$
בארץ

ביה"ד הקפיא העבודות המקדימות להקמת נמל חיפה החדש

השופט אלכס קוגן מתח ביקורת על חברת נמלי ישראל: "פעלה בחוסר שקיפות - ופגעה בזכויותיהם של עובדי נמל חיפה"

ליאור גוטמן וזהר שחר לוי 20:1929.03.15

בית הדין לעבודה בחיפה הקפיא עד להודעה חדשה את העבודות המקדימות לבניית נמל חיפה החדש. כך עולה מפסיקת בית הדין שניתנה היום עליה חתום השופט אלכס קוגן. הפסיקה ניתנה לאחר שעובדי הנמל גילו שחברת נמלי ישראל (חנ"י), היא הרגולטור, החלה לבנות את הנמל החדש שם תוך הפרה לכאורה של הסכם השכר הקיבוצי.

  

לפני כחודש וחצי השביתו העובדים את העבודות בנמל לאחר שגילו כי בניית הנמל החדש, שאמור להתחרות בהם בתחילת העשור הבא, נעשית מתוך שטח הנמל עצמו וללא תיאום.

 

בדיון שנערך היום קבע קוגן: "בשונה מנמל אשדוד, שם מתבצעת בנייתו של הנמל החדש בדרום שלא מתוך השטחים התפעוליים של נמל אשדוד, מבקשת חנ"י לקדם בנייתו של נמל המפרץ, באופן המהיר והזול ביותר, גם אם היא בוחרת לעשות זאת מתוך חצריו של נמל חיפה. כך שנוצר מצב, לפיו, עובדי נמל חיפה, גילו כרעם ביום בהיר, כי למעשה מתוך השטח התפעולי של נמל חיפה, 'חצר ביתם', ללא ידיעתם ומבלי שידברו עימם, מכשירים את רציף קישון מזרח לשמש כנמל עבודה ממנו ייבנה נמל המפרץ, תוך שמבצעים ברציף זה גם עבודות נמליות לצורך כך באמצעות עובדי הקבלן שזכה במכרז להקמת נמל המפרץ".

  

במסגרת העבודות המקדימות אמור להיבנות עורף לוגיסטי עבור הנמל החדש, ולאחר מכן עיכנסו שפיר הנדסה ואשטרום להליכי בנייה מתקדמים שאמורים להסתיים עד 2021, אז יועבר התפעול של הנמל ל-25 שנה לידי SIPG הסינית.

  

נמל חיפה נמל חיפה צילום: אריאל ורהפטינג

 

חוסר שקיפות, חוסר הגינות, חוסר תום לב

 

קוגן מותח ביקורת על התנהלותה של חנ"י: "משהחליטה חנ"י כי היא מתעתדת לייעד את רציף קישון מזרח, שהוא חלק מתוך השטח התפעולי של נמל חיפה, כבסיס התארגנות וכנמל עבודה ממנו ייבנה נמל המפרץ, היתה זו חובתה לפעול בשקיפות, בדרך הוגנת ולחשוף כוונותיה באופן גלוי וברור בפני חברת נמל חיפה (חנ"ח) ובפני עובדי נמל חיפה - זאת, בטרם התקשרה בשנת 2009 במסמך עקרונות מעורפל עם חנ"ח על השכרה לתקופה בלתי מוגדרת של רציף זה, מבלי שצוין בו כי מטרת ההשכרה היא להשמיש רציף זה כנמל עבודה לבנייתו של נמל המפרץ (נמל חיפה החדש - ל"ג וז"ש) שיקום".

  

לדברי השופט קוגן, "משהתנהלותן של חנ"י וחנ"ח משפיעות ואף פוגעות בזכויותיהם של עובדי נמל חיפה, הן היו מחויבות לנהל עם עובדי נמל חיפה משא ומתן ולהידבר איתם על ההשלכות שיש להתנהלותן על זכויותיהם של עובדים אלו ועל תנאי עבודתם", מה שהוביל אותו למסקנה ש"במצב דברים זה, נוכח התנהלות בחוסר שקיפות, בחוסר הגינות המגיעה עד כדי חוסר תום לב מצידה של חנ"י, הרי שהיא זו שצריכה בעיקר לשאת בתוצאות מעשיה ובבחינת עיקרון המידתיות עדיף שהיא תישא בכך מאשר שתתאפשר השבתת נמל חיפה עם כל ההשלכות היותר קשות שיהיו לכך על כלל הציבור".

 

קוגן קובע שעל עובדי נמל חיפה אסור לשבות כדי לא לפגוע בפעילות המשק, אך במקביל חברת נמלי ישראל "תימנע הן בעצמה והן באמצעות צדדים שלישיים כלשהם, לקיים פעילות תפעולית נמלית כלשהי או מתן שירותי נמל ברציף קישון מזרח וזאת בעבודות טעינה ופריקה בקו המים בלבד", ועד לרמה קיצונית בה "נאסר לבצע פעילות תפעולית נמלית כלשהי או שירותי נמל כלשהם ברציף קישון מזרח לרבות פריקה, העמסה, אחסנה ושינוע של סלעים/ חומרי בנייה וציוד, אותם ישנעו בבוא היום לאתר בנייה בפועל המצוי בלב ים"

 

 קוגן קובע שבמידה שחנ"י תקיים מו"מ עם העובדים, הוא ישקול שנית את החלטתו. 

 

חברת נמל חיפה: רווח של 61 מיליון שקל ב-2014

 

בתוך כך, חברת נמל חיפה פרסמה אתמול (א) את נתוניה הכספים לשנת 2014, מהם עולה שחברת הנמל סיימה את השנה החולפת ברווח נקי של כ-61 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי של כ-34.5 מיליון שקל בשנת 2013.

  

הנמל סירב לפרסם את מלוא הדו"ח על באוריו, אולם עיון בדו"ח רווח והפסד מגלה שהכנסות הנמל מאכסון, פריקה וטעינת מכולות הסתכמו בשנה החולפת בכ-741 מיליון שקל, ירידה של פחות מאחוז לעומת 2013. אם לא די בכך, הוצאות ההנהלה והכלליות הסתכמו בכ-122.8 מיליון שקל, גידול של כ-4.6% לעומת 2013.

  

אז מאין הגיע הזינוק ברווח? התשובה טמונה בין השאר בשורת "הוצאות אחרות", שהסתכמה בשנת 2014 בכ-2.3 מיליון שקל בלבד. מדובר בצניחה לעומת סך הוצאות אחרות של כ-24.7 מיליון ב-2013. מאין הגיעה הירידה החדשה בהוצאות הנמל? מבדיקת כלכליסט עולה שבשנה שעברה רשם הנמל ירידת ערך חד פעמית על המנופים והעגורנים שברשותו, מה שהזניק את הוצאות החברה ו"חתך" את הרווח התפעולי שלה. בהעדר אותן הוצאות במהלך 2014, נמל חיפה יכל לרשום בשורת "הוצאות אחרות" רק כ-2.3 מיליון שקל, פער של כ-22.4 מיליון שקל לעומת שנה קודמת.

  

השורה התחתונה: נמל חיפה השיג רווח תפעולי של כ-36.4 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של כ-7 מיליון שקל בלבד בסוף 2013, מה שעזר לו בשורה התחתונה להציג כאמור רווח נקי של כ-61 מיליון שקל. סך נכסי הנמל נותרו כמעט ללא שינוי ובהיקף של כ-2.48 מיליארד שקל (2.479 מיליארד שקל ב-2013), וכך גם סך התחייבויות, כ-707.7 מיליון שקל.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x