$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הרשתות יחויבו לסמן מחירי מוצרים במארז

משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות מקדמים תיקון לחוק שיחייב קמעונאים לסמן מחירי פריטים בודדים שנמכרים במארזים, כדי להקל על השוואת מחירים

אורנה יפת 08:2131.07.17

הצעת חוק חדשה המרחיבה את החוק להגנת הצרכן ושתחייב את רשתות השיווק לסמן מחירים לכל פריט גם במארזים מכעיסה את הקמעונאים, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר בהצעה שמקדמים שר הכלכלה אלי כהן והמועצה לצרכנות, שתשית עלות נוספת על הרשתות ותמנע מהספקים את היכולת לשנות את המארזים ואת מחירי המוצרים מבלי שניתן יהיה לשים לב.

 

לרוב, הצרכן סבור שהוא יחסוך כסף אם ירכוש מארזים גדולים ולא פריט בודד. בדרך זו למעשה הקמעונאים גורמים לצרכנים להגדיל את סל הקנייה. הבעיה היא שהמארזים ברשתות השיווק מתומחרים באופן המקשה השוואת מחיר של כל פריט בודד. באותו מוצר ניתן למצוא מספר מארזים שונים במחיר שונה, שכוללים מספר יחידות שונה, והצרכן מתקשה לחשב או לנסות לנחש באיזה מארז המחיר ליחידה משתלם יותר.

נכון להיום, חוק הגנת הצרכן אינו מחייב את הקמעונאים לסמן את המחיר של כל פריט במארז, אך אם הצעת החוק תאושר, החוק יתוקן.

 

 

 

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות באמצעות אפליקציית המחירים פרייסז, המבוססת על מחירי אמת, עלה כי במקרים רבים המחיר לפריט של אותו מוצר באריזה קטנה נמוך ממחיר אותו המוצר באריזה גדולה או באריזה המוצגת ברשתות כ"אריזת חיסכון". כך, לדוגמה שנעשתה על חיתולים שלב 2 של המותג טיטולים. באריזה של 72 יחידות עמד המחיר ליחידה ברשתות יינות ביתן ומגה בעיר על 0.6 שקלים, ובאריזה של 64 יחידות הוא ירד ל־0.46 שקלים ביינות ביתן ובמגה בעיר ל־0.5 שקלים.

 

גם יחידת גליל נייר טואלט דו שכבתי טאצ' נמצאה יקרה יותר בוויקטורי ובמגה בעיר ברכישת מארז של 48 גלילים לעומת מארז של 32 גלילים. בוויקטורי מחיר יחידה במארז של 48 גלילים עמד על 0.7 שקלים ובמארז של 32 גלילים על 0.6 שקלים, ובמגה בעיר מחיר יחידה במארז של 48 גלילים עמד על 0.8 שקלים לעומת מחיר יחידה במארז של 32 גלילים שעמד על 0.7 שקלים.

 

הבדיקה העלתה כי במוצרים מסוימים אכן שווה לצרכן לרכוש מארז גדול יותר שבו המחיר ליחידה נמוך יותר. כך, למשל, העלתה בדיקת המועצה כי אריזת שלוש חבילות מגבוני טו גו במותג קמיל בלו נמכרה בחצי חינם ב־15.9 שקל, כלומר מחיר פריט בודד עמד על 5.9 שקלים, בעוד ברכישת חבילה בודדת היה המחיר 6.9 שקלים.

 

שר הכלכלה אלי כהן. הרחבה של החוק הקיים שר הכלכלה אלי כהן. הרחבה של החוק הקיים צילום: עמית שעל

 

 

הרגולציה הזו אולי תקל על הצרכן אבל תשית הוצאות נוספות על הקמעונאים שכבר כיום נדרשים לסמן על מוצרים את המחיר ליחידת מידה (ל־100 גרם או 100 מ"ל), בהתאם לתקנות חוק הגנת הצרכן שנכנסו לתוקף ב־2009. בנוסף, משרד הכלכלה הבטיח לציבור במסיבת עיתונאים כי יחייב את הקמעונאים לציין על גבי שלטים במדפים את מחיר המוצרים גם בחו"ל.

 

המהלכים האחרונים התסיסו את הקמעונאים ואת היבואנים שטוענים שבסוף הכל יגולגל על הצרכנים. "הם מייאשים את הקמעונאים", אמר ל"כלכליסט" איל רביד, בעלי ומנכ"ל רשת ויקטורי. "חסרה לנו רגולציה באמת. כל רגולציה שהיא תעלה בסופו של דבר את המחיר לצרכן. מי שרוצה לקנות מארז קונה מארז, מי שרוצה לקנות מוצר בודד קונה מוצר בודד. הצרכנים לא סתומים. זה הכל דיבורים באוויר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x