$
דעות

תל-אופן: איפה אפשר לשפר?

פרוייקט השכרת האופניים בת"א הוא יוזמה מבורכת אבל שהעירייה והמפעילים ילמדו לקחים מהפעלת פרוייקטים דומים בארצות אחרות לטובת ציבור הרוכבים

שלומי יאס 08:5029.06.12

בשנת 2007 הושק בפריז המודל המוצלח הראשון של השכרת אופניים ציבוריים, אשר בעקבותיו הושקו מערכות נוספות, במודלים שונים בעולם. באפריל 2011 הושק בישראל פרוייקט תל-אופן על-ידי עיריית תל-אביב-יפו המספקת את שירות שיתוף אופניים באמצעות החברה הפרטית FSM שירותי קרקע.

 

לפני מספר חודשים עברתי להתגורר בתל אביב ועשיתי מנוי לתל-אופן. כיום פרוסות ברחבי העיר כ-150 תחנות להשכרה והחזרה. השירות כולל דמי מנוי ודמי שימוש. כל שימוש שאינו עולה על כמחצית השעה יכלול רק דמי מנוי ללא דמי שימוש. אך רכיבה בפרקי זמן של מעל למחצית השעה, מחויבת גם בדמי שימוש. למרות זאת, המחירים שווים לכל נפש.

 

תל-אופן בתל אביב תל-אופן בתל אביב צולם: שאול גולן

 

 

באתר האינטרנט של שירות תל-אופן נכתב ש"בהחזרת האופניים הקפידו על דריכה מחדש של המנעול. ההשכרה מסתיימת רק כאשר האופניים נעולים כראוי בעמוד העגינה". למרות זאת, רבים מתלוננים שחשבונם חוייב למרות שפעלו עפ"י ההוראות ונעלו כמתבקש.

 

בנוסף נכתב, שהשירות הוא "דרך יעילה לחוות ולראות את העיר בקצב שלכם, לטעום ממה שיש לה להציע, ולסייר בה בנוחיות". אך נראה שהשימוש התדיר בתל-אופן ברחבי העיר הביא עם הזמן מאז השקת הפרוייקט (הקצר יש לומר), לתלונות רבות של משתמשים ולבלאי שנראה שהוא הרבה מעבר ליכולות של אנשי התחזוקה וצוותי השינוע, בניסיון לשמור על המצב התקין של האופניים. עולה שתחזוקת האופניים, עם כל הרצון הטוב, לוקה בפגם.

 

גלגל פגום, כסא מפורק או כידון חסר

 

כך לדוגמה, גלגל פגום, כסא מפורק או כידון חסר אינם דבר נדיר בתחנות השונות. עוגמת נפש נוספת נגרמת כאשר מגיעים עם האופניים לתחנה מלאה. לרוב צריך לרכב לעמדה אחרת או לחכות עד שהעמדה תתפנה. רבים נאלצים להתקשר שוב ושוב למוקד הטלפוני עקב תקלות כאלה ואחרות בנוסף לתקלות של רישום האופניים או שחרורם. הנציגים בר ודוד אדיבים וסבלנים מחד, אך מאידך, פתרונות לרוב, לא ניתנים.

 

בנוסף, השכרת אופניים נעשית רק במרווחים של מחצית השעה. רבים מתלוננים כי זמן זה קצר מדי ואינו מאפשר שימוש יעיל ומתאים. המפעילים רוצים לתת לכמה שיותר אנשים את ההזדמנות לרכב על האופניים. אם לדוגמה המנוי יעשה במרווחים של שעתיים במקום במרווחים של כמחצית השעה, אדם שירכב מנקודה א' לנקודה ב' במשך כ-20 דקות, לא בהכרח יטרח להחזירם מיד אחרי, וייתכן ש'ימשוך' את הזמן, זמן שמשתמש אחר יכל לעשות בהם שימוש.

 

דוגמה נוספת לחוסר היעילות למשתמשים. לאחרונה הוכנס שינוי (באופניים בעלי הסימן הצהוב בסמוך לכפתור הנעילה), בו, כאשר בוחרים אופניים, יש לסור לעמוד העגינה הרצוי ולהסיר מיידית את כבל המתכת מהאופניים, ללא לחיצה על כפתור השחרור. זו הסיבה שרבים מתלוננים על כך שתחנות השונות אינן תקינות, למרות שיש אופניים בעמדות. משתמשים רבים פשוט לא מודעים לסימן הצהוב וסבורים שהתחנה לא תקינה. חלקם מתקשרים למוקד הטלפוני וחלקם נאלצים לעבור לתחנה אחרת. פרסום השינוי (הסימן הצהוב) היה מסייע למשתמשים.

 

אכן יש לברך על הקמת הפרוייקט, אשר מצמצם את תנועת כלי הרכב בתוך העיר ובו בזמן משפר את בריאות הציבור. למרות זאת, נראה שהתל-אופן במתכונתו הנוכחית עודנו סובל מחוסר יעילות. תכנון מוקדם, היערכות מבעוד מועד ולמידה מטעויות בהשקת פרוייקטים דומים בעולם, אף היא לא היתה צריכה להיעלם מעיני המפעילים. על עיריית תל אביב-יפו והחברה הפרטית FSM המספקת את שירותי קרקע (או כל חברה אחרת אם וכאשר תבוא במקומה) למנוע מהשירות החדשני והיעיל להפוך לסרבול בירוקרטי נוסף ומיותר, שלא לדבר על אכזבה רבתי, ביטולים המוניים ואף תביעות בבתי המשפט.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x