הון אנושי: אלצהיימר כמותג
אחיו של ברק ומנכ"ל חם דם כיכבו בטקס פרסי המותגים הישראלי
אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי שהחליף באחרונה את רמי לוי בתפקיד רובין הוד המקומי של תעשיית המזון, וששבר את הכלים כשהביא ביבוא מקביל שורת מוצרים ובהם סכיני גילוח ופסטה ברילה, לא מאמין שהחוק יעזור. "הבעיה עם ישראלים", אמר לי רביד, "היא שאי אפשר לשבור להם הרגלים. הם מכורים למותגים כמו אסם ותנובה. אם תציע להם מוצר לא ממותג ביותר זול, הם יחשבו שמרמים אותם. בגלל זה היצרנים הגדולים מחזיקים את השוק בביצים, והם אלה שמרוויחים".
רביד המשיך: "החלטתי לשבור את זה על ידי יבוא מקביל של מותגים, והנה עכשיו אני מקבל הודעה שהוגשה נגדי תביעה של 4 מיליון שקל על ידי שסטוביץ', היבואן הרשמי של ברילה. התביעה היא בטח על איזה משהו בניסוח הדברים שכתבנו על המדבקה האחורית. הם עובדים איתי רגיל, אנחנו ביחסים נהדרים, והנה תביעה. אני אתן להם מקסימום 4 מיליון כאפות".
ואם כבר מזכירים ידיים, התרגשתי לפגוש את המיליונר צביקה ויליגר, שבסוף אוקטובר פורסמו ב"ידיעות אחרונות" טענות של עובדיו בוילי פוד שלפיהן הוא היכה כמה מהם בהזדמנויות שונות. ויליגר שמח להתייחס: "אני נשבע לך שלא היו דברים מעולם. אדם שמעולם לא הכרתי פתח עליי את הפה והתלונן במשטרה. כל הסיפור הזה בושל מראש כי מישהו לא רוצה אותי יותר בוילי פוד, חברה שאני ייסדתי והקמתי". גם הוא חושב שהבעיה במחירי המזון היא התמכרות הציבור למותגים: "אנחנו מייבאים גבינות, והבעיה היא שהישראלי מכור למותגים. לא משנה כמה תוריד את מחיר הגבינה, הוא יעדיף תנובה".
שלום זיידלר, בעלי ויסוצקי ששולטת ברוב שוק התה בארץ, סבור שאין בעיית התמכרות למותגים. "אני חושב שיהיו עוד הרבה שינויים בחוק הזה. הקמעונאים צריכים את המותגים החזקים כדי למכור. אי אפשר לקבל החלטות שרירותיות. צריך להיות קשובים למציאות", אמר.
בדרן הערב היה אבינועם ברוג, אחיו של אהוד ברק. כששאלתי אותו על האשמות השוחד שאהוד אולמרט השמיע כלפי אחיו בהקלטות של שולה זקן, ברוג השיב באירוניה מפתיעה: "תראה, אני בטוח שאם ישאלו את אהוד הוא יתקשה לענות כי הרי אמרו שיש לו אלצהיימר. ולמה בעצם נפוצה השמועה על האלצהיימר? כי הוא לא הופיע באולפנים בזמן צוק איתן. האמת שהוא רצה להופיע, אבל בכל פעם אמרו לו שהמשבצת נתפסה על ידי איתן בן אליהו".
בשיחתנו היה נוכח ניר למפרט, מנכ"ל זאפ גרופ. למפרט אמר שהחברה למכירה, אך הם עוד לא קיבלו הצעה אטרקטיבית. אחר כך הוסיף: "עשרה קבין של הומור נפלו על משפחת ברוג־ברק, מתוכן זכה אבינועם בתשעה ואהוד באחד".
באירוע עצמו העניקו פרסים למייסדי רשת שילב שושי ואיציק אורן, וגם לדוד מימון, מנכ"ל אל על, ולשוקי קובלנץ, מנכ"ל איקאה ישראל, שמותגיהם הוכתרו כאהובים ביותר בקטגוריות שבהן התחרו.
אבל נדמה שהערב עצמו היה שייך לרשת סופר־פארם, שקיבלה אותות מיוחדים לתרומה לאורך זמן לתחום השיווק והמיתוג. את הפרס קיבלו ביחד יו"ר הרשת ליאור רייטבלט והבעלים ליאון קופלר, שאמר לי בתחילת הערב: "מה שהכי משמח אותי הוא שהישראלים מביאים הרבה ילדים, כי אז אני גוזר עליהם קופון כשהם באים לקנות אצלנו. הישראלים פשוט מכורים למותג סופר־פארם, ולמותגים בכלל". על זה, חייבים להסכים, בטוח מגיע פרס למישהו.