$
רכב

מה מסתתר מאחורי דו"ח מסירות הרכב של 2012?

השנה שחלפה התאפיינה בזינוק במכירת מכוניות שאינן משולמות בין יפני. כמו כן נרשמה עלייה במספר הרכישות של מכוניות מיני, סופר-מיני וכביש-שטח. ולמרות הירידה שאיפיינה את שוק הרכב באופן כללי, בשוק רכבי היוקרה נרשמה מגמה הפוכה

תומר הדר 08:5804.01.13

שנת 2012 בענף הרכב הגיעה השבוע לסיומה, עם 204,939 מכוניות חדשות שנמסרו בשנה החולפת. ככלל, מדובר בירידה של כ-9% במספר המסירות, לעומת 225,949 מכוניות שנמסרו בשנת 2011, שהייתה שנת שיא לענף הרכב הישראלי. 

 

הנתונים היבשים שעולים מן הטבלה היו צפויים מראש: כלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי, היא מובילת השוק עם 34,077 מכוניות, במקום השני דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, עם 32,368 מכוניות ובמקום השלישי צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, אאודי, וסיאט, עם 28,997 מסירות.

 

אך הדרמה האמיתית בטבלה נמצאת דווקא במקומות הנמוכים יותר ומצביעה על אחת המהפכות הבולטות שחלו בשוק הרכב הישראלי: מהפכת שערי המטבעות. אם נידרש לאפיין את שנת 2012, הרי שאחת המגמות הבולטות ביותר היתה הזינוק במכירת מכוניות שאינן משולמות בין יפני.

 

נשאלת השאלה מדוע זינקו מכירותיהן של מכוניות שאינן משולמות בין. אחרי הכל, כפי שהוכיחו לנו השבוע יבואני הרכב, מחיריהם של רוב הדגמים המתחרים על אותה משבצת הם כמעט זהים. התשובה טמונה כמובן בהנחות שיבואני הרכב יכולים להעניק. במכוניות המשולמות בין נשחקו שולי הרווח של היבואן באופן ניכר, מה שלא מאפשר מתן הנחות. הדוגמאות בשטח: פורד, המיוצרת באירופה, דשדשה בשנה שעברה אי שם בתחתית טבלת המסירות, אך השנה רשמה זינוק חסר תקדים של 83% במסירותיה שהזניק אותה למקום השני בטבלה. סקודה, מותג שזוהרו הועם בשנים האחרונות, רשמה זינוק של 22% במסירות והגיעה לראשונה בתולדות המותג למקום החמישי בטבלה, ואילו סיאט רשמה זינוק של 33% במכירותיה.  

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: בלומברג

 

לעומת המותגים האירופים, או לסירוגין המותגים היפנים שיבואניהם אינם משלמים בין, מצבם של המותגים המשולמים בין הורע השנה באופן ניכר: מסירות מיצובישי, לשעבר להיט בשוק הרכב הישראלי צנחו ב-63%. מסירות מאזדה ירדו ב-48% ומסירות סובארו ב-46%.

 

שינוי בטעמו של הלקוח

 

שנת 2012 היתה גם שנה של שינוי מסוים בטעמו של הלקוח, הנובע מעליית מחירי הדלק. כך, על פי הנתונים נמסרו בישראל 20,725 מכוניות-מיני המהוות כ10% מהיקף השוק, 27,584 מכוניות סופר-מיני המהוות 13% מהיקף השוק ו-104,084 מכוניות קומפקטיות (משפחתיות) המהוות 49% מהיקף השוק. גם רכבי הכביש-שטח למיניהם תפסו השנה נתח נאה מעוגת המסירות - 18,918 מכוניות המהוות 9% מסך המסירות.

 

פנדה מיני של פיאט פנדה מיני של פיאט

 

לעומת זאת, בשנת 2011 מכוניות המיני היוו 9% מהשוק, מכוניות הסופר-מיני 12% והמכוניות המשפחתיות 51%. רכבי הכביש שטח היוו 8%.

 

נתונים אלה מצביעים בבירור על עלייה בכמות הרכישות של מכוניות מיני, סופר-מיני וכביש שטח, לעומת ירידה במכירותיהן של מכוניות משפחתיות. ירידה זו במכירותיהן של המשפחתיות מהווה שיקוף מדויק של מצבן של חברות הליסינג, הקנייניות העיקריות של מכוניות משפחתיות, שאיבדו השנה נתח שוק מסוים לטובת לקוחות פרטיים.

