פרסום ראשון - שינוי דרמטי בחישוב שווי השימוש הליניארי: בעלי מכוניות היוקרה יסבסדו את השימוש בכלי הרכב העממיים
מנגנון חישוב שווי השימוש הלינארי שיוצג מחר בפני ועדת הכספים השתנה ללא היכר; ייקבעו שתי קבוצות: מחזיקי רכב מדגמים עממיים ישלמו ב-2010 שווי שימוש חודשי של כ-2% בלבד; לעומתם, בעלי מכוניות יקרות יותר יישאו בשווי שימוש של כ-2.3%
מנגנון חישוב שווי השימוש הליניארי שיוצג מחר (ד') בפני ועדת הכספים השתנה ללא היכר. ל"כלכליסט" נודע שמחר יוצגו בפני חברי ועדת הכספים תקנות חדשות שבמסגרתן יחושב שווי השימוש ברכב צמוד בשנת 2010 על פי שתי קבוצות.
מחזיקי מכוניות מן הקבוצה הראשונה, שתורכב ממכוניות משפחתיות, מכוניות סופרמיני ומכוניות מדגמים עממיים אחרים, ישלמו שווי שימוש חודשי של כ-2% בלבד. לעומתם בעלי מכוניות יקרות יותר, קרי רכבי מנהלים, רכבי כביש שטח ומיניוואנים מפוארים ישאו בשווי שימוש ליניארי של כ-2.3% בחודש.
כך יווצר מצב בו מחזיקי רכב צמוד יוקרתי יסבסדו בעצם את עלות שווי השימוש של מחזיקי הרכבים הצמודים העממיים. יש לציין שרובם המכריע של מחזיקי הרכב הצמוד בישראל מחזיקים במכוניות עממיות.
שווי השימוש המקורי, שהוצע בשבוע שעבר על ידי האוצר היה 2.19%. סידור זה אמור "להמתיק" את הגלולה המרה שיצטרכו לבלוע מחזיקי רכב צמוד משפחתי שיעברו לשיטת שווי השימוש הליניארי.
בשנים 2011 ו-2012 יישאר המתווה המקורי שהוצע על ידי האוצר, כלומר שווי שימוש צמוד מדד שינוע בין 2.43% ל-2.6% ממחירו של הרכב. שווי שימוש זה יקבע בהתאם לממוצע המחירים של דגם הרכב בשנה הקודמת. כך לדוגמה, אם מכונית מאזדה 3 תעלה בתחילת ינואר 115 אלף שקל ומחירה יעלה באמצע השנה הבאה ל-119 אלף שקל, שווי השימוש עליה בשנת 2011 יחושב לפי אחוז שינוע בין 2.43% ל-2.6% ממחיר של 117 אלף שקל.
כפי שנחשף היום לראשונה ב"כלכליסט", מחר צפוי גם מס הקנייה שיציג האוצר בפני ועדת הכספים לרדת בשיעור ניכר. גובה המס המקורי, התקף גם כיום, עמד על 90% . גובה מס הקנייה החדש שיוצג מחר צפוי לעמוד על 83%. בצד ההטבה על מס הקנייה צפויה להתבטל הטבת המס הניתנת כיום למכוניות בעלות מערכת בקרת יציבות אלקטרונית.