$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

רשות ההגבלים בודקת מיזוג בענף הציוד המשרדי

מפיצת תיקי מודן רכשה את משווקת עטי פיילוט. שתי החברות מחזיקות יחד במספר ניכר של מותגים דומיננטיים בתחום

אורנה יפת 08:2330.01.14

רשות ההגבלים בוחנת בקשה למיזוג בענף מכשירי הכתיבה. ל"כלכליסט" נודע כי חברת חגים ונחלים המשווקת של מותג התיקים מודן ושל ציוד משרדי, רוכשת את חברת יהודה ברמן המתמחה בציוד משרדי, והשתיים הגישו בקשה למיזוג שנבחנת על ידי פרופ' דיויד גילה, הממונה על הגבלים עסקיים.

 

ברמן היא חברה משפחתית שנוסדה ב־1939 ונחשבת למובילה בענף מכשירי הכתיבה. המותג המוביל שלה הוא עטי פיילוט, וחברת פיילוט (PILOT) היפנית אף מחזיקה בשליש ממניות ברמן ומהווה שותפה בחברה לצד משפחת ברמן. בין היתר מייצגת יהודה ברמן גם את מותג העטים הגרמני סטאבילו (STABILO).

 

גם חגים ונחלים היא חברה ותיקה בענף, והמותג המוכר שלה הוא כאמור תיקי מודן.

 

בתחום מכשירי הכתיבה מייצגת חגים ונחלים את מותג הדבקים UHU, את עטי זברה ועוד. כמו כן החברה משווקת צעצועים ובהם מותג הלגו מגה בלוקס.

 

שתי החברות עוסקות בשיווק מוצרים לחנויות צעצועים ומכשירי כתיבה ובין היתר לכפר השעשועים, הפיראט האדום, קרביץ, עידן 2000 ועוד. על פי ההערכות, שוק מוצרי החזרה לבית הספר מגלגל 250 מיליון שקל בשנה.

 

יריד חזרה לבית הספר. "המיזוג מכה גלים בשוק" יריד חזרה לבית הספר. "המיזוג מכה גלים בשוק" צילום: אלכס קולומויסקי

 

"מדובר בשני שחקנים דומיננטיים בתחום החזרה לבית הספר ומכשירי הכתיבה", אומר ספק מתחרה. "אין ספק שמיזוג כזה מחזק אותן מבחינת יכולת מיקוח בשוק אל מול הקמעונאים". לדברי אחד הקמעונאים, בשנים האחרונות חנויות הצעצועים החלו להציע גם ציוד לתלמיד כקלמרים, מחברות וכלי כתיבה. בעיקר בתקופה שלפני החזרה ללימודים.

 

לדברי אותו קמעונאי, "פיילוט זה מותג חובה בכל חנות מכשירי כתיבה. אין כיום חנות מכשירי כתיבה רצינית שלא מחזיקה את המותגים פיילוט, סטאבילו ושטדלר, שאף הוא של ברמן. אם לוקחים את שלושת המותגים הללו ומאחדים אותם עם עטי זברה של חגים ונחלים ועם המותג מודן ודבק UHU, מדובר בחברה עם מותגים חזקים ונתח שוק לא מבוטל".

 

למרות זאת, קמעונאים בענף לא מביעים חשש גדול מדי מהמהלך. "המיזוג הזה מכה גלים בשוק כי אף אחד לא חשב שחברה יציבה כמו ברמן תתמזג עם מישהו. אבל אני לא יודע אם זה רע או טוב לענף", אומר קמעונאי בכיר באחת הרשתות הגדולות.

 

קמעונאי אחר העריך ש"לא יקרה כלום בשוק בעקבות המיזוג הזה. חגים ונחלים מאוד נחלשה בשנים האחרונות מבחינת ציוד החזרה לבית הספר. מלבד התיקים לא היו לה מותגים חזקים בתחום, וגם המותג מודן נחלש בשנים האחרונות לטובת קל־גב. אין ספק ששני השחקנים הללו מתאימים זה לזה כמו כפפה ליד. לברמן יש מותגים חזקים והיפנים נותנים לו גב חזק, אבל יש לו בעיה בשיווק. זה שחקן שעובד חזק לקראת החזרה לבית הספר ואחר כך פחות מורגש".

 

מרשות ההגבלים נמסר בתגובה כי "הבקשה לאישור המיזוג הוגשה ונמצאת בבדיקה". ביהודה ברמן ובחגים ונחלים סירבו להתייחס לידיעה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x