 

השפעת של שינויים רגולטורים

 

הטבלה שמפרסם איגוד יבואני הרכב משקפת בדיוק רב גם את השפעת של שינויים רגולטורים ואת היערכותם של יבואני הרכב בהתאם. כך, על פי נתוני המסירות החודשיים, בדומה לכל שנה, גם 2012 החלה בגל מסירות חזק של 20,194 מכוניות חדשות, שנבע ישירות מרצונם של לקוחות רבים להמתין ולקבל מכונית חדשה "מודל 2012". בפברואר השוק "מתייצב" על 18,444 מסירות ואילו במרץ המסירות מתחזקות בזכות הדרישה לרכבי השכרה לחג הפסח.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: בלומברג

 

באפריל, בגלל החג צנח נתון המסירות ל-14,396 מסירות. לאחר מכן נרשמה מגמת התחזקות קלה עד לשיא של 19,551 מכוניות שנמסרו ביולי, עקב המתנה לעליית המע"מ שהביאה ציי רכב רבים להצטייד במכוניות לפני העלייה, אך לאחר מכן נרשמה מגמת ירידה הדרגתית. זו נבעה מציפיה למבצעי סוף השנה, לתחילתה של שנת דגם חדשה וגם בשל מצב הכלכלי. בחודשים האחרונים של 2012 הורגש עומס קשה בשוק הרכב המשומש. עומס זה לא אפשר לציי הרכב וגם ללקוחות פרטיים להיפטר מרכביהם המשומשים, ולכן לא יכלו לרכוש רכבים חדשים.

 

עלייה במסירות רכבי יוקרה

 

עם זאת, למרות מגמת הירידה שאיפיינה את שוק הרכב באופן כללי, בשוק רכבי היוקרה נרשמה דווקא מגמה הפוכה: מותגי הרכב הגרמנים, אלה שמזוהים באופן מובהק כרכבי יוקרה, רשמו כולם עלייה במסירות. הסיבות לכך: ראשית, בשנת 2011 החליטה דלק מוטורס, יבואנית ב.מ.וו על מהלך הוזלת מחירים. הוזלת המחירים המדוברת לא הפכה בן לילה את מכוניות היוקרה לנגישות לעם ישראל.

 

אחרי הכל, רוכשי מכוניות יוקרה יודעים היטב שהמחיר המתנוסס על החלון הוא רק נקודת פתיחה להתמקחות, אך הורדת המחיר הזו פגעה בסוכני הייבוא האישי והעבירה חלק מנתח הפעילות של מכירות רכבי היוקרה בחזרה לידיהם של היבואנים – נתון שמתבטא היטב במסירותיהם של רכבי שטח יוקרתיים.

 

מרצדס A Class מרצדס A Class צילום: בלומברג

 

מתחרותיה של דלק מוטורס ראו כי טוב והורידו אף הן מחירים בהתאם. בנוסף לכך, ב-2012 הוצגו כמה דגמי יוקרה קטנים, כגון ב.מ.וו סדרה 1 החדשה שאפשרו לזן חדש של קונים להפוך לבעליה של מכונית עם סמל פרמיום מקדימה.

 

כך לדוגמה בשנת 2011 מסרה אאודי 1,756 מכוניות ואילו ב-2012 מסרה 1,941 מכוניות, עלייה של 11%. אך העלייה הניכרת ביותר היתה זו של רכבי שטח של אאודי: 30% לעומת 2011.

 

מסירות ב.מ.וו זינקו ב-36%, אך בב.מ.וו, שהחליפה יבואן ב-2011, הזינוק מתחלק ל-37% בחטיבת הפרטיות ו-31% בחטיבת רכבי השטח. נתוני ב.מ.וו מוכיחים את חשיבותם של דגמי יוקרה קטנים: המכונית שהכי נמכרה היא ה-116, ממנה נמסרו 243 יחידות. גם במרצדס נרשמה עלייה, צנועה יותר, של 7% במסירות, אך במרצדס נרשמה גם העלייה הגבוהה ביותר במסירות רכבי שטח – 44%. יצוין שהמכונית הקטנה של מרצדס, ה-A קלאס, הוצגה רק לאחרונה, מה שעשוי להסביר את העלייה הצנועה לעומת המתחרות.

 

כעת נותר להמתין ולראות כיצד תתנהל שנת 2013 בענף הרכב. על פי הערכות של בכירים בענף, השנה הנוכחית תהיה קשה לענף, הן בגלל צמצום רכישותיהן של חברות הליסינג, העלאת מחירי הרכב הצפויה עם כניסת המתווה החדש של המס הירוק בעוד כמה חודשים וגם בשל עליית מחירי הדלק. על פי הערכות, בשנה הקרובה הקונים יקצינו את המגמות להן הינו עדים ב-2012, כלומר, רכישת רכבי נישה מסוגם של הג'יפונים, מעבר יותר מאסיבי למכוניות קטנות וגם צמצום של רכישת רכבים משפחתיים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x