$
דעות

מי צריך עוד נמל?

על ממשלת ישראל לאזור אומץ ולהתחיל למשול בשערי הים. כדי לשפר את התפוקה יש להפעיל את הנמלים הקיימים במשמרות מלאות ולא להשקיע בתשתיות וציוד שלא לצורך

דניאל מורגנשטרן 08:4021.06.13

במשך עשרות שנים הצטבר הון אדיר ממדים בקופת רשות הנמלים, בשל מבנה תעריפים מעוות. הדבר גרם לפיתוח עודף בתשתיות נמלי חיפה ואשדוד ולרכישת ציוד יקר, המנוצל רק חלקית במונחים בינלאומיים. נמל חיפה הגיע לשינוע 27 מכולות לשעה, בעוד נמל אשדוד נגרר סביב 23 מכולות לשעה בלבד. לשם השוואה, נמלי ים תיכון מגיעים לשינוע 35 מכולות לשעה באיזמיר, 56 בפורט סעיד, ללא כל יחס לנמלי המזרח הרחוק.

השקעות עודפות בתשתיות ובציוד מעמיסות הוצאות הון מיותרות ומייקרות, שלא לצורך, כל יחידת מטען ביבוא, כמו גם ביצוא. הן מייקרות כל רכיב בכלכלת המדינה, ומקטינות את כושר התחרות של המשק.

 

נמל אשדוד. הפעלתו במשמרות מלאות תוכיח שאין צורך בנמל נוסף נמל אשדוד. הפעלתו במשמרות מלאות תוכיח שאין צורך בנמל נוסף צילום: צפריר אביוב

 

הפעלת נמלי חיפה ואשדוד במשמרות מלאות של 24 שעות ביממה ו-6 ימים בשבוע, תוכיח שאין כיום צורך בשום נמל נוסף, לא כל שכן בשני נמלים נוספים שאושרו להקמה ע"י הממשלה. נמלי חיפה ואשדוד הקיימים הם רכוש המדינה ולא בבעלות משפחות חסן ותורג'מן, יושבי ראש הוועדים.

 

על ממשלת ישראל לאזור אומץ ולהתחיל למשול בשערי הים: עליה להוציא לאלתר מכרזי אמת בינלאומיים לתפעול בלבד של רציפים, מסופים ושרותים בנמלי חיפה ואשדוד. השבתת הנמלים במקרה כזה צריכה להיות מטופלת באמצעי אכיפה חוקיים נמרצים העומדים לרשות הממשלה, גם אם אינם פופולריים.

 

נמל המפרץ במזרח נמל חיפה מתוכנן להשקעת ענק של 4 מיליארד ש"ח, שתכשיר אותו לקליטת אוניות המכולה של הדור הבא שהקיבולת שלהן היא 12,000 TEU'S (יחידת מכולה באורך 12 רגל). הקמת נמל זה תייתר כליל כל השקעה דומה בנמל אשדוד, שיהיה תמיד יקר פי כמה. זאת משום שבנמל אשדוד יש להאריך שוברי גלים ענקיים לעומק מים של 25.5 מ'. כמו כן, אין בו נוחות תפעולית, משום הוא נמל מלאכותי, ומצטיין ביחסי עבודה רעועים במיוחד.

 

תוכנית הפיתוח האסטרטגית לנמלי ישראל לשנת 2050, ממנה נגזר הביקוש לנמלים הנוספים - ראויה לבחינה מקצועית מעמיקה. היא מייעדת את נמלינו, בין השאר, כנמלי שירות למדינות השכנות, והפיכתם למוקד העברת מטען וכלי רכב, אולם מצבנו התחבורתי והאורבני אינו מאפשר זאת. רמות זיהום האוויר, הגודש בדרכים ובמערך מסילות הברזל כבר כיום, שוללים חלופה זו מכל וכל. מכאן שישנן רמות ביקוש נמוכות בהרבה מאלה שהונחו בתוכנית הפיתוח האסטרטגית.

 

הכותב הינו יועץ כלכלי ומתכנן תחבורה, בעבר מנהל המחלקה לספנות נמלים ורכבת במשרד התחבורה

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x