• תפריט
בארץ

השביתה החפוזה שהסתיימה ללא הישגים ממשיים

הרשויות המקומיות ניסו לנצל את היום האחרון של אישור התקציב למאבק צודק למניעת הקיצוץ במענקי האיזון, אך לא השיגו דבר בינתיים. הפשרה ידועה ככל הנראה לשני הצדדים: הקיצוץ יבוטל רק אם הכנסות המדינה יהיו גבוהות מהצפוי

שחר אילן 08:2422.12.16

שביתת הרשויות המקומיות לקחה פחות מיממה והסתיימה אתמול בשעות הצהרים המאוחרות. אורך השביתה היה צפוי מראש. בסופו של דבר זו היתה שביתה שהוכרזה בגלל דיוני התקציב כדי לשנות את התקציב ולכן לא היה שום היגיון שתמשך אחרי שהתברר שהממשלה לא תעכב את דיוני התקציב.

 

כמו במערבונים, השאלה היתה מי ימצמץ ראשון, הרשויות המקומיות או משרד האוצר. הרשויות מצמצו ראשונות. האמת היא שהן יכלו ללמוד מהמשא ומתן בין האוצר לחברי הכנסת של הליכוד על ההקצבות הפוליטיות, שבתקציב הזה האוצר ממעט למצמץ. ח”כ מיקי זוהר הגדיר את 40 מיליון השקל שקיבל עלובים.

 

השבתה של כל הרשויות המקומיות, כולל מוסדות חינוך ופינוי אשפה היא נשק יום הדין. קשה שלא לשאול האם זה היה מוצדק רק בגלל יום אישור התקציב. בסופו של דבר אין שום דבר חריג בשינוי התקציב גם לאחר שאושר. משנים את תקציב המדינה אלפי פעמים בשנה. אז אין ספק שהמטרה של המאבק - ביטול הקיצוץ במענקי האיזון שמקבלות הרשויות החלשות מוצדקת, אבל ראוי היה למצות הליכים ומגעים לפני שעוברים לנשק בלתי־קונבנציונלי.

 

1. סולם רעוע

הצדדים ייפגשו ביום ראשון להמשך המשא ומתן

 

אין ספק - כגודל השביתה, כך גודלה של ההתקפלות בסופה. הפגנת הכוח של הרשויות המקומיות הסתיימה אתמול עם סיכומים מעורפלים בלבד. המטרה העיקרית של השביתה - הכנסת שינויים לתקציב המדינה שעמד אתמול לפני אישור לא הושגה. האוצר הבטיח שהתקציב לא יפתח שוב והוא אכן לא נפתח. האוצר הסביר את ההתעקשות הבלתי מתפשרת שלו "בהנחיה המשפטית שלא לבצע סיכומים תקציביים 24 שעות לפני ההצבעה על תקציב המדינה". טוב ־ כל הצדדים הכירו את ההנחיה גם קודם.

 

הסולם שהוגש למרכז השלטון המקומי היה ההודעה הבאה: "מתוך רצון למנוע את המשך הפגיעה באזרחים בדגש על הצורך לחזק את השלטון המקומי סוכם כי הצדדים יפגשו ביום ראשון הקרוב במטרה לדון במחלוקות ולהגיע לפתרון לשביעות רצון כל הצדדים. במסגרת זו ייבחנו כלל האפשרויות כולל הצעתו של יו"ר מרכז השלטון המקומי לשינוי הפריסה התקציבית של מענקי האיזון".

 

זה אומר שביום ראשון ידברו על תוספות תקציב לרשויות בתחומים שונים. אם לא יגיעו להסכמה אז יחזרו למתווה שהציע יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס. על פי המתווה של ביבס בחצי השנה הראשונה של 2017 ימשכו מענקי האיזון, שמחלק משרד הפנים ל־190 רשויות חלשות, באותה גובה של 2016. זאת, למרות שהתקציב קוצץ. אחרי חצי שנה יבדקו את המצב שוב: אם יהיה כצפוי למדינה עודף הכנסות, הקיצוץ יבוטל. אם יהיה גרעון, הרשויות ידרשו להחזיר את הפער. "זה מצב טוב יותר", טוען ביבס, "שלא יכלנו לקבל אותו בלי השביתה". 

 

2. על זה משביתים מדינה?

הקיצוץ השבוע הוריד 40 מיליון שקל מתקציב מענקי האיזון

 

על מה היתה המחלוקת: תקציב מענקי האיזון ב־2016 עמד על 3.1 מיליארד. בשלטון המקומי אומרים ששני הקיצוצים הרוחביים בקיץ וביום ראשון השבוע חותכים ממענקי האיזון 5.75% שהם 178 מיליון שקל. יחד עם קיצוצים אחרים בהקצבות לרשויות המקומיות סכום הקיצוצים מגיע לטענתם ל־250 מיליון שקל ולכן הם דורשים לקבל חזרה את 180 מיליון השקלים שקוצצו ממענקי האיזון.

 

אלא שבאוצר הזכירו שהקיצוץ הרוחבי הראשון (4.5%) היה בקיץ. הקיצוץ השבוע עומד על 1.25% - כלומר מדובר בכ־40 מיליון שקל בלבד ממענקי האיזון. על זה משביתים את המדינה? שאלו שם. במרכז השלטון המקומי אומרים שנתנו להם להבין שכמו בכל השנים הקודמות גם הפעם הם יוחרגו מהקיצוצים הרוחביים שמבצעת הממשלה. באוצר טוענים מנגד שאפילו את מערכת הביטחון לא החריגו מהקיצוץ השנה. 

מימין: יו"ר פורום ערי הפיתוח בני ביטון, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס והממונה על התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי. ניהלו את המשא ומתן לסיום השביתה מימין: יו"ר פורום ערי הפיתוח בני ביטון, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס והממונה על התקציבים במשרד האוצר אמיר לוי. ניהלו את המשא ומתן לסיום השביתה צילומים: עמית שעל, אוראל כהן, אוהד צויגנברג

 

ברקע הויכוח עומדת גם קרן הארנונה שהונהגה במסגרת חוק ההסדרים עבור רשויות חלשות. טענת האוצר היא שהרשויות יקבלו במקביל לקיצוץ קרן סיוע של 500 מיליון שקל. הרשויות מזכירות ש־400 מיליון שקל מהקרן הם כספי ארנונה שהמדינה ממילא משלמת להן, כלומר מדובר בתוספת של מאה מיליון שקל בסה”כ. יש בשלטון המקומי גם כעס גדול על העובדה שבמהלך כל הדיונים המשותפים על קרן הארנונה בוועדת הכספים איש מהאוצר לא הזכיר שיפגעו ברשויות החלשות באמצעות הקיצוצים הרוחביים.

 

3. הליכוד נגד האוצר

אנשי הליכוד הובילו את השביתה בתמיכת רה”מ

 

שביתת הרשויות מצטרפת לתופעה הכללית של התקציב הנוכחי: כל הבעיות מגיעות מתוך הקואליציה. כמו שאת רוב ההתנגדויות לחוק ההסדרים הובילו אנשי הליכוד גם את השביתה הובילו שני אנשי ליכוד: יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס ויו"ר פורום ערי הפיתוח וראש עיריית דימונה בני ביטון. מהרבה בחינות שם המשחק הכלכלי־פוליטי היום הוא הליכוד נגד האוצר ומפלגת כולנו. חברי האופוזיציה רק הגיעו לישיבת ראשי הרשויות להביע הזדהות.

 

באוצר אומרים ש"ביבס עשה סיבוב פוליטי על הגב של כולם בתמיכת ראש הממשלה נתניהו". לדבריהם נתניהו רק שיחק את המבוגר האחראי כשקרא בלילה לצדדים למשא ומתן אבל עשה את זה "בידיעה שהאוצר לא יתן לו כלום". ביבס אמר בתגובה: "אני הבן אדם האחרון שיכל לעשות סיבוב פוליטי, כי מודיעין לא מקבלת מענקי איזון. אני צריך להסביר לתושבים למה 30 אלף תלמידים לא למדו עבור אחרים".

 

4. אחדות בשלטון המקומי

המאבק איחד את הרשויות ובמגזר הערבי מקווים שלא ישכחו אותם

 

הצלחה אחת ביבס בכל זאת כבר רשם - בישיבת ראשי הרשויות אתמול לפני הצהרים בכנסת דיברו שוב ושוב על המוטיב של האחדות החריגה בין כל הסקטורים של הרשויות המקומיות. "אגף התקציבים הצליח לאחד את השלטון המקומי", אמר ביבס. יו"ר פורום ערי הפיתוח בני ביטון אמר ש"בכירי השלטון המקומי לא היו מעולם מאוחדים כל כך". יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצה אזורית לב השרון עמיר ריטוב אמר ש"אין יותר סקטורים, פריפריה, מרכז". לאחר שהשביתה נגמרה הכריז כי “האירוע היום היה אירוע מכונן בשלטון המקומי”. 

אריה דרעי, שר הפנים אריה דרעי, שר הפנים צילום: דוברות הכנסת

 

את האידיליה קלקל ראש ועד ראשי הרשויות הערבית וראש העיר סח'נין מאזן גנאים שביקש מיתר ראשי הערים שגם לאחר שיושג הסדר לא ישאירו את הרשויות הערביות לבד. “ראש הממשלה ושר הביטחון לא יסתכלו עלינו. אני מבקש שחברה ערבית תמשיך להיות על סדר היום", אמר גנאים. לרשויות הערבות יש בעיה נוספת מעבר לקיצוץ הרוחבי במענקי האיזון. ב־2016 הם קיבלו 200 מיליון שקל כפיצוי על העיוותים בנוסחת מענקי האיזון. ב־2017 התקציב הזה נעלם.

את האחדות קלקלה גם העובדה שהשביתה לא היתה מלאה: ברשויות בדרום היו אתמול לימודים כרגיל.

 

5. אינטרסים מנוגדים

האחדות שהפגינו הרשויות השונות זמנית בלבד

 

עד כמה האחדות הזאת יכולה להחזיק מעמד? מצד אחד אין ספק ראשי הרשויות העשירות יצאו פה למאבק שלכאורה לא קשור אליהם, כי הם לא מקבלים מענקי איזון. מצד שני צריך לזכור שהמאבק האמיתי שמנהלות ערי הפיתוח והערים הערביות הוא בעד תקצוב דיפרנציאלי, ביחוד בחינוך, שהמשמעות שלו היא תוספת תקציב לחלשים והורדת תקציב לחזקים. פורום ה־15 של הרשויות החזקות עושה הכל כדי לסכל את התוכנית הזו. האינטרסים פה כל כך מנוגדים עד שקשה להאמין שהאחדות תחזיק לאורך זמן. מה שישאר כנראה הוא ההישג שיושג אם יושג בשבוע הבא, והפגנת הכוח של ביבס.

 

ביביס מסכים ש"יש ניגוד אינטרסים מובהק בין עיריות גדולות לפריפריה. אבל הצלחנו לייצר דבק ואנשים מבינים שרק ביחד אנחנו מגיעים לתוצאות". ומה עם התקצוב הדיפרנציאלי? ביבס חוזר לעמדה הידועה של העיריות העשירות. הם בעד תקצוב דיפרנציאלי אבל רק בתנאי שמשרד החינוך יביא כסף נוסף ולא ייקח מהתלמידים בישובים החזקים.

בטל שלח
    לכל התגובות