$
מבחני רכב

נוסעת על קו התפר שבין ניהול ליוקרה

הדור השמיני של פאסאט מתאים לעידן החדש של תעשיית הרכב העולמית, שבו על המכונית להתאים ללקוחות פרימיום לא פחות מלקהל המעוניין במכונית מנהלים מן השורה. פאסאט מתאפיינת בעיצוב יוקרתי, והיא גם בת לוויה מצוינת למסע של אלף ק"מ. אולם בידוד הרעש אינו מושלם, ובתנאי קיצון מורגש מחסור מסוים בכוח

תומר הדר 08:4525.05.15

חמש בבוקר. צידנית אחת בינונית עמוסה בקרח. שישיית פחיות משקה (דיאטטי). גלאי רדאר אחד, שני כריכים, גזייה וקפה, לנה דל ריי, פיית' נו מור, אדוויל. נהיגה בת אלף ק"מ אינה משימה קלה. לא לנהג ולא למכונית. אם המכונית מחורבנת, המתלים חובטים בנהג ללא רחמים, המנוע מתחיל להשמיע קולות מצוקה לא ברורים - והנהג נשבר: אחרי כמה קללות הוא משלים עם גזירת הגורל, מלקק את הפצעים וחוזר למרכז.

התסריט נראה אחרת לחלוטין אם המכונית ראויה. או אז הנהג מטפס במהירות בכבישים המפותלים של נס הרים ומגיע לקפה ראשון בבר בהר. 15 ק"מ לפני ירושלים הוא חותך לכיוון מעלה אדומים וממהר לחוף ים המלח לצפות בזריחה. משם הוא ממשיך בטיסה מהירה לאורך קו החוף המתפורר של ים המלח עד מפעלי ים המלח, עובר במעלה כביש סדום־ערד, מגיע לצומת חתרורים, ואז פונה ימינה לנסיעה מהירה עד למשאית הענקית שבכניסה למפעלי רותם אמפרט. משם אפשר להמשיך בנסיעה רגועה עד לכניסה לאילת. אהה. הרי אילת. זו כבר אופרה אחרת. הכבישים של הרי אילת נקמניים. שנייה אחת של חוסר ריכוז פירושה כניסה לא נכונה לסיבוב, נפילה לבורות, מכה לחוט השדרה, מכה לנהג, מכה למכונית. מכוניות בקושי עוברות שם ובחוץ 40 מעלות. אפשר לעוף בקלות לתהום ולהתגלות רק אחרי כמה ימים. אך אם הנהג מרוכז והמכונית מפרגנת, אפשר להגיע למצפה רמון בתוך שעה, ולהספיק לחזור למרכז עוד לפני שהשמש מתחילה לשקוע.

 

פולקסווגן פאסאט היא בת לוויה מצוינת למסע של אלף ק"מ. אנשי פולקסווגן הבינו שיש להתאים את הדור השמיני של הפאסאט לעידן החדש של תעשיית הרכב העולמית, שבו על המכונית להתאים ללקוחות של מכוניות פרימיום לא פחות מלקהל המעוניין במכונית מנהלים עממית. מכוניות פרימיום כדוגמת ב.מ.וו סדרה 3 ואאודי A4 כבר החלו לזלוג במורד ההיררכיה לגרסאות בסיס מוזלות, ולפגוע במכירות של פורד מונדאו ודומותיה. אנשי פולקסווגן התעשתו בזמן, והמראה של פאסאט ממחיש זאת היטב: אין כאן מהפכה עיצובית, אלא התפתחות הדרגתית על בסיס העיצוב הקודם.

 

פולקסווגן פאסאט מבפנים פולקסווגן פאסאט מבפנים

 

העיצוב שמרני, הפלטפורמה חדשה

 

למי שבאמת רוצה מכונית פרימיום מוצעת CC, האחות הגדולה של הפאסאט, שמבוססת על רכיבי פאסאט אך גדולה ממנה. הפאסאט עדיין צריכה לדבר גם אל מעמד הביניים, ולכן היא מזכירה את קודמתה, אך עיצובה פונה גם ללקוחות פרימיום. פאסאט, בל נשכח, היא מכונית עולמית. קונים אותה בארצות הברית, בסין וגם בישראל.

 

מתחת לקווים השמרניים של פאסאט מונחת הפעם פלטפורמת MQB, שגם הגולף מבוססת עליה. מה הקשר בין פאסאט לגולף? למען האמת, לא הרבה. הפלטפורמה היא מודולרית ומאפשרת מתיחה וקיצור של בסיס הגלגלים ללא פגיעה בבטיחות, ללא פגיעה בארנק של פולקסווגן וללא בזבוז של עלויות פיתוח.

