$
מוסף 19.10.2017
האדר מוסף שבועי 19.10.17

בשר טרי קטן: הכוכבים הסינים החדשים והמפתיעים

כוכבי ענק מסוג חדש ומפתיע כובשים את סין: נעריים, חלקי עור, מטופחים ואפילו נשיים. גיבורי תרבות כמו לו חאן, "ג’סטין ביבר הסיני", ולי יי־פנג מחוללים היסטריה של מעריצות, שוברים שיאי פופולריות ברשתות ומצליחים לראשונה לסדוק את הגבריות המאצ'ואיסטית של האימפריה הקומוניסטית

אופיר דור, בייג'ינג 08:3419.10.17

לו חאן נזקק ל־16 סימניות סיניות בלבד כדי לשבור את האינטרנט. "שלום לכולם, אני רוצה להציג לכם את החברה החדשה שלי", כתב הזמר והשחקן בן ה־27 בצהרי יום ראשון, 8 באוקטובר, בעמוד שלו ברשת החברתית סינה וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר. הוא צירף גם קישור לעמוד של החברה החדשה, השחקנית גוואן שיאוטונג, בת 20, שאותה פגש על הסט של הסדרה המשותפת שלהם “Sweet Combat”, דרמה העוסקת בצעירים המתאמנים באגרוף.

 

להאזנה לכתבה, הוקלט על ידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות קריאה https://www.clfb.org.il/heb/main/

 

 

 

להאזנה ב-iTunes | לכל הכתבות המוקלטות  

 

בתוך חצי שעה מהפרסום קרסה תחת העומס הרשת החברתית בעלת 340 מיליון המשתמשים (יותר מטוויטר המקורית), ובמשך שעות רבות לא הצליחו גולשים להיכנס, לקרוא תכנים חדשים או לכתוב תגובות. הפוסט שפרסם לו חאן צבר בתוך 24 שעות 4.7 מיליון לייקים ו־2.2 מיליון תגובות, מה שעשה אותו לאחד האירועים הגדולים ביותר ברשת הסינית בשנים האחרונות. לצד תגובות מפרגנות איבד לו חאן 2 מיליון עוקבים מתוך כ־43 מיליון עוקבים שהיו לו לפני הציוץ, תוצאה של הרבה לבבות שבורים.

 

מימין קריס וו עשה קרוסאובר השנה לסרטים בהוליווד. לו חאן. הטוויטר הסינית קרסה בתוך חצי שעה. לי יי-פנג. ביקורות קוטלות על כישורי המשחק שלו. ואנג ג'וקאי. מעריצים שילמו 1.5 מיליון דולר לשילוט עם תמונותיו מימין קריס וו עשה קרוסאובר השנה לסרטים בהוליווד. לו חאן. הטוויטר הסינית קרסה בתוך חצי שעה. לי יי-פנג. ביקורות קוטלות על כישורי המשחק שלו. ואנג ג'וקאי. מעריצים שילמו 1.5 מיליון דולר לשילוט עם תמונותיו צילומים: אימג'בנק/ Gettyimages , אי.אף.פי

 

 

 

לו חאן, המכונה בעיתונות המערבית "ג'סטין ביבר הסיני", הוא אחד מכוכבי הבידור המצליחים בסין, שני בפופולריות אולי רק לשחקנים ג'קי צ’אן ופאן בינג בינג. הוא תלמיד של תרבות ה־POP־K מדרום קוריאה, שהחל את הקריירה בלהקת הבנים הדרום קוריאנית־סינית EXO. הלהקה, שנוסדה בסוף 2011 בסיאול, הורכבה משתי להקות משנה שביצעו שירים מקבילים - האחת בסינית והאחרת בקוריאנית.

 

ב־2014, לאחר שצברה הלהקה פופולריות גדולה באסיה, הגישו לו חאן וחבר סיני נוסף בלהקה תביעות שבהן דרשו להשתחרר מהחוזה בטענה שקיבלו יחס מפלה לרעה לעומת היחס שזכו לו החברים הקוריאנים, וכי הם סובלים מבעיות בריאות בגלל הלחץ בעבודה.

 

 

לו חאן בפרסומת לל'אוקסיטן לו חאן בפרסומת לל'אוקסיטן צילום: L'occitane

 

 

מאז עזב את הלהקה לו חאן מנהל קריירת סולו מצליחה מאוד של מוזיקה ומשחק, ואין זו הפעם הראשונה שבה הוא שובר שיאים בוויבו - ב־2012 הוא פרסם פוסט על אהבתו לקבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, שנכנס לספר השיאים של גינס לאחר שצבר מספר שיא של 100 מיליון תגובות. המעריצים ממשיכים גם היום להוסיף לפוסט עוד ועוד תגובות.

