$
פרסום ושיווק

כיצד ישפיע המשבר הכלכלי על שוק בתי הקפה?

שוק בתי הקפה שצמח בארבע השנים האחרונות ב־35% עתיד להיעצר השנה: קצב פתיחת הסניפים יואט משמעותית, נראה יותר מיזוגים בין רשתות וייפתחו יותר סניפים קטנים שיציעו קפה על הדרך. דבר אחד בטוח — נישאר עם הרבה ארומה

אורנה יפת 09:2128.01.09

בשנים האחרונות נהפכו רשתות בתי הקפה בישראל להיות אלטרנטיבה למזון מהיר. השוק צמח בארבע השנים האחרונות ב־35% ומגלגל 3.5 מיליארד שקל בשנה, אלא שהפתיחה המואצת של סניפים הן על ידי הרשתות (בעיקר קפה קפה וארומה) והן על ידי בתי קפה פרטיים תיעצר השנה. שנת 2009, כפועל יוצא מהמשבר הכלכלי, תתאפיין בהאטה משמעותית בקצב פתיחת הסניפים. ייפתחו יותר סניפים קטנים שיציעו קפה על הדרך, ותהיה האטה בפתיחת סניפים בשטח של 150 או 250 מ"ר לטובת סניפים קטנים יותר.

 

התפלגות שוק רשתות בתי הקפה הארציות

 

"כמו שקרה במשבר הקודם, גם השנה המשבר הכלכלי יחזק את החזקים", אומר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת המחקר צ'מנסקי בן שחר, שערכה עבור "כלכליסט" סקירה על שוק בתי הקפה בישראל. "תהיה קונסולידציה של הרשתות שחלקן יתמזגו".

 

בית קפה. תהיה האטה בפתיחת סניפים גדולים בית קפה. תהיה האטה בפתיחת סניפים גדולים צילום: עטא עוויסאת

 

הרשתות יתחזקו

 

שוק בתי הקפה מורכב משני שחקנים עיקריים: הרשתות הארציות, הכוללות בתי קפה, עגלות קפה וחנויות נוחות ובעלות פדיון שנתי של 2 מיליארד שקל, ובתי הקפה הפרטיים שמגלגלים 1.5 מיליארד שקל בשנה. מדובר בשוק דינמי המאופיין בתחרות קשה, ושיעור הסגירה של עסקים מהתחום גבוה. לדברי בן שחר, "רשתות בתי הקפה צמחו בשנים האחרונות באופן ניכר, הן בנתח השוק שבא על חשבון בתי הקפה הפרטיים, הן במספר הסניפים שלהן והן בפדיון". אלא שיש רשתות שלא מצליחות להרוויח, ועדות לכך אנו רואים בעסקאות ובדיווחים של אילנ'ס, קופי בין ולחם ארז. "לא מדובר בחברות הניהול אלא בזכיינים", מסביר בן שחר. "הסיכון מבחינת חברות הניהול קטן, אבל כאשר זכיין צריך להשקיע מיליוני שקלים בסניף, ומחויב לשלם 5% מהמחזור לחברת הניהול, להשקיע בפרסום ולקנות מהחברה מוצרים, נשאלת השאלה כמה שנים ייקח לו להחזיר את ההשקעה".

 

בצ'מנסקי בן שחר מציינים בסקירה כי ב־2009 הרשתות הארציות יתחזקו, ונראה יותר מיזוגים בין רשתות, ורשתות חזקות המעוניינות להרחיב את פריסתן ירכשו כאלו שייקלעו לקשיים.

 

יותר סניפים בשכונות

 

בישראל יש כיום כ־1,500 בתי קפה, ומתברר כי השוק נשלט עדיין על ידי בתי הקפה הפרטיים: כ־500 סניפים שייכים לרשתות הארציות לעומת 1,000 בתי קפה פרטיים. מנתוני צ'מנסקי בן שחר עולה עוד כי כ־40% מבתי הקפה של הרשתות הארציות ממוקמים במרכזי מסחר וקניונים, ואחוז דומה ברחובות ובאזורי תעסוקה. ההערכה היא כי בשנה הקרובה ייפתחו יותר סניפים ברחובות ובשכונות מגורים לאחר שהמיקומים בקניונים הגיעו לידי מיצוי.

 

מי שכן יתחזק הן דווקא חנויות הנוחות שהצרכנים ירבו לקנות בהן קפה. בן שחר: "חנויות הנוחות יבססו את עצמן בתחום, וכבר רואים את זה ברשת yellow, בשל התעצמות מגמת 'הקפה על הדרך'. גם רשת עלית קופי תצמח ותיהפך לשחקן משמעותי כתוצאה מפתיחת סניפים במרכזי דרכים ובמוסדות שונים. יש לה גם את הגב של קבוצת שטראוס והיא עתידה להיהפך לשחקן מוביל". לעומת זאת, בן שחר מציין כי ככל הנראה יהיו יותר סגירות של סניפי קפה שכונתיים.

 

לפי הסקירה, מגמות נוספות בשנה הקרובה יהיו נדידת לקוחות ממסעדות לבתי קפה ומבתי קפה הביתה, זאת לאור נתוני המשבר הקודם ששיקפו ירידה של כ־15% במכירות. "הרשתות יצטרכו להתאים עצמן למצב וכבר רואים זאת בשינוי התפריט", אומר בן שחר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x