$
דעות

לרכוש מכונית או לחכות?

בחודשים הקרובים צפוי שוק הרכב הישראלי לעבור שינויים רגולטוריים משמעותיים. מה זה אומר לגבי מחירי המכוניות והאם שווה להזדרז ולקנות מכונית חדשה עוד היום, או לחכות לבשורות מהוועדות השונות?

תומר הדר 08:1214.09.11

צרכן הרכב הישראלי, כך נדמה לעתים, הוא צרכן מזן מאותגר במיוחד: בניגוד לצרכן רכב אירופי או אמריקאי, על ראשו של הישראלי מוטלות מדי שנה גזרות חדשות אשר משנות חדשות לבקרים את מחיר המכוניות. דווקא הישראלי, זה שלא אוהב לצאת פראייר, מוצא את עצמו לעתים קרובות בסיטואציה שבה המכונית שרכש מוזלת בסכומים ניכרים בן לילה.

 

דוגמאות לא חסר: עד כניסתו של המיסוי הירוק לתוקף, למשל, עמד מחירן של מכוניות המיני על כ־100 אלף שקל. כיום מיני שמחירה 75 אלף שקל נחשבת ליקרה. וזה עובד גם הפוך: בימים שבהם שיטת חישוב שווי השימוש לפי קבוצות עוד היתה רלבנטית, עלו המכוניות המשפחתיות 114 אלף שקל, ואז זינק מחירן ל־120 אלף שקל.

 

שוק הרכב הישראלי, אם כן, אינו יציב. בימים אלה נדמה שהוא עומד בפני מהפך כולל, וכעת עולה השאלה: האם לאור השינויים הצפויים כדאי לרכוש בחודשים הקרובים מכונית חדשה? התשובה שננסה לספק מעט מורכבת.

 

תחילה יש להבין את התהליכים הרגולטוריים הפעילים: ראשית, ועדת זליכה של משרד התחבורה להסדרת ענף הרכב. מעיון מעמיק בתוכניותיה עולה שהשפעתה לא תהיה ניכרת כפי שהמשרד מקווה. שנית, ועדת טרכטנברג שתפרסם מסקנות בעוד כשבועיים. בפני הוועדה הופיעו גורמים רבים הקשורים בענף, והתקווה הגדולה שנתלית בה היא הורדת מסי קנייה על מכוניות. שלישית, מתגבשת תוכנית מיסוי ירוק חדשה, ובמסגרתה יוחמרו תקני הפליטה. כמו כן, קיימת באוצר יוזמה לכנס ועדה להסדרת הענף הרכב, אך באוצר מתייחסים לוועדה כ"פרויקט מגירה לעתיד הרחוק" וברשות המסים מדגישים שהיא כלל לא הובאה לדיון אצלה.

 

כעת נחזור לשאלה אם לרכוש היום מכונית חדשה, ולשם כך נחלק את המכוניות לכמה קטגוריות: מכוניות מיני, מכוניות משפחתיות ומכוניות יוקרה. יש להדגיש ששאלת הכדאיות מתייחסת רק לחודשים הקרובים ולתחילת 2012. בהתחשב בסביבה עתירת הרגולציות שבה מתפקד הענף, גם אנו לא יודעים מה יקרה בעתיד הרחוק. בנוסף, יש להביא בחשבון שהורדת מסי קנייה לא תמיד מתורגמת להוזלת הרכב, כיוון שחלק מהיבואנים גורפים את הפער לכיסם

 

מכוניות המיני: החגיגה עומדת להסתיים

 

פלח השוק של מכוניות המיני עבר בשנה האחרונה מהפכה של ממש שהחלה עם כניסתו של המיסוי הירוק לתוקף, אך החגיגה עומדת להסתיים.

 

בניגוד למכוניות משפחתיות, מכוניות המיני אינן נפוצות בציי הליסינג, ולכן היבואן אינו חש כל מחויבות לשמר מחיר גבוה בשביל ערכיהם של הציים. כתוצאה מכך חזינו השנה בתהליך דומינו, שבו מכוניות המיני הוזלו ויצרו קטגוריה חדשה בשוק, שבה המחיר המקובל הוא כ־60 אלף שקל. כתוצאה מכך נפגעו המכירות של מכוניות שמחירן 80–90 אלף שקל, והיבואנים נאלצו להוזילן לכ־70 אלף שקל.

 

הסיבה לכך שחגיגת המחירים צפויה להתמתן היא שיטת המיסוי הירוק החדשה שתיכנס לתוקף בתחילת השנה הבאה. אנשי האוצר מרבים להתגאות בשינוי תרבות הרכישה שיצר המיסוי הירוק, שגרם לציבור לרכוש מכוניות קטנות וחסכוניות, אך יודעים היטב שמדובר כאן בהפסד למדינה. לכן, כשיפורסמו מדרגות המיסוי הירוק החדשות, צפויות הטבות המס למכוניות אלה להצטמצם.

 

האם היבואנים יספגו את העלייה במס הקנייה? נראה שלא. בניגוד לשוק המכירות לחברות הליסינג שבו המוכר מגן על הצרכן, כאן הלקוח לא מקבל הבטחה לשמירת המחיר. המסקנה: מכוניות מיני שווה לקנות עכשיו.

 

מכוניות משפחתיות: לא יושפעו מהשינויים

 

בזירת המכוניות המשפחתיות, קרי בעלות ארבע דלתות ומנועי 1.6 ליטר, המצב מורכב יותר. עם זאת, במפתיע, מדובר בקטגוריה שכמעט לא תושפע כלל מההתרחשויות הרגולטוריות. זאת כיוון שאלו מכוניות שנמכרות לצרכניות הגדולות ביותר בישראל של מכוניות חדשות — חברות הליסינג.

 

הבה נמנה את ה"איומים" האפשריים: ראשית, המיסוי. לזליכה אין מנדט לעסוק במס הקנייה, אך טרכטנברג עשוי להעלות את נושא הכנסתו לסדר היום. עם זאת, לא מדובר במקרה הראשון שבו מס הקנייה יירד. כיום מוטל על מכוניות מס קנייה של 83%, וממנו נגרעים אלפי שקלים בהתאם לרמת הזיהום של המכונית. הודות להתקדמות הטכנולוגיה, הכריזו לא מעט יצרנים על שדרוג מכוניותיהם, שהתבטא בקבלת ציון ירוק טוב יותר בישראל. האם המחיר ירד בהתאם? התשובה היא: מובן שלא. יבואני הרכב יודעים שאם יורידו את מחירו של דגם הנפוץ בחברות ליסינג, הדבר יביא לשחיקת ערך הציים שלהן והיבואנים יסבלו מחרם רכישות.

 

ומה בנוגע ליבוא המקביל שבו דובר רבות? גם כאן אין למה לצפות. יבואני הרכב רוכשים את המכוניות המשפחתיות במחירים זולים משמעותית מאלה שיכולים לקבל יבואנים מקבילים. בהתחשב בנכונותם של השחקנים העיקריים בשוק היבוא המקביל, היחידות שיסכימו להיכנס לתחום הן חברות הליסינג, והן לא ישקיעו בכך מאמצים כאשר יבואני הרכב מספקים להן בלאו הכי מחירים זולים. מכאן, שבגזרת המכוניות המשפחתיות אין סיבה לחכות עם הרכישה.

 

מכוניות יוקרה: חכו להנחות

 

שוק רכבי היוקרה הישראלי הוא שוק פרוע במיוחד, שבו מחירי המחירון אינם משקפים במקרים רבים את המציאות והיבואנים לא מהססים להוזיל דגמים מסוימים בן לילה, כפי שקרה לאחרונה בב.מ.וו. אך דווקא בשוק זה כדאי להמתין עם רכישת רכב חדש, מכיוון שהוא צפוי להתייצב והמחירים צפויים לרדת.

 

הסיבה העיקרית לכך היא הסדרת היבוא האישי. על פי הערכות, ועדת זליכה תביא לביטול חוק מימי שר התחבורה שאול מופז, שאוסר על יבוא אישי של מכוניות שיוצרו באירופה ונמכרות בארה"ב, כמו טוארג של פולקסווגן. בימי השיא של היבוא האישי, לפני כשנתיים, נאלצו יבואני הרכב להוריד את מחירם של רכבים כמו ג'יפ גרנד צ'רוקי וב.מ.וו X5. כאשר היבוא האישי יתחזק, יבואני הרכב יהיו חייבים לפעול בהתאם.

 

גם סוגיית המיסוי עדיין מרחפת מעל ראשם של רוכשי רכבי היוקרה, סממן ראוותני של המעמד העליון. אחת ההצעות שהונחה על שולחנו של טרכטנברג, להטיל מס קנייה גבוה על רכבי שטח, אמנם אינה ריאלית וקשה לביצוע (שהרי בישראל נמכרים גם רכבי שטח במחיר של מכונית משפחתית); אך לא מן הנמנע שהוועדה תמליץ להטיל מס על רכבי יוקרה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x