 

השחקן ההוליוודי מאט דיימון, אחד שמבין קצת בכוכבות, אמר בראיון כי גם הוא נדהם ממעריציו של לו חאן. דיימון סיפר כי לרגל תחילת הצילומים של הסרט המשותף שלהם "החומה הגדולה", קופרודוקציה אמריקאית־סינית, קיבל לו חאן כ־400 זרי פרחים שכיסו את כל המסדרון במלון. תמונה שהעלה לו חאן לוויבו, שבה הוא מצולם נשען על תיבת דואר רגילה בשנגחאי, יצרה למחרת תור באורך 300 מטר של מעריצים המבקשים לשחזר את הסצנה.

 

 

להקת TFBoys בפרסומת לפאנטה להקת TFBoys בפרסומת לפאנטה

 

 

לו חאן הוא הדמות הבולטת ביותר בדור חדש ושונה של כוכבים סינים צעירים שהשתלטו בשנים האחרונות על תעשיית הבידור השנייה בגודלה בעולם (אחרי ארצות הברית) ונראים כאילו נלקחו מאותו פס ייצור. המעריצות בסין מכנות אותם "בשר קטן וטרי" (little fresh meat) - הם בני פחות מ־30, בעלי עור פנים חלק ומטופח במיוחד ומראה נערי ועדין, אפילו נשי. מדובר במולטי־טאלנטים שלצד שירה גם מנחים תוכניות טלוויזיה, משחקים בסרטים ועושים פרסומות, המון פרסומות.

 

שמות כמו יאנג יאנג, קריס וו, לי יי־פנג, ג'אנג יי־שינג, מה טיין־יו וחברי להקת TFBoys אינם מוכרים במערב, אבל בסין הם מגלגלים תעשיית ענק של מיליוני דולרים ונהנים מהערצה של המוני נערות סיניות, שנחושות להפגין את אהבתן.

 

כך למשל, כאשר ואנג ג'וקאי, חבר להקת TFBoys, חגג את יום הולדתו ה־15 שותף הפוסט שכתב 42.8 מיליון פעם בוויבו, ושבר עוד שיא גינס. ליום הולדתו ה־17 בשנה שעברה רכשו המעריצים שטחי פרסום ב־11 מסכים בטיימס סקוור בניו יורק לצד שטחי פרסום בטוקיו, הונג קונג ואפילו רייקיאוויק שבאיסלנד - כל זאת כדי להקרין עליהם תמונות של ואנג.

 

נוסף על כך הוציאו המעריצים 10 מיליון יואן (1.5 מיליון דולר) כדי לקשט בתמונותיו את תחנת הרכבת בצ'ונג צינג, עיר הולדתו. ממדי ההערצה הקיצוניים הביאו להשמעת ביקורת בסין, מדינה שחרדה תמידית לכבודה הלאומי, על כך שהתנהגות המעריצים בחוץ לארץ היא פדיחה בינלאומית.

 

 

לו חאן עם מעריציו לו חאן עם מעריציו צילום: גטי אימג'ס

 

 

צאצאי הגנרלים הקומוניסטים יוצאים למתקפה

 

צעירי "בשר קטן וטרי" נחשבים מי ששינו באופן דרסטי את אידאל היופי של הגבר הסיני. בעוד הכוכבים הגברים בעבר בסין היו בוגרים וסמכותיים וכונו בסינית "דוד זקן", אלה של השנים האחרונות נהפכו לעדינים ומטופחים.

 

קחו למשל את ליו דה־חוואה (אנדי לאו בשמו המערבי), שחקן, זמר ושובר לבבות מהסוג הישן, בעל מראה מסוקס ותווי פנים חדים, והשוו אותו ללו חאן הדקיק ובעל המראה האנדרוגיני. "בשר קטן וטרי" נהפך לסמל סטטוס נחשק, ושחקנים שרוצים להיכנס לקטגוריה הנכספת יקפידו למשל ללבוש בגדים בצבע לבן, צבע שמשדר טוהר ותמימות.

 

יש בסין מי שרואה בשינויים באידאל היופי הזה עדות להעצמה נשית במדינה שבה נשים עדיין רחוקות מלהיות שוות לגברים. ב־2016 דורגה סין במקום 99 ברשימה של הפורום הכלכלי העולמי מבחינת שוויון בין המינים. הביטוי "בשר קטן וטרי" משמש נשים גם כדי לתאר גברים צעירים ונאים שאותם הן פוגשות בחיי היומיום, סוג של החפצה של גברים בעולם שבו בדרך כלל קורה ההפך.

