$
בארץ

71% מתלונות הקורונה לנציבות תלונות הציבור - נגד הביטוח הלאומי

רוב התלונות על אי תשלום דמי אבטלה וחוסר היכולת להשיג את המוקד. נגד רשות המיסים ומערכת הבריאות הוגשו 40 תלונות כל אחת. הביטוח הלאומי בתגובה: קיבלנו 900 אלף תביעות אבטלה, טיפלנו ב-95%

שחר אילן 12:2126.05.20
71% מהתלונות שהוגשו לנציבות תלונות הציבור בנושא הקורונה היו נגד הביטוח הלאומי, רובן בנושא דמי האבטלה וחוסר היכולת להשיג את המוקד הטלפוני. עד היום הוגשו לנציבות 1,200 תלונות בנושא הקורונה, מתוכן 850 נגד הביטוח הלאומי.

 

 

 

הביטוח הלאומי מטפל בכ-900 אלף תביעות לדמי אבטלה ולכן ריבוי התלונות נגדו צפוי. עם זאת אי אפשר להתעלם מכך שנגד גופים אחרים שמילאו תפקיד מרכזי בתקופת הקורונה הוגשו הרבה פחות תלונות: 40 תלונות נגד רשות המסים שמטפלת במענקי העצמאים, ו-40 על משרד הבריאות וקופות החולים שטיפלו בנושא הבידוד והבדיקות. דואר ישראל שבדרך כלל מככב בתלונות משתרך באופן טבעי מאחור.

 

מנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי מאיר שפיגלר צילום: דנה קופל

 

מספר תלונות נגד הביטוח הלאומי עסקו בכך שהוראת תשלום לדמי אבטלה יצאה אבל התשלום לא הגיע. בעקבות בירור של הנציבות אותרה תקלה טכנית במערכות הביטוח הלאומי והתשלום הועבר.

 

הנציבות סיימה לבדוק כמחצית מהתלונות שהוגשו. נמצא כי כ- 79% מהן נמצאו מוצדקות או שהעניין תוקן לשביעות רצון המתלונן. אתמול התחדשה קבלת הקהל בלשכות נציבות תלונות הציבור - בירושלים, תל אביב, חיפה, נצרת, לוד ובאר שבע.

 

בין הפניות: מתלוננת ששהתה בבידוד במשך חודש, פנתה לנציבות וציינה כי היא שוהה בבידוד זמן כה רב משום שתוצאות הבדיקות לאבחון המחלה מתעכבות, ומשרד הבריאות לא משיב לפניותיה. מיד לאחר פניית הנציבות למשרד הבריאות, יצר הרופא המחוזי קשר עם המתלוננת. בבירור עלה כי הבדיקות הקודמות שביצעה המתלוננת כנראה אבדו. באותו היום הגיעו אנשי מד"א לביתה של המתלוננת כדי לבצע בדיקה נוספת. יומיים לאחר מכן התקבלה תשובה שלילית לבדיקה, ואף הבדיקות הקודמות שבוצעה אותרו ונמצאו שליליות.

 

מהביטוח הלאומי נמסר ש"המוסד עושה כל מאמץ לתת מענה ושירות מיטבי לאזרחים הפונים אליו בימים אלה. הגיעו אלינו יותר מ-900 אלף תביעות, וטיפלנו בכ-95% מהם. הטיפול כרוך במורכבות רבה עקב תנאי הזכאות של חוק אבטלה ולכן אורך זמן. כששילמנו מענקים ע"פ החלטת הממשלה העניין לקח יומיים שלושה בגלל שהטיפול שם לא היה מורכב". לגבי המוקד הטלפוני אומרים בביטוח הלאומי ש"בתחילת המשבר השירות היה מוגבל עקב הנחיות משרד הבריאות אולם לאחר מכן הוספנו נציגים כדי לתת מענה ליותר אזרחים".

 

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן אמר ש"החשיבות של טיפול בתלונות נקודתיות לנציבות שירות המדינה היא גם בכך שאפשר ללמוד באמצעותן על בעיה רוחבית. אז מצביעה הנציבות על הצורך לתקן את הליקוי הכללי, כדי למנוע פגיעה בעוד אנשים". המבקר קרא לציבור "לפנות לנציבות בעת הצורך".

x