 

מבפנים פאסאט היא אחת ממכוניות המנהלים היותר מרשימות בשוק הישראלי כיום. אנשי פולקסווגן יודעים היטב לרקוד על הקו העדין בין עממיות פולקסווגנית ליוקרה, ובכל מקרה - כל הפריטים מעידים שמדובר במכונית של פולקסווגן: השעונים, המושבים וההגה (שמעט עמוס מדי במתגים). בכל הנוגע לאיכות ייצור וגימור, הפאסאט נמצאת בליגה אחת מעל הגולף: לאורך תא הנוסעים עובר פס כסוף נאה שבו מאוחסנים פתחי האוורור, הממשק נוח מאוד והמרווח הפנימי גדול.

 

מבחוץ הפאסאט אמנם קצרה ב־2 מ"מ מקודמתה, אך בסיס הגלגלים ארוך ב־8 ס"מ - מרחק גדול מאוד במונחי רכב. תנוחת הישיבה מצוינת, אך המושבים אינם תומכים מספיק. לנהגים גדולים, תוצרת ארצות הברית, זה נוח. לנהגים ישראלים קצת פחות.

 

וכעת הפתעה: המנוע. בהתחשב בממדיה המכובדים של הפאסאט, הציפייה היא למנוע בנפח מכובד בהתאם. אלא שהפאסאט מצוידת במנוע בנזין צנום בנפח 1.4 ליטרים. למנוע יש טורבו והוא מפיק 150 כוחות סוס. על הנייר, זה כל מה שיש. בפועל, זה הרבה יותר ממספיק. רק בתנאי קיצון, כגון בעליות להרי אילת, במהירות גבוהה מאוד, מורגש מחסור מסוים בכוח. הביקורת היחידה על הפאסאט בהיבט זה היא היעדר מסוים של בידוד קולי. רעשי הכביש נשמעים בעיקר מכיוון החלק האחורי. לפני שמישהו בפולקסווגן יישלח למחנה עבודה, חשוב לציין: הרעשים אינם מהותיים.

 

פאסאט החדשה פאסאט החדשה צילום: יצרן

 

דילמה נצחית: מתלים נוקשים או רכים

 

בסעיף התנהגות הפאסאט מקבלת ציון גבוה. חשוב לזכור, פאסאט אינה מכונית ספורטיבית. באירופה היא נחשבת למכונית מנהלים, ובארצות הברית מדובר במכונית משפחתית גדולה. בפני יצרני רכב ניצבת דילמה נצחית: מתלים נוקשים מעניקים התנהגות ספורטיבית אך חובטים ביושבי הרכב; ואילו מתלים רכים נעימים בעיר, אך ככל שהמהירות עולה הרכב מאבד מיכולתו לעקוב ביעילות אחר פניות. המתלים של פאסאט מגלמים איזון כמעט מושלם בין השניים. הם מעט נוקשים, אך ככל שמהירות הנסיעה עולה, הפאסאט הופכת למכונת כבישים מהירים יעילה להפליא, שמסוגלת לבלות במהירות גבוהה גם בכבישים גליים ומשובשים להפליא.

 

בפועל, אחרי אלף ק"מ, קשה שלא להתרשם מהפאסאט החדשה. מדובר במכונית מנהלים רב־תכליתית ובעלת יכולות בלתי מבוטלות. השאלה העיקרית היא אם יש לה מקום בשוק הרכב הישראלי כיום. חדירת רכבי הכביש־שטח בשנים האחרונות הביאה לירידה במכירות מכוניות מנהלים כדוגמת מאזדה 6 ודומותיה. עם זאת, התלבטות בין פולקסווגן פאסאט לבין רכב כביש־שטח עממי כדוגמת מאזדה CX5 או ניסאן קשקאי אינה רלבנטית. ההתלבטות צריכה להיות בין פאסאט ובין ב.מ.וו סדרה 3 או אאודי A4. בהשוואה לשתיים האלה, הפאסאט היא חבילה מרשימה.

 

פולקסווגן פאסאט

מנוע: בנזין, נפח 1,395 סמ"ק, הספק מרבי 150 כ"ס, מומנט מרבי 25.4 קג"מ

ביצועים: מהירות מרבית 220 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־8.4 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן: 19.2 ק"מ לליטר. נתוני מבחן: 11.1 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, חמישה כוכבים במבחן ריסוק פומבי

ציון ירוק: קבוצת זיהום: 6

מחיר: 180 אלף שקל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x