$
פרסום ושיווק

הממונה על ההגבלים פרסם את רשימת ה"קמעונאים הגדולים"

קמעונאי גדול הוא מי שמחזיק ב-3 חנויות לפחות או חנות מקוונת, עם מחזור מכירות של 250 מיליון שקל. בין הרשתות הללו: שופרסל, מגה, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי וטיב טעם

נורית קדוש 11:1629.07.14

4 חודשים אחרי שחוק המזון עבר בקריאה ראשונה ושנייה, פרסם הממונה על ההגבלים העסקיים דויד גילה את רשימת הרשתות עליהן יחולו האיסורים הקבועים בחוק החדש (להגברת התחרותיות בענף המזון), שיכנס לתוקף בחודש ינואר הקרוב.

 

 

קמעונאי גדול מוגדר כמי שמחזיק בשלוש חנויות לפחות, או חנות מקוונת, ומחזור המכירות של חנויותיו עולה על 250 מיליון שקל.

 

בין הרשתות ברשימה שופרסל, מגה, רמי לוי, יינות ביתן, ויקטורי, טיב טעם, חצי חינם, יוחננוף, אושר עד, עדן טבע מרקט, קו אופ ישראל ועוד.

 

הרשימה כוללת את הקמעונאים לגביהם מצא הממונה כי מתקיימים בהם תנאי ההגדרה של קמעונאי גדול, והיא נועדה לאפשר לספקים לדעת מי הם הקמעונאים הגדולים שלגביהם חלות המגבלות ביחסי הספקים עם הקמעונאים הגדולים על פי חוק המזון.

 

בשלב הבא יפרסם הממונה על ההגבלים את רשימת הספקים הגדולים, בעלי מחזור מכירות של מעל 300 מיליון שקל או כאלה המוכרזים כבעלי מונופולין.

 

בין ההגבלות שיטיל חוק המזון, איסור על ספקים גדולים להתערב במיקום מצרכים על מדפים בחנויות של קמעונאי גדול ואיסור על הסדרי תמחור במסגרתם ספקים גדולים מדרבנים באמצעות תמריצים כלכליים קמעונאים גדולים לרכוש מוצרים נוספים רק מהם על ידי מכירת חלק מהמוצרים במחיר שקטן מהעלות.

  

סניף יינות ביתן בכפר סבא (ארכיון) סניף יינות ביתן בכפר סבא (ארכיון) צילום: ענר גרין

 

עוד קובע החוק, איסור להתנות מכירה של מוצר של ספק גדול ברכישה של מוצר אחר של אותו ספק גדול. כמו כן איסור על העברת תשלומים כלשהם לספקים על ידי הקמעונאים דוגמת בונוסים על מכירה או עמלות שונות, כדי שכל הטבה שספק נותן לקמעונאי תהיה רק בצורת הנחה במחיר המוצר.

 

בחוק קיימים גם איסורים על ספקים גדולים להתערב מול קמעונאים כלשהם, כולל קמעונאים גדולים, בעניינים שונים ובהם המחיר לצרכן, שריון שטח מדף לספק הגדול, שריון הנתח של הספק הגדול בקטגוריה, יחסי הקמעונאי עם ספקים אחרים,

ועוד.

 

על קמעונאים גדולים חל איסור מקביל להגיע עם ספק גדול להסדרים מעין אלה. בנוסף לאיסורים אלו החוק מסמיך את הממונה על הגבלים עסקיים לתת הוראות שונות לקמעונאי גדול בנוגע למכירת המותג הפרטי שלו ובנוגע למכירת מצרכים שונים של ספקים גדולים, אם מצא שיש בכך כדי למנוע פגיעה משמעותית בתחרות.

 

כדי לצמצם את הריכוזיות של סופרמרקטים בכל אזור ברחבי ישראל, קובע החוק גם כי קמעונאי שיש לו מעל 30% מהמכירות באזור מסוים, לא יוכל לפתוח חנות חדשה באותו אזור ללא אישור מראש ובכתב של הממונה. אם קמעונאי מחזיק למעלה מ-50% מהאזור ויש לו לפחות שלוש חנויות באזור, הממונה יוכל גם לבקש מבית הדין להגבלים עסקיים להורות לו למכור חנויות לקמעונאים אחרים. זאת כדי למנוע מצב שקמעונאי שהוא ריכוזי באזור מסוים יציף את האזור בסניפים שלו בצורה שמונעת מקמעונאים אחרים להיכנס לאותו האזור ולהתחרות על הצרכנים. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x