$
משפט

בלעדי לכלכליסט

נת"ע: טיסנקרופ מאיימת לפרוש ממכרז כדי לחמוק מרכש גומלין

הענקית הגרמנית, שמתמודדת במכרז לאספקת עשרות דרגנועים ומעליות לתחנות הרכבת הקלה, עתרה עם מתמודדות אחרות נגד שינויים בתנאי המכרז. בנת"ע מאשימים את טיסנקרופ בהסתרת המניעים האמיתיים, ומזהירים מעיכוב נוסף בהקמת הקו

ליאור גוטמן 06:5327.03.18

 העיכובים במכרז לאספקת מעליות ודרגנועים לרכבת הקלה בגוש דן נעשים צורמים מיום ליום. אחרי שטיסנקרופ הגרמנית הצטרפה למתמודדות אחרות שעתרו נגד שינויים בתנאי המכרז ‑ חברת נת"ע, שאחראית להקמת הרכבת, רומזת שהענקית הגרמנית מסתירה את המניעים האמיתיים לעתירה. בנת"ע טוענים שטיסנקרופ מחפשת דרך החוצה ממכרז הרכבת כדי שלא תחויב ברכש גומלין בישראל. הדיון בעתירה צפוי להתקיים היום בבית המשפט המחוזי בתל אביב. 

 

 

מכרז הדרגנועים והמעליות הוא אחד המכרזים הגדולים בפרויקט הקו האדום, הקו הראשון של הרכבת הקלה, שאמור להתחיל לפעול באוקטובר 2021. הוא כולל 106 דרגנועים ו־63 מעליות שיותקנו ביותר מ־20 תחנות בקו. מעריכים שהיקף המכרז הוא בין 300 ל־500 מיליון דולר. מלבד טיסנקרופ מתמודדות במכרז, בין השאר, החברות שינדלר, קונה ואלקטרה.

 

מאז פרסום המכרז בסוף 2017 פרסמה נת"ע 18 מכתבי הבהרה לגבי תנאי המכרז, ואלה עוררו תגובות נזעמות מצד המתמודדות. אחרי עתירה ראשונה שהגישה אלקטרה, שהביאה לדחיית המכרז בשבועיים, גם מתמודדות אחרות תובעות לדחות את המכרז בטענות שונות.

 

הדמיה של הדרגנועים בתחנת אלנבי הדמיה של הדרגנועים בתחנת אלנבי צילום: נת"ע

 

בתגובה שהגישה נת"ע לבית המשפט המחוזי בתל אביב והגיעה לידי "כלכליסט" נטען שטיסנקרופ "לא חשפה את הנסיבות והנימוקים מהם נובעת בקשתה" לשנות את תנאי המכרז. תנאים אלה מחייבים בין היתר שהמתמודדות יחזיקו בבעלות מלאה על החברות־הבנות, ושכל אחת מאלה תעמוד בדרישות הוותק והניסיון כמו החברה־האם. בנת"ע כותבים שטיסנקרופ כלל לא פרטה את מעמדם של יצרן המעליות ויצרן הדרגנועים ואת הקשר התאגידי ביניהם.

 

הסיבה האמיתית לאיום של טיסנקרופ, מסיקים בנת"ע, היא דרישת ועדת המכרזים שהגורם המשתתף במכרז יהיה כפוף לדרישות המחייבות רכש גומלין, לפי תקנות חובת המכרזים שנאכפות בידי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת). בנת"ע כותבים כי "השינוי המבוקש נועד לעקוף את דרישות חובת שיתוף פעולה תעשייתי הקבועות בדין".

 

הטענה של נת"ע לא מושמעת בחלל ריק. משרד הכלכלה, שאליו כפופה הרשפ"ת, איים בחודשים האחרונים להכניס זרוע אחרת של טיסנקרופ העולמית ל"רשימה השחורה" לאחר שלא מימשה את ההתחייבות לרכש גומלין שנבעו מעסקת הצוללות. בעסקה זו, שנחקרת בימים אלה כפרשת 3000, מכרה טיסנקרופ שלוש צוללות וארבע ספינות אבטחה לאסדות הגז. המכירה חייבה אותה להשקיע בחזרה בישראל כ־180 מיליון דולר ‑ אבל ההשקעה מבוששת לבוא.

 

כאמור, לא רק טיסנקרופ מאיימת לפרוש מהמכרז. בעתירה הקודמת שהגישה אלקטרה בראשית חודש מרץ, טענה אלקטרה שהתנאים שמעמידה נת"ע במכרז עלולים להוביל לפרישה המונית של כל המתמודדות פרט לאחת ‑ חברת שינדלר.

 

אלקטרה טוענת שבמכרז נוצר מצב מוזר, שאינו מאפשר לה להתמודד בו יחד עם שותפתה חברת אוטיס (OTIS). זאת בשל דרישות סף שקובעות שכל חברה שמתמודדת חייבת להחזיק בשליטה מלאה בכל החברות הבנות שלה, וכל גוף

חייב להציג ותק וניסיון כאילו הוא החברה־האם עצמה. "עסקינן במכרז מורכב, ממועט מתחרים, אשר לא מעט פגמים נפלו בניסוח תנאיו, המונעים מארבעת המציעים הפוטנציאליים להגיש את ההצעה המיטבית למכרז, מבלי שקיים כל הצדק ראוי לכך, תוך פגיעה בטובת הציבור בישראל", טוענים באלקטרה. את אלקטרה מייצגים עורכי הדין יוסי לוי, אייל בן שושן ואסף שובינסקי ממשרד יוסי לוי ושות'.

 

נת"ע טענה בתגובה שדחייה בהגשת ההצעות למכרז "תוביל לשחיקה מוחלטת של ה"באפר" ‑ כלומר פרק הזמן שנשמר מראש בלוח הזמנים של הפרויקט לשם התמודדות עם עיכובים ואירועים בלתי צפויים". בנת"ע הזהירו שכל יום של עיכוב עלול להפוך "לעיכוב אפקטיבי שישבש את לוחות הזמנים של הפרויקט בכללותו". במילים פשוטות, נת"ע ביקשה מבית המשפט לדחות את העתירות כדי לא לגרום לאיחור לכאורה בעבודות ההקמה של הקו.

 

מטיסנקרופ לא נמסרה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x