$
רכב

מאות הנהגים שהאמינו בחזון החשמלי מחפשים תשובות

הבעיה הבוערת ביותר של בטר פלייס תהיה כיצד לתת מענה למאות הלקוחות שרכשו את המכונית החשמלית בשנה וחצי האחרונות ונמצאים באי־ודאות. תחנות ההטענה עשויות להימכר ומכירת הפטנטים תספק אולי מעט חמצן לתשלום החובות

תומר הדר 06:5627.05.13

הודעתה של החברה לישראל על כוונתה לפרק את בטר פלייס הותירה במצב של אי־ודאות את מאות הנהגים ואת חברות הליסינג שרכשו את המכונית החשמלית בארץ. סימני שאלה גדולים נוספים נוגעים לתשתיות החברה, שכוללות 38 תחנות ברחבי הארץ להחלפת סוללות וכמעט 2,000 נקודות הטענה. לאור מצוקת המזומנים שעליה דיווחה אתמול החברה, בדק "כלכליסט" האם וכיצד תוכל בטר פלייס לתת מענה לנושאים האלה. נושא שעשוי לספק מעט חמצן לחברה היא מכירת הפטנטים שפיתחה בשש שנות קיומה.

הלקוחות יקבלו מענה בטווח הקצר, העתיד פחות ברור

 

עניין הלקוחות הוא מורכב במיוחד עבור בטר פלייס. בניגוד למכוניות רגילות, שאינן תלויות ביבואן הרכב או ביצרן הרכב לצורך נסיעה יומיומית, הרנו החשמליות של בטר פלייס לא מסוגלות להתחבר לשקע או להיכנס לתחנות החלפת הסוללה בלי ניטור צמוד ממטה בטר פלייס בראש העין. יתרה מזאת, במכוניות עצמן מותקנת סוללה שהיא בבעלותה של בטר פלייס ולא בבעלות הלקוח. ללא הסוללה הרכב אינו מסוגל לנסוע. רק בבית המשפט יוכרע מה יעלה בגורלן של הסוללות.

 

לקוחות בטר פלייס לקוחות בטר פלייס צילום: עמית שעל

 

את מחזיקי המכוניות ניתן לחלק למספר קבוצות: בקבוצה הראשונה נכללים לקוחות פרטיים שרכשו את המכונית החשמלית של בטר פלייס במחיר מלא, כלומר שילמו כ־120 אלף שקל עבור המכונית. בקבוצה השנייה נכללות חברות ליסינג, שרכשו את המכוניות החשמליות בתחילת הדרך, ושילמו עבור המכונית כמו לקוחות פרטיים. בשלב מאוחר יותר עברו חברות הליסינג לשיטה שבה בטר פלייס סיפקה את המכונית לחברת הליסינג שגבתה תשלום עבור החכירה, אך לא חייבה את חברת הליסינג עבור המכונית. בקבוצה השלישית נכללים לקוחות פרטיים שקיבלו את הרכב מחברות הליסינג בתוכניות ליסינג פרטי. לקוחות אלה שילמו לחברות הליסינג מקדמה עבור הרכב ומשלמים מדי חודש סכום עבור השימוש בו.

 

במקרה של לקוחות המחזיקים במכונית חשמלית בבעלותם תמשיך החברה לשרת את הלקוחות עד לקבלת החלטה בנושא על ידי המפרק. במסר ששיגרה אתמול החברה ללקוחותיה נכתב כי "בטר פלייס תמליץ למפרק הזמני להמשיך ולהפעיל את רשת התחנות באופן זמני כדי לאפשר זמן התארגנות סביר ללקוחותיה". עוד צוין במסר כי "עד למינוי המפרק הזמני תעשה החברה ככל שביכולתה להמשיך ולהפעיל את התחנות הקיימות".

 

מנכ"ל החברה דן כהן אמר אתמול: "אנו עושים ככל שביכולתנו לשרת את הלקוחות ולתפעל את הרשת עד לנקודה שבה תתקבל החלטה אחרת על ידי המפרק. בנוגע ללקוחות שרכשו מכוניות עם חבילות קילומטרים לנסיעה, הם נמצאים בסדר עדיפות גבוה".

 

משיחות עם לקוחות עולה כי רוכשי המכונית מביעים שביעות רצון גבוהה ממכוניות ולא מעוניינים לוותר על השימוש בהן. אולם ללא אפשרות שבמסגרתה תמשיך בטר פלייס לספק חשמל ושירותי החלפת סוללה, המכוניות ייוותרו ללא שימוש.

כמו כן, ל"כלכליסט" נודע כי בטר פלייס מחזיקה ב־260 מכוניות רנו פלואנס ZE חשמליות שטרם נמכרו. כ־60 מהמכוניות הוזמנו בשבוע שעבר, אך העסקה ככל הנראה אינה מיועדת לצאת לפועל. זאת לפחות עד שבבית המשפט יתבהר אם לרכבים אלה יש ערך ורשת הטענה שיכולה לשרת אותם.

 

שירות ההטענה עשוי להימכר לחברה אחרת

 

על פי הערכות, עשויה פעילות החלפת הסוללות והקצאת החשמל של בטר פלייס להימכר לגוף שעליו יחליט בית המשפט, במטרה להמשיך ולאפשר לבעלי המכוניות החשמליות לנסוע בכבישי הארץ. לסירוגין עשוי בית המשפט לקבוע כי החברה חייבת להמשיך לאפשר פעילות בהיקף נמוך של החברה כדי לאפשר ללקוחות לנסוע במכוניות.

 

בחברות הליסינג מדגישים כי המכוניות ימשיכו לשרת את הלקוחות, אלא אם תתקבל החלטה שלפיה בטר פלייס לא תוכל לספק חשמל. לדברי ראשי חברות הליסינג, כל עוד בטר פלייס תוכל להמשיך לספק שירותי הטענה ללקוחותיה, יעמדו חברות הליסינג בהתחייבויותיהן ללקוחות, ויאפשרו המשך נסיעה במכוניות.

 

עם זאת, נושא הרכישה החוזרת, שבמסגרתו מחויבת בטר פלייס לרכוש את המכוניות, עדיין נותר על הפרק ונתון להחלטת בית המשפט. שמאי הרכב לוי יצחק הביע אתמו ספק בשווי השוק של המכוניות של בטר פלייס לאור אי הבהירות באשר למצבה.

 

"מדובר במכוניות שלא ניתן להסב לנסיעה בדלק, וללא חשמל לא יהיה להן כלל ערך כלשהו" אמר אתמול לוי יצחק. "אנו ממתינים לראות מה יחליט בית המשפט ובהתאם לכך נדע גם אם המכוניות החשמליות ישמרו על ערך. בכל מקרה, ערכן של המכוניות הללו כבר נפגע".

 

מכירת הפטנטים עשויה להזרים עוד כסף

 

בטר פלייס מחזיקה כיום במספר גדול של פטנטים הרשומים על שמה. עיקר הפטנטים, הרשומים בארצות הברית הם בתחום החלפת הסוללות ומערכות ההטענה. כפי שפורסם ב"כלכליסט", חלק מהפטנטים רשומים על שמו של מייסד החברה שי אגסי, אך על פי החוק האמריקאי הקניין הרוחני שייך לבטר פלייס.

 

על פי הערכותיהם של עובדים לשעבר בחברה, יצרניות רכב גדולות בעולם עשויות לגלות עניין בחלק מהפטנטים בתחום מערכות ניהול העומסים של בטר פלייס.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x