$
תיירות

מצב של Overbooking בטיסה? אל תתנדבו לוותר על מקומכם

הפיצוי שחברות התעופה מחוייבות להעניק לנוסעים אותם 'הורידו' מהטיסה בעקבות מכירת יתר של כרטיסים עשוי להיות כפול מאשר זה שניתן למי שמתנדב לטוס בזמן אחר

שירות כלכליסט 08:0121.01.17

זה קורה כל הזמן. נוסעים מגיעים לשער הטיסה ושם מתבשרים כי אין למרות שרכשו כרטיס, אין להם מקום על הטיסה. במצב כזה חברות התעופה מחפשות אנשים שיתנדבו לוותר על מקומו בטיסה תמורת פיצוי כספי וטיסה חלופית. אם לא נמצאו מספיק מתנדבים החברה תיאלץ 'להוריד' נוסעים מהטיסה ובמקרה כזה לפצותם לפי סכומים שקבועים בחוק. במקרה שזה קורה לכם, אל תמהרו להתנדב. הפיצוי למתנדבים בישראל הוא מחצית מזה שלו תהיו זכאים במקרה שלא יאפשרו לכם לעלות לטיסה, ובמקרה שתגיעו ליעד בין 4-6 שעות מהזמן המקורי שתוכנן. בארה"ב הפיצוי שמציעות חברות התעופה הוא בין 200 ל-400 דולר עבור מתנדבים אך יכול להגיע ל-1,300 דולר במקרה שחברת התעופה לא אפשרה לנוסע לעלות לטיסה. באיחוד האירופי מי שלא מוותר על הכרטיס שלו זכאי לפיצוי מיידי של בין 250 ל-600 יורו בנוסף להחזר על כרטיס הטיסה שנרכש.

למה זה קורה?

 

חברות תעופה נוהגות לרשום יותר נוסעים ממספר המושבים במטוס כעניין שבשגרה. התופעה, הנקראת "over booking" מותרת על פי הדין הבינלאומי והחברות עושות זאת כדי להגן על הרווחים שלהן. בכל טיסה יש צפי סביר לביטולים מצד הנוסעים, זהו אחוז של נוסעים שצפוי לא להגיע לטיסה. בהתחשב במספר המקומות שהרשויות מתירות לחברה למכור על כל טיסה, היא מחשבת כמה כרטיסים היא צריכה למכור כדי לא להפסיד כסף בעקבות ביטולים. מכיוון שמדובר בצפי לא מדוייק לביטולים, קורים מקרים שבהם בפועל מגיעים לטיסה יותר נוסעים משמותר לחברה להעלות למטוס. נניח שהחברה העריכה ש-5% מהנוסעים יבטלו ורק 2% ביטלו בפועל, יקרה מצב שבו היא תיאלץ לסרב להעלות נוסעים לטיסה.

 

דרך הפעולה הראשונה של חברות התעופה במקרה כזה היא לחפש נוסעים שיתנדבו לוותר על מקומם בטיסה תמורת פיצוי וכרטיס חלופי. במידה ולא נמצאו מספיק מתנדבים והחברה מסרבת להעלות נוסע לטיסה הוא יהיה זכאי להטבות כמו מזון ומשקאות, אירוח בבית מלון, גישה למייל וטלפון וכן לפיצוי כספי שניתן בנוסף להחזר על כרטיס הטיסה שנרכש.

  

כמה כסף תקבלו אם לא מעלים אתכם לטיסה?

 

בישראל הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה: עד 2,000 ק"מ הפיצוי הוא 1,280 שקל; בין 2,000 ל-4,500 ק"מ הפיצוי הוא 2,050 שקל ומעל 4,500 ק"מ הפיצוי הוא 3,070 שקל. במידה וחברות התעופה לא פועלות לפי החוק ומסרבות לפצות נוסע – הוא יכול לתבוע אותן על 10 אלף שקל בלי להוכיח נזק.

 

במידה ונוסע מתנדב לקבל כרטיס חלופי ומוותר על מקומו בטיסה הפיצוי יהיה מחצית מהסכומים האלה אבל רק במקרה שהגיע ליעד באיחור של לא יותר מ-4 עד 6 שעות (בהתאם למרחק הטיסה). כך, בטיסה של עד 2,000 ק"מ האיחור לא יעלה על 4 שעות, טיסה של עד 4,500 ק"מ האיחור לא יעלה על 5 שעות ובטיסה של יותר מ-4,500 ק"מ האיחור בהגעה ליעד לא יעלה על 6 שעות.

 

עומס בנתב"ג, תחשבו פעמיים לפני שאתם מסכימים לוותר על מקומכם בטיסה עומס בנתב"ג, תחשבו פעמיים לפני שאתם מסכימים לוותר על מקומכם בטיסה צילום: יובל חן

 

אם אתם טסים לאירופה בחברה ישראלית הפיצוי המגיע לכם הוא לפי החוק הישראלי, אך אם אתם טסים מהארץ למדינות האיחוד האירופי בחברה אירופאית – אתם יכולים לבחור אם להשתמש בחוק האירופי או הישראלי. כך גם במקרה של טיסות מאירופה לישראל ללא קשר לחברת התעופה. לא חייבים להיות אזרחים אירופאים כדי לקבל פיצוי לפי החוק האירופי.

 

לפי החוק האירופי, הפיצוי המגיע לנוסע הוא מיידי והוא בנוסף להחזר על כרטיס הטיסה. הפיצוי תלוי במרחק הטיסה ובשאלה האם מדובר בטיסת פנים בתוך האיחוד. כך, טיסות עד 1,500 ק"מ מזכות בפיצוי של 250 יורו (כ-1,015 שקל). טיסות פנימיות של בין 1,500 ק"מ ל-3,500 ק"מ וכן טיסות מחוץ לאיחוד האירופי של בין 500 ק"מ ל-3,500 ק"מ – מזכות בפיצוי של 400 יורו (כ-1,624 שקל). טיסות של יותר מ-3,500 ק"מ מזכות בפיצוי של 600 יורו (2,437 שקל). במידה ותתנדבו לוותר על מקומכם בטיסה חברות התעופה ככל הנראה יציעו לכם סכומים נמוכים יותר ובכל מקרה שבו האיחור בהגעה למקום היעד הוא לא יותר משעתיים עד ארבע שעות (תלוי במרחק הטיסה) חברת התעופה יכולה לחתוך את הפיצוי בחצי. חוסר המודעות גורם לכך שרק אחוז אחד מהנוסעים מקבלים את הפיצוי המגיע להם במדינות האיחוד האירופי.

 

בארה"ב הפיצוי למתנדבים תלוי בחברת התעופה ונע בין 200 ל-400 דולר (762-1,524 שקל). הפיצוי למי שחברת התעופה סירבה להעלות למטוס תלוי בזמן האיחור ויכול להגיע עד 1,300 דולר (4,955 שקל). אם האיחור הוא יותר משעה הפיצוי הוא שווי הכרטיס כפול 200% ועד לסכום של 650 דולר (2477 שקל). אם האיחור בהגעה ליעד הוא של יותר משעתיים הפיצוי הוא שווי הכרטיס כפול 400% ועד לסכום של 1,300 דולר.

 

 

 

מתי לא זכאים לפיצוי?

 

בישראל לא תהיו זכאים לפיצוי אם הסירוב להעלותכם לטיסה נובע ממצב בריאותכם, אין בידיכם מסמכי נסיעה (למשל שכחתם דרכון), יש חשש לפגיעה בבטיחות הטיסה או מטעמי ביטחון. לגבי סירוב להעלות לטיסה מטעמי ביטחון, נוסע עדיין יהיה זכאי לפיצוי כספי אם הגיע לטיסה לפחות שלוש שעות לפני מועד ההמראה המתוכנן, שיתף פעולה בבדיקה ביטחונית ובסופה נמצא כי ניתן להטיסו ומסמכי הטיסה שלו תקינים.

 

באירופה נוסעים לא זכאים לפיצוי במקרה שחברת התעופה הציעה טיסה בנתיב דומה ובזמן דומה לטיסה המקורית.

 

בארה"ב לא תהיו זכאים לפיצוי במידה והטיסה החלופית מגיעה בהפרש של פחות משעה מזמן ההגעה המתוכנן של הטיסה המקורית, או שחברת התעופה מחליפה את המטוס למטוס קטן יותר או שלא נותנים לכם לעלות למטוס בגלל סיבות בטיחות או שאתם לא משתפים פעולה – לא עושים צ'ק אין או הליכי כרטוס מחדש.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x