 

 

וואן שיאוטונג. הציוץ על הזוגיות איתה חתך ללו חאן 2 מיליון עוקבים וואן שיאוטונג. הציוץ על הזוגיות איתה חתך ללו חאן 2 מיליון עוקבים צילום: איי אף פי

 

 

"על ידי כך שנשים בוחרות בעצמן את קונספט היופי ומוכיחות כמה השפעה יש להן בשוק החופשי, הן יכולות להיראות כמי שמאתגרות במידה מסוימת את הסדר הפטריארכלי הנוקשה", נכתב בטור דעה באתר Sixth Tone משנגחאי בשנה שעברה. "וגם אם לא מדובר בהתקפה מכוונת על החברה הנשלטת בידי גברים בסין, אלא רק בתשוקה ליופי, עדיין זה משב רוח שמרענן את הסטריאוטיפים על מגדר ועושה אותם למורכבים יותר".

 

אחרים בסין הולכים צעד קדימה וטוענים כי המודל של הגבר החדש מבטא פחד מסורתי של נשים סיניות מגברים. הבחירה בגבר לא מאיים מפיגה חלק מהפחד ותורמת לתיקון המודל של יחסים אינטימיים בין המינים בסין.

 

לא במפתיע סדרת הכוכבים החתיכים לא ממש אהודה על כולם. ביקורת קבועה מושמעת על כישרון המשחק הדל של החתיכים החדשים ועל היותם עצלנים. לי יי־פנג למשל חטף אש על כך שבסרטו “Mr. Six” מ־2015 הוא כשל בחיקוי המבטא הבייג'ינגאי של הדמות ששיחק. אך המתקפה הישירה ביותר על הכוכבים הגיעה במקביל ליציאת הסרט "ייסוד הצבא", סרט תעמולה לרגל 90 שנה להקמת צבא השחרור העממי של המפלגה הקומוניסטית.

 

בסרט, שיצא לאקרנים בסין ביולי האחרון, מככבים כמה כוכבי "בשר טרי וקטן", ובראשם לי חאן, שלוהקו כדי לקרב את הקהל הצעיר לנושא ההיסטורי. אלא שבעיני הצאצאים של גיבורי הצבא הסיני הכוכבים החדשים לא היו גבריים מספיק.

 

במכתב תלונה ששלחו יה דה־יינג, נכדו של הגנרל הקומוניסטי יה טינג המוצג בסרט, וצאצאים נוספים לרשויות המפקחות על התקשורת בסין, תיאר הנכד את הליהוק כמעליב ומעוות: "מי זה הנער הנשי הזה שבקושי יכול לעמוד ישר שמשחק את סבא שלי?", הוא כתב בוויבו בהתייחסו לשחקן ולזמר אוחו או בן ה־24. "את מי הם מנסים להשפיל?", הצטרף לביקורת העיתון הרשמי של הצבא הסיני “PLA daily”, שכתב כי השחקנים הצעירים והיפים בקושי מצליחים להידמות לחיילים גם כשהם לבושים במדים.

 

לו חאן עם מאט דיימון לו חאן עם מאט דיימון צילום: גטי אימג'ס

 

 

לו חאן עצמו מתנגד לדימוי הרכרוכי שדבק בו. בראיון לעיתונות הסינית ב־2015 הוא התלונן על כך ש"המעריצים חושבים שאני חמוד, אבל אני חושב שאני גברי מאוד... אני טוב בספורט ושואף להיות הכדורגלן הכי טוב מתוך כל הסלברטיז".

 

קוסמטיקה לנשים, משקאות קלים ונוזל לניקוי אסלה

 

המחלוקת שסביב דימוי הגבריות של הכוכבים הצעירים לא מצליחה לפגום באטרקטיביות האדירה שלהם עבור מפרסמים. הכוכבים הללו נחשבים מי שמחזיקים בעמדת השפעה אדירה על קבוצת האוכלוסייה הנחשקת ביותר כיום על ידי תאגידים בעולם - מאות מיליוני הצעירים העירוניים של סין, ילדים יחידים להורים מבוססים כלכלית ובעלי חיבה עזה לגאדג’טים טכנולוגיים ומותגי יוקרה. לעומת הכוכבים האמריקאים הגדולים, הנזהרים מחשיפת יתר, הסלבריטאים הסינים לא בוחלים בפרסום של מספר רב של מותגים שונים בו זמנית.

 

כיאה לגברים מהסוג החדש, הסלבריטאים החתיכים האלה לא חוששים לפרסם אפילו מוצרי קוסמטיקה לנשים, והם עושים את זה בהצלחה רבה. בעקבות קמפיין של לו חאן לענקית הקוסמטיקה הצרפתית L’Occitane דיווחה החברה על שנת שיא עם צמיחה של 17% ברווח הנקי.

 

מלבד הקוסמטיקה פרסם לו חאן מותגים רבים מאוד בסין, ובהם קוקה־קולה, לנובו, KFC, פולקסווגן, גאפ, טלפונים סלולריים של Oppo ואפילו את המפות של באידו. ב־2015 הוא גם שימש שגריר של הסרט "מלחמת הכוכבים - הכוח מתעורר" והקליט את שיר הנושא של הסרט בסין. חברי TFBoys מפרסמים בין השאר את חטיף סניקרס, משקאות פאנטה ואפילו סבון לניקוי אסלות של Mr Muscle.

 

ואנג ג'וקאי על מסכי פרסום בטיימס סקוור בניו יורק, מתנה ממעריציו ליום הולדתו ה־17 ואנג ג'וקאי על מסכי פרסום בטיימס סקוור בניו יורק, מתנה ממעריציו ליום הולדתו ה־17 צילום: youtube

 

 

הפרסום הזה מיתרגם כמובן להרבה כסף. לפי אתר חדשות הכלכלה Jiemian, לו חאן מדורג במקום השני, אחרי פאן בינג בינג, ברשימת המרוויחים בתעשיית הבידור הסינית ב־2016 עם הכנסות של 181 מיליון יואן (27 מיליון דולר).

 

במקום הרביעי מדורג לי יי־פנג עם 170 מיליון יואן (26 מיליון דולר), ובמקום התשיעי עוד “בשר טרי”, השחקן קריס וו, עם 137 מיליון יואן (21 מיליון דולר), שכיכב השנה גם בהפקות מערביות עתירות תקציב כמו "ולריאן ועיר אלף הכוכבים" של לוק בסון ו־"XXX: הילוך גבוה" עם וין דיזל.

 

אלו סכומים נמוכים לעומת מה שמקבלים כוכבים אמריקאים כמו ביונסה והמוזיקאי פי דידי, שהכנסתם השנתית גדולה מ־100 מיליון דולר, אבל הרווחיות של הכוכבים הסינים נמצאת בעלייה חדה.

 

סקס, סמים ושירים על עתיד הקומוניזם

 

לעומת הכוכבים האמריקאים, המרחב שיש לסלבריטאים הסינים מבחינת מעורבות בשערוריות גם הוא נמוך בהרבה. בתעשיית הבידור הסינית השמרנית אין מקום לבעלי תדמית "ילד רע", והכוכבים צריכים לשדר ערכים חיוביים ופטריוטיים כדי שבנות צעירות יוכלו לדמיין שהן מביאות אותם הביתה להורים. כך למשל, לו חאן מקפיד להעלות סטטוסים שמעודדים את המעריצים לקנות מוצרים מתוצרת סין, וה־TFboys אפילו הקליטו שיר ששמו "אנחנו העתיד של הקומוניזם".

 

 

 

הממשל הסיני דואג לשמור על הליכתם בתלם של כוכביו. דרך אחת היא חלוקת בונוסים למי שמתנהג כראוי, כמו למשל הופעה במשדרי החג הגדולים של רשת הטלוויזיה הממשלתית CCTV, או הנצחה בבול - כבוד שלו זכה השחקן והזמר יאנג יאנג בשנה שעברה, שהפך אותו לאמן הסיני הראשון שזוכה למעמד זה.

 

דרך אחרת היא הצבת גבולות נוקשים, למשל בנושא סמים. ב־2014 הורתה הרשות המפקחת על התקשורת בסין לערוצי טלוויזיה ובתי קולנוע לא להקרין תוכניות וסרטים שלכוכבים בעלי ערכי מוסר מפוקפקים, כאלה שנתפסו עם סמים או משלמים תמורת שירותי מין. אחד מהם הוא קאי קו, “בשר טרי וקטן” שנעצר ב־2014 בבייג'ינג עם בנו של ג'קי צ'אן באשמת שימוש במריחואנה.

 

השחקן הורחק על ידי השלטונות מהופעות ציבוריות למשך כמה שנים, וסרט בכיכובו צולם מחדש. גם ג'סטין ביבר המקורי נחשב פרסונה נון גרטה בסין ואינו מורשה להופיע במדינה בשל התנהגותו הפרועה. לעומתו לו חאן, שהסתבכויותיו כוללות צילום תוכנית בטייוואן בעודו משתמש בוויזת תייר במקום ויזת עבודה, השקעה באפליקציית היכרויות שנויה במחלוקת והפלה אחת של וויבו, הוא ממש ילד טוב בייג'ינג.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x