$
בארץ

החברה לישראל ועידן עופר לא העבירו 100 מיליון דולר לצים

הסכום עליו התחייבו הצדדים יתחלק בין חברת האם לחברות של עופר. צים לא הגיעה להסכמה עם בנקים זרים על חוב של 2 מיליארד דולר

נעמה סיקולר ולירוי פרי 21:4706.02.12

החברה לישראל ותאגידים שבשליטת עידן עופר עדיין לא הזרימו לחברת הספנות של הקבוצה - צים - את רשת הביטחון בגובה 100 מיליון דולר שלה התחייבו, הסכום אמור להתחלק בין החברה לישראל לחברות פרטיות של עופר. מדובר בסכומים שהיו אמורים להיות מוזרמים לחברה על פי תנאים מהסדר החוב שביצעה

ב־2009 מול מחזיקי האג"ח שלה, בעקבות המצב הקשה שאליו נקלעה צים בשנית.

 

בסוף הרבעון השלישי של 2011 הודיעו החברה וחברת־האם שלה על הפעלת רשת הביטחון, אולם אף שחלפו יותר מחודשיים מבלי שמצבה של צים התייצב, בעלי השליטה בחברה עדיין לא הזרימו לה את הכספים.

 

בינתיים מצבה של חברת הספנות מוסיף להיות קשה. מחירי התובלה הימית שירדו לשפל משמעותי חווים בשבועות האחרונים התאוששות קלה, אולם מוקדם לומר אם מדובר בשינוי מגמה, ובכל מקרה שיפור כזה לא מקזז את העלייה החדה במחירי הנפט שמשפיעה על מחיר דלק האוניות ופוגעת בתוצאות החברה. את הרבעון השלישי של 2011 סיימה החברה בהפסד של 66 מיליון דולר והיא צפויה להציג הפסדים כבדים גם ברבעון הרביעי של השנה.

 

צים מצויה בימים אלה במו"מ מול שורה של בנקים זרים שלהם היא חייבת כ־2 מיליארד דולר. החברה נמצאת נכון לסוף השנה בהפרה של אמות המידה הפיננסיות לבנקים האלו, אולם היא טרם הצליחה לסכם איתם על שינוי אמות המידה. אם החברה לא תדווח בקרוב על הסדרת העניין היא עשויה להידרש לפחות בחלק מהמקרים לפירעון מיידי של החוב.

 

צים כבר הגיעה לפני שנתיים להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שלה שלהם היא חייבת כ־380 מיליון דולר. על פי תנאי ההסדר הקודם החברה קיבלה דחייה עד 2016 בתשלום הקרן ואופציה לדחות אותה פעם נוספת ל־2020. דחיית החוב תיכנס לתוקף ב־2016 בהתאם למצבה הפיננסי של החברה והיא בעיקר מושפעת מרמת המינוף שתהיה לחברה.

במקביל מנסה צים לקדם בימים אלה שני תהליכים: הראשון, חיסכון בהתייעלות פנימית שכוללת סגירת פעילויות לא רווחיות, פיטורי עובדים ושינוי אסטרטגי בהפעלת הקווים. והשני, בחינת אפשרויות למיזוג עם שחקניות נוספות בעולם התובלה הימית כדי ליצור גוף שייהנה מיתרונות הגודל.

 

על פי תנאי שטר ההפרטה של צים, המדינה מחזיקה מניית זהב בחברה ולכן מהלכים שכרוכים בשינוי מבנה הבעלות חייבים לקבל אישור מראש של שר האוצר ושר התחבורה. צים כבר פנתה לשרים הרלבנטיים וביקשה מהם הפרדה של הפעילות הבינלאומית והפעילות הישראלית לשתי חברות שונות. ואם זו תאושר, צים מתכננת לצקת את הפעילות הבינלאומית לחברה חדשה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x