$
משפט

ייצוגית: חברות האשראי צריכות להחזיר לציבור 4.9 מיליארד שקל

מומחה שבדק את הנושא קבע שהעמלות צריכות לרדת עד ל-0.683%, מבלי לקבוע לוח זמנים, בעוד שכיום העמלה עומדת על 0.975%

מארק שון 13:2606.09.11

חודש בדיוק לאחר שבית הדין להגבלים עסקיים הקדים את הפחתת העמלה הצולבת שגובים חברות האשראי מבתי העסק הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה ובקשה לאשרה כייצוגית, בטענה שחברות האשראי צריכות להחזיר לציבור 4.9 מיליארד שקל בגין עמלות שנגבו בשבע השנים האחרונות.

 

הנושא
נמצא במאבק משפטי כבר למעלה מחמש שנים בין חברות האשראי, הממונה על ההגבלים והחברות הגדולות במשק. המומחה שבדק את הנושא, שלומי פריזט, קבע שהעמלות צריכות לרדת עד ל-0.683%, מבלי לקבוע לוח זמנים, בעוד שכיום העמלה עומדת על 0.975%. בית הדין להגבלים אישר לפני חודש שהעמלה תרד ל-0.875% כבר בנובמבר 2011, במקום כפי שתוכנן בהסכם המקורי עם חברות האשראי, ביולי הבא.

 

במסגרת החיים הכלכליים מול חברות האשראי ישנן שני סוגי עמלות, עמלת בית העסק ועמלה צולבת. למרות שההליך אינו עוסק בכך ישירות, הרי ששתי העמלות קשורות האחת בשנייה ומהן נגזרת גם העמלה אותה משלמים הצרכנים הסופיים, כלומר הציבור. העמלה הראשונה היא חוזה בין בית העסק לבין הסולק (חברות האשראי), העמלה השנייה, היא עמלה צולבת בין חברות האשראי לבין עצמן, כדי לאפשר סליקה של אשראי שלא על ידי כרטיס ששייך לאותה חברה.

 

"לאחרונה התברר כי חברות האשראי העמיסו על עמלת הסליקה הצולבת באופן שרירותי עלויות והוצאות שאינן מהעניין, הוצאות שאסור היה להן להעמיס - הוצאות שאינן קשורות כלל ועיקר לאופרציית הסליקה הצולבת, ובכך שלשלו לכיסיהם התפוחים", נטען בתביעה שהוגשה באמצעות עורכי הדין יוחי גבע וטל רכניץ.

 

התביעה מתבססת בעיקר על חוות הדעת של ד"ר פריזט, שלמרות שהיא חסויה במסגרת ההליך השורה