מועדון צרכנים טבעוני יצא לדרך בישראל צילום: הילה ספאק

 

בטל שלח
    לכל התגובות