$
פרסום ושיווק

"סופר-פארם תצמח מהר בסין בגלל השחיקה ברווחיות בארץ"

רשת הפארם מנסה להסתער מחדש על סין, שלוש שנים לאחר שמכרה את פעילותה במדינה: "יש לנו עכשיו יותר ידע על סין, נפתח שם 10 סניפים עד סוף השנה", אומר המנכ"ל ניצן לביא

אורנה יפת 20:5201.02.15

"המיזם הקודם שלנו בסין היה רווחי כבר ביום הראשון, ונאלצנו לסגור אותו כי לא הצלחנו להגיע להסכמה עם השותף שהיה לנו על המשך ההתפתחות. עכשיו אנחנו יודעים טוב יותר מה נמכר טוב בסין ומה לא. נשווק לסינים, לדוגמה, יותר מוצרים לטיפוח העור ולהיגיינת הפה ופחות מזון תינוקות וחיתולים בגלל מיעוט הילודה", כך התייחס אתמול מנכ"ל סופר־פארם ניצן לביא לכניסתה המחודשת של הרשת לסין לאחר היעדרות של יותר משלוש שנים.

 

סופר־פארם נכנסה לסין לראשונה בסוף 2005, אז רכשה את השליטה (51%) ברשת דראגסטור מקומית בשם אנשור. הפעילות כללה מאה סניפים (עשרה מהם פעלו במסגרת מותג סופר־פארם והיתר תחת מותג אנשור) והחזיקה מעמד עד 2011, אז מכרה סופר־פארם בחזרה את אחזקותיה ברשת תמורת כ־30 מיליון שקל, סכום הגבוה פי ארבעה מזה ששילמה במקור.

 

לאחר שחתמה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת מקומית בשם ג'ינג לונג טנג, חוזרת כעת סופר־פארם לפעול בסין, ובתוך חודש תפתח סניף ראשון בבייג'ינג. פתיחת הסניף התעכבה בכמה חודשים בשל המתנה לאישורים רגולטוריים. לדברי לביא, בכוונת סופר־פארם לפתוח בבייג'ינג עשרה סניפים בשנה הקרובה, בין היתר כדי לפצות על הירידה ברווחיות הגולמית בישראל. "נאיץ את הצמיחה בסין ובפולין. מנועי הצמיחה העיקריים שלנו הם המשך ההתרחבות בחו"ל ותחום האופטיקה בישראל", אמר לביא.

 

הסניף הראשון שתפתח סופר־פארם בבייג'ינג בחודש הבא הסניף הראשון שתפתח סופר־פארם בבייג'ינג בחודש הבא
"הצמיחה בחנויות זהות נשחקה בגלל התחרות"

 

בסוף השבוע הציגה סופר־פארם את תוצאותיה ל־2014. הרשת חתמה את השנה בעלייה של 4% במכירות בישראל ל־4.3 מיליארד שקל ובעלייה של 1% במכירות בחנויות זהות. שני הפרמטרים מעידים על שחיקה לעומת 2013, אז הציגה הרשת עלייה של 7% במכירות ל־4.2 מיליארד שקל וצמיחה של 3% בחנויות זהות.

 

מקור העלייה במכירות הוא בעיקר פתיחת חנויות חדשות. במהלך 2014 פתחה סופר־פארם 23 סניפים, 15 מהם בישראל ו־8 בפולין. "הצמיחה בחנויות הזהות ירדה כי השוק תחרותי מאוד", אמר המשנה למנכ"ל סופר־פארם דני לוזון. "המחיר הממוצע לפריט ברשת ירד וימשיך לרדת. זה שוק תחרותי מאוד, והרגלי הצרכנים השתנו. יש לנו תחרות גם מצד קופות החולים, שממשיכות לפתוח בתי מרקחת, ובענף הקוסמטיקה תחרות המחירים העזה לא נעצרת". לדברי לוזון, "הרווח הגולמי נשחק, התפעול עולה לנו יותר, ובשורה התחתונה אנחנו מקבלים פחות כסף עבור כל יחידת מוצר".

 

כדי לפצות על השחיקה ברווחיות תאיץ הרשת, כאמור, את צמיחתה בסין, ובמקביל ייפתחו יותר סניפים בפולין, שם מפעילה הרשת 57 סניפים. בכוונת סופר־פארם להקים בפולין בשנה הקרובה 15–10 חנויות חרף השחיקה שרשמה במכירות בחנויות זהות במדינה ביחס לשנה שעברה. המכירות בחנויות זהות ירדו ב־1% לעומת עלייה של 1.8% אשתקד. לטענת הרשת, הסיבה לירידה בפרמטר זה היא פתיחת חנויות סמוכות. באופן כללי מכירות הרשת בפולין עלו ב־4.5% והסתכמו בשנת 2014 ב־240 מיליון דולר, לעומת 230 מיליון דולר ב־2013. זאת לעומת זינוק של 12% במכירות אשתקד ביחס לשנת 2012.

 

"מותג החיתולים תופס כבר 20% מהקטגוריה"

 

בחודש מאי השיקה סופר־פארם חיתולים חד־פעמיים במסגרת המותג הפרטי לייף בייבי'ז. השקת החיתולים תחת מותג הבית סייעה לרשת לצמצם ב־50% את ההפסד המתמשך בקטגוריית החיתולים. בשנת 2014 הפסידה סופר־פארם 20 מיליון שקל על מכירות חיתולים, לעומת הפסד של 40 מיליון שקל בקטגוריה בשנת 2013.

 

"ב־2015 אנחנו מקווים להגיע לאיזון במכירות בקטגוריית החיתולים", מסר לוזון. "מאז ההשקה הצלחנו לחלוש על 6% מכלל שוק החיתולים החד־פעמיים, ובסופר־פארם בלבד מהווה מותג החיתולים שלנו 20% במונחים כספיים ו־25% במונחים כמותיים".

 

בקטגוריית תחליפי החלב לתינוקות העמיקה הרשת את ההפסדים. ב־2014 הפסידה סופר־פארם 25 מיליון שקל ממכירות תחליפי חלב, לעומת 23 מיליון שקל אשתקד. לדברי לוזון, "ספקי מזון התינוקות לא העלו את המחיר לקמעונאי השנה, אבל התחרות מול רשתות המזון המוזלות אילצה אותנו להעמיק את המבצעים לצרכן". לדבריו, "הרשת עדיין לא נכנסה עם מותג פרטי לקטגוריית תחליפי החלב, כיוון שעדיין לא מצאנו ספק שייתן לנו מוצר איכותי במחיר אטרקטיבי".

 

ברשת רואים בתחום האופטיקה מנוע צמיחה למרות התחרות הקשה בענף. "התחרות בענף בריאה וטובה, וכל קולות הנהי מסביב נועדו לעצור את התחרות ולהחזיר את הגילדה למקומה", אמר לביא. על פי נתוני סופר־פארם, הרשת רשמה בשנת 2014 צמיחה של 14% במכירות האופטיקה ל־81 מיליון שקל. לדברי לביא, היעד הוא לצמוח בשנה הבאה ו"לגרד את 100 מיליון השקלים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x