• תפריט
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הפשרה שתציל את התאגיד? נבחנת הכפפתו לרשות השנייה

אף שהמדינה הודיעה לבג"ץ כי התאגיד ייפתח בסוף אפריל, רה"מ נתניהו עדיין לא מרוצה מהאופן שבו הוא מנוהל. צוותים של משרדי רה"מ והאוצר במגעים להסכמות על הכפפת מועצת התאגיד לרגולציה של הרשות השנייה, בדומה לערוצים 10 ו־2

עמרי מילמן 07:0615.12.16

הצוותים המקצועיים של משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר בוחנים הכפפה של תאגיד השידור הציבורי לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו - כך נודע ל”כלכליסט”. בתחילת השבוע הודיעה המדינה לבג”ץ כי התאגיד יקום בסוף אפריל 2017, וכי בשבועיים הקרובים תעדכן בתוכניות הנלוות להכרזה זו ובשינויי החקיקה שהיא מתכוונת להעביר כחלק מכך. חלק מהשינויים הנבחנים כוללים, וזאת לדרישת משרד ראש הממשלה, הכפפת מועצת התאגיד לרגולציה חיצונית, כשאחת האפשרויות המעשיות שעומדות על הפרק היא הכפפתה לרשות השנייה שמפקחת כיום על הערוצים המסחריים (ערוץ 10 וערוץ 2).

 

מדובר ברעיון שמגלם פשרה בין הצדדים. מצד אחד הוא מאפשר לתאגיד לקום, אך מן הצד השני הוא עונה על דרישת ראש הממשלה לצמצם את חופש פעולה של המועצה הקיימת, וזאת מבלי לגרום בינתיים לפיטוריהם של היו”ר גיל עומר ושל המנכ”ל אלדד קובלנץ. בנוסף, מבחינת נתניהו מדובר במתווה שאמור לסייע לו להכניס דריסת רגל פוליטית לתוך התאגיד, מכיוון שעל פי חוק הרשות השנייה, הממשלה היא זאת שממנה את מועצת הרשות בהמלצת שר התקשורת - תפקיד שבו מכהן נתניהו עצמו - לאחר התייעצות עם גורמים באקדמיה וארגונים ציבוריים. אם בסופו של יום הדבר יאפשר לנתניהו לסגת מתוכניותיו לסגור לגמרי את התאגיד, ולשר האוצר משה כחלון לעמוד על עקרון אי החריגה מתקציב התאגיד - הרי שמדובר בפשרה שצפויה להיות מקובלת על שני הצדדים. ייתכן גם כי כחלון יוכל לבלוע גלולה זאת מכיוון שהרשות השנייה נחשבת לגוף לגיטימי. מהלך של הכפפת התאגיד לרשות השנייה אף ידרוש שינוי חקיקה. בנוסף, מאחר והמבנה של הערוצים המסחריים שונה מזה של התאגיד, נדרשת בחינה של מנגנון הפיקוח עצמו.

 

ההערכות הן כי הנהלת התאגיד הקיימת תתקשה לקבל גזירה שכזאת. כל רגולציה מכל סוג תפגע בעצמאות מועצת התאגיד שהוגדרה בחוק המקורי, ולכן ייתכן כי הכפפת התאגיד לרשות השנייה תוביל לפרישת בכירים, גם אם בעקיפין. כיום, על פי חוק התאגיד, פוטנציאל דריכת הרגל לפוליטיקאים נמוך יותר. שר התקשורת בוחר שופט בדימוס לכהן כיו”ר ועדת איתור, וזה בוחר בעצמו עוד שני חברים נוספים לוועדה. אז ועדת האיתור מחליטה על 12־13 חברי מועצת תאגיד השידור, כשאם שר התקשורת לא מאשר אותם הוועדה חוזרת לחפש מועמדים אחרים.

 

בשונה מכך, את מועצת הרשות השנייה ממנה כאמור הממשלה בהמלצת שר התקשורת ולאחר התייעצות עם גורמים באקדמיה וגופים מקצועיים. לרשות השנייה יש כיום את הסמכות לפקח על התכנים של ערוצי 2 ו־10, להתוות קווי פעילות ועוד. המועצה אף ממנה שתי חמישיות מדירקטוריוני חברות החדשות, שמכתיבות במידה רבה את סדר היום במדינה. בנוסף, מנכ”ל הרשות ממונה על ידי מועצת הרשות השנייה ועל ידי שר התקשורת. המודל הקיצוני ביותר מבחינת התערבות פוליטית הוא המבנה הקיים ברשות השידור: שם המועצה כולה ממונה על ידי הממשלה, והיא זו שממנה את המנכ”ל.

 

ישנם גורמים בשוק התקשורת שסבורים כי הרשות השנייה היא גוף ארכאי. למעשה, ישנה חקיקה שתקועה כבר 12 שנה שתכליתה לאחד את מועצת הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלווין (שמפקחת על yes ו־HOT) ובכך גם לצמצם משמעותית את הסמכויות של המועצה המאוחדת. הצעת החוק נמצאת היום בוועדת הכלכלה, והיא הייתה אמורה להתקדם בתקופה הקרובה, אך הכפפת התאגיד לרשות השנייה צפויה לעצור את המהלך הזה.

מימין: יו”ר מועצת התאגיד גיל עומר וראש הממשלה בנימין נתניהו. הכפפת התאגיד תדרוש שינוי חקיקה מימין: יו”ר מועצת התאגיד גיל עומר וראש הממשלה בנימין נתניהו. הכפפת התאגיד תדרוש שינוי חקיקה צילום: עומר מסינגר, אלכס קולומויסקי

 

במקביל, ועדת פילבר המליצה לפני מספר חודשים כי הסמכות של מועצת הרשות השנייה למינוי שתי חמישיות מהדירקטורים של חברות החדשות תועבר לבעלי הרשיונות, שיחויבו למנות דירקטורים חיצוניים. ההמלצות - שנמצאות באחריותו של השר צחי הנגבי מאחר והן עוסקות גם בחברת yes שנמצאת בבעלות בזק שבעניינה מנוע נתניהו לטפל בשל קרבתו לבעלים שאול אלוביץ’ - טרם אושרו וכלל לא ברור האם יאומצו בסופו של דבר.

בטל שלח
    לכל התגובות