$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בנמל חיפה יש ג'וב חדש בשווי מיליון שקל בשנה

הנהלת הנמל מקדמת יצירת תקן חדש לתפקיד מדריך ראשי. עובדים בנמל טוענים כי המשרה החדשה נוצרת על רקע איחוד ועדים, שעלול להותיר בכירים ללא תפקיד

ליאור גוטמן 07:0801.03.17

הנהלת נמל חיפה מבקשת ליצור תקן חדש לתפקיד מדריך ראשי בעלות של מיליון שקל בשנה. מדובר בתפקיד חדש לגמרי בנמל. על פי הערכות, התקן יכלול גם רכב צמוד.

 

בעוד שעובדי נמל אשדוד עסוקים במלחמה בין ההסתדרות הכללית להסתדרות הלאומית, שנאבקות ביניהן על ייצוג עובדי הנמל, בנמל חיפה עסוקים בימים האחרונים בשאלה בוערת לא פחות: מי יזכה לאייש את המשרה החדשה והנחשקת שעליה שוקדת הנהלת הנמל.

 

התקן החדש מעלה כמה שאלות בקרב עובדי הנמל. ראשית, מדוע חברה עם עלויות שכר גבוהות כמו אלו של נמל חיפה צריכה להעמיס על עצמה תקן חדש בעלות שכר כל כך גבוהה?

 

 

שיאנית עלויות השכר של המגזר הציבורי

 

לפי נתוני רשות החברות הממשלתית, הנכונים לסוף שנת 2015, נמל חיפה ניצב במקום השני בטבלת שיאני השכר במגזר הציבורי, עם עלות שכר ממוצעת של 33.75 אלף שקל בחודש. בנוסף, הנמל הוא שיאן עלויות השכר במגזר הציבורי, עם עלויות שכר שעומדות על 57% מהמחזור השנתי שלו, 737 מיליון שקל בשנת 2015.

 

מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן. בהנהלה מודעים היטב לגודל האיום הסיני מנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן. בהנהלה מודעים היטב לגודל האיום הסיני צילום: אלעד גרשגורן

 

בנוסף, עובדים בנמל תוהים אם באמת יש צורך במדריך ראשי לאור התחרות הצפויה מצד נמל חדש. כזכור, בימים אלה נבנה נמל חדש ממש מול הנמל הקיים. הנמל, שיצויד בטכנולוגיה מתקדמת ויופעל על ידי חברת SIPG הסינית הנחשבת לאחת החברות הבולטות בעולם בתחום, אמור לפי הערכות להתחיל לפעול ב־2020 וצפוי להוות תחרות קשה לנמל הקיים.

 

בנמל עצמו מודעים היטב לסכנה שהנמל הסיני מהווה. כפי שנחשף בדצמבר 2015 ב"כלכליסט", לפי דו”ח שהזמינה הנהלת הנמל, התחרות צפויה להוביל לפיטוריהם של עד 50% מכוח האדם שלו, כלומר כ־500 עובדים. עובדים בנמל תוהים מדוע יש צורך בתפקיד הדרכה במציאות שבה העובדים הקיימים מאוד מנוסים ולא צפוי גיוס משמעותי של עובדים חדשים.

 

לדברי גורמים בנמל, התקן החדש נוצר דווקא על רקע הבחירות להסתדרות בחודש מאי הקרוב. בערב יום שני האחרון ערכה ההסתדרות פגישה עם הוועדים השונים הפועלים בנמל חיפה, ובה בישרה כי היא מתכוונת לאחד ביניהם. הודעה זו העלתה חשש בקרב חלק מהעובדים כי ימצאו את עצמם בקרוב ללא המעמד שהחברות בוועד הקנתה להם. לדברי עובדים בנמל, משרת ניהול חדשה יכולה בהחלט לפצות על פגיעה זו.

 

נמל חיפה: “כרגע אין שום תקן חדש”

 

בשיחה עם “כלכליסט” מודה ראש ארגון עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי שהוועדים אכן יאוחדו, אבל אומר שאין לו שום קשר לתפקיד החדש. "עשיתי אסיפה של 500 איש בחיפה ואמרתי קבל עם ועדה שאני הולך לאחד ועדים. זה נכון וההפרדה בעבר היתה טעות, ולראיה הוויכוחים בין דור א' לדור ב'. דור ב' מעוניינים באיחוד אבל דור א' רוצה עצמאות. אני לא מסדר כלום לאף אחד. יש חברת נמל ואם היא רוצה לעשות מכרז שתעשה מכרז", אמר.

 

בנמל חיפה סירבו להתייחס לשאלות לגבי עלות המשרה ונחיצותה וכן לגבי מי שמיועד לאייש אותה. כל שמסרו שם הוא כי "כל שינוי במבנה ארגוני דורש דיון בפורום הדירקטוריון ודיון כזה טרם התקיים בנושא יחידת ההדרכה. היות שכרגע אין שום תקן חדש ואין תנאים לתקן חדש, גם אין שום מכרז לאיוש התקן הלא קיים וגם אין שום מועמד להשתתפות במכרז לאיוש התקן שאינו קיים. נמל חיפה, כחברה ממשלתית, מחויב לנהלים ברורים לאיוש משרות כוח אדם כולל אפשרות של כל מי שעומד בתנאי הסף להתמודד עליהן. אם יהיה בעתיד תקן חדש ביחידת ההדרכה הכללים יחולו גם על איושו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x