• תפריט
מגזין נדל"ן נובמבר 2016

בעקבות עצי הליבנה: ביקור בשבוע העיצוב של הלסינקי

העיצוב הסקנדינבי נחשב למופת של טעם טוב, איפוק וסטייל. כך משלבים בהצלחה בין עבר מפואר, חדשנות טכנולוגית וקיימות, ובדרך מגדלים דור צעיר של מעצבים מבטיחים

סיגל נמיר, הלסינקי 08:3823.11.16
לפני ארבע שנים נבחרה הלסינקי לבירת העיצוב העולמית, וכעת היא אחת הערים הראשונות בעולם שמינו מנהל עיצוב לעיר (Chief Design Officer). לתפקיד נבחרה האדריכלית ד"ר אן סטנרוס. היא תוביל את "מעבדת הלסינקי" - פרויקט בן שלוש שנים שמבקש "לפתח את הבנת המשתמשים, להשריש תרבות של ניסוי ולהטמיע את הידע הנצבר בתחום העיצוב והחשיבה העיצובית - הן בערוצים הדיגיטליים והן בערוצים האינטראקטיביים, כחלק אינטגרלי מפיתוח העיר". ביקור בשבוע העיצוב שהתקיים בחודש שעבר בהלסינקי מגלה כי הפינים תופסים את העיצוב כאחד המפתחות החשובים לעולם שכבר מציץ מעבר לפינה - לחדשנות, לשירותים, לתעשיית העתיד וליצירת התשתית הכלכלית של המחר, והם פועלים בהתאם.

 

Puppy, 2005. הכלבלב שעיצב ארניו לסדרת רהיטי הילדים Me Too של חברת מג’יס Puppy, 2005. הכלבלב שעיצב ארניו לסדרת רהיטי הילדים Me Too של חברת מג’יס

 

מאז שפרץ לתודעה הבינלאומית בשנים שאחרי מלחמת העולם השנייה, העיצוב הסקנדינבי שומר על מקומו המרכזי בזירת העיצוב העולמית. העיצוב המודרני, הצנוע משהו, עם הקווים הנקיים, הצבעוניות המאופקת, החשיבה הפרקטית, ההתרכזות בעץ, בזכוכית, בקרמיקה ובטקסטיל החמימים – כל אלה עדיין תקפים. דור חדש ומרתק של מעצבים צעירים מקנה לו פרשנות עכשווית והופך את העיצוב הנורדי לרלבנטי ונחשק מתמיד.

 

מיצב זכוכית של האנה קארינה הייקילה. נוף מופשט מיצב זכוכית של האנה קארינה הייקילה. נוף מופשט צילום: kimmo metsaranta

 

"הביטארה" הוא היריד המרכזי של שבוע העיצוב. הוא מאגד בתוכו את הסצנה המקומית על כל גווניה - מחנויות וינטאג' ויד שנייה ועד עיצוב גלריאני ואפילו אמנות עכשווית; מיצרני קראפט קטנים ועד לתערוכה מקצועית לאדריכלים ומעצבים פנים. במסגרתו חולקו פרסים לעיצובים אקולוגיים מצטיינים, למעצבים צעירים ומבטיחים ולחברות שעשו חיל. 400 אלף יורו משקיע יריד הביטארה בפרסי עיצוב מדי שנה - הכל כדי לתמוך, לסייע, להמריץ, לשמן ולדרבן הן את המעצבים והן את החברות היצרניות, כדי שכולם יגדלו ושלא יחדלו.

 

גוף תאורה Aava. טבעות ליבנה בחיתוך ממוחשב גוף תאורה Aava. טבעות ליבנה בחיתוך ממוחשב

 

בפינלנד נתפס העיצוב כחלק מהזהות הלאומית, ולכן מקפידים שם לא לשכוח את דור המעצבים הוותיק. המעצבים המייסדים (אלוור ואיינו אלטו, טימו סרפבנה, קאי פרנק, מאיה איסולה), זוכים להערכה גדולה ולכבוד, ומורשתם היא חלק חשוב ומרכזי בזירה העכשווית. עבודותיהם זוכות לפופולריות ונמצאות - גם היום - ברבים מהבתים. כך, במקביל לשבוע העיצוב, הקדיש מוזיאון העיצוב המקומי תערוכה רטרוספקטיבית מצוינת מקיפה לארו ארניו, אולי המוכר מבין המעצבים הפיניים, ומי שהשאיר חותם בתולדות העיצוב המודרני.

מראה ומדף של מאיה פוסאקרי וטוקה טויולה. בהשראת נופי פינלנד מראה ומדף של מאיה פוסאקרי וטוקה טויולה. בהשראת נופי פינלנד צילום: chikako harada

 

ספרייה של שרפרפים

 

חברה פינית ותיקה, שגם היא שומרת על הבכורה עד היום היא "Artek", מותג הדגל של הריהוט הפיני המודרני. בשנים האחרונות היא מקיימת את "2nd Cycle" - מיזם חשוב שאופיו מעיד על הערכים המניעים את זירת העיצוב המקומית. במהלך השנים נמכרו יותר ממיליון וחצי שרפרפי אלטו בייצורה ברחבי העולם. במסגרת המיזם החברה אוספת, למשל, שרפרפים זנוחים ממוסדות ומבתי קשישים שביקשו להיפרד מהרהיטים הישנים, ואלו מוצעים למכירה במחירים נמוכים באופן משמעותי מאחיהם החדשים. במסגרת המיזם אפשר לרכוש מבחר קלאסיקות נדירות, אך גם לקנות סתם שרפרף עם אופי, כזה שעבר כברת דרך, במחיר מוזל. "2nd Cycle" מתפקד גם כמעין ספריית השאלה ארוכת טווח לרהיטים. כל אחד יכול לקנות כאן רהיט וינטאג', להתחרט (עד שנתיים מיום הרכישה), להחזירו ולקבל בחזרה מחצית מהסכום ששילם.

 

"ארטק" אינה יוצאת דופן בתשומת הלב שהיא מקדישה להארכת חיי רהיטיה. החשיבה על קיימות נטועה עמוק בתרבות הפינית. מקומה הגבוה של השמירה על הסביבה בסדר העדיפויות הלאומי קשור אולי גם לחיבור העמוק שחשים הפינים לטבע ולנופי מולדתם על יערותיה ואגמיה. הכבוד, ההערכה, אולי אפילו ההערצה שרוחשים הפינים לטבע, נוכחים בעבודות דור המעצבים הפיניים הצעירים. הקשר העמוק לטבע מהווה גם נקודת חיבור בין העיצוב הפיני לעיצוב היפני. שיתופי פעולה בין מעצבים פינים ויפנים הם לא מחזה נדיר כאן. בתחרות העיצוב האקולוגי של "הביטארה" זכה בפרס הראשון רהיט רב־שימושי בעיצוב יוקה טקהאשי (YukaTakahashi) - ספה קומפקטית וקלת משקל שיכולה להיפתח ולהפוך לספסל או למיטה לפי הצורך, ועוצבה במחשבה על חללי המגורים ההולכים וקטנים. בסיס העץ שלה מיוצר מעצי יערות מפוקחים, ויתר חלקיה מתמחזרים לגמרי. טקהאשי עצמה הגיעה לפינלנד ללימודי תואר שני, חברה לאדריכל מקומי וביחד הקימו משרד משותף.

 

ספה של יוקה טקהאשי. עוצבה במחשבה על חללי מגורים קטנים ספה של יוקה טקהאשי. עוצבה במחשבה על חללי מגורים קטנים

 

טבע מקומי

 

אם לשפוט לפי עבודות המעצבים הצעירים שהוצגו ב"הביטארה" ובאירועים השונים שהתקיימו ברחבי העיר, קווי היסוד שהתוו יותר משישה עשורים עדיין נשמרים, ועם זאת הביטוי האישי, האמנותי והקשר אל הטבע והנוף מקבלים חירות צורנית חדשה. עץ הליבנה, אגב, הוא הכוכב. הליבנה הוא אחד העצים מהירי הגדילה, ולכן הוא הנפוץ ביותר ביערות המפוקחים שניטעים במיוחד עבור התעשייה. אפשר למצוא אותו בשפע ביצירות עכשוויות ביריד, למשל ברהיטים של חברת UIJUI או בסל קלוע חינני של ורסו דיזיין - חברה משפחתית המייצרת פריטים שימושיים לבית מחומרים טבעיים בלבד. את הסל קלעו שם מיריעות פורניר ליבנה דקיקות בצירוף רצועות עור.

 

סל קלוע של ורסו דיזיין. חומרים טבעיים בלבד סל קלוע של ורסו דיזיין. חומרים טבעיים בלבד

 

השראות של הנופים המקומיים בולטות בעבודות של קבוצת המעצבות Collective Luomo. כך למשל בגוף התאורה Aava, המורכב מטבעות ליבנה בחיתוך ממוחשב שעיצבה לאורה וארה, וכן באיוריו של טימו יארווי (Jarvi), המנציח את חיות הבר שהוא פוגש בטיוליו התכופים ביערותיה של ארצו. ההשראה ל־Tyyni (שלווה), המראה והמדף בעיצוב מאיה פוסאקרי (Pouskari) וטוקה טויולה (Tujula), הם סאנה וקילפיסיארי, ההר הידוע ביותר בפינלנד והאגם שלמרגלותיו. כמו כן, וסנלמה הינאלה (Hihnala) עיצבה סדרת רהיטי עץ בעיבוד המינימלי האפשרי.

 

רהיטי ליבנה של UIJUI. יערות שניטעים במיוחד עבור התעשייה רהיטי ליבנה של UIJUI. יערות שניטעים במיוחד עבור התעשייה צילום: chikako harada

 

עוד על עיצוב פיני

 

helsinkidesignweek.com

 

habitare.messukeskushelsinki.fi

 

versodesign.fi/en

 

harni-takahashi.com

 

teemujarvi.com/en

בטל שלח
    לכל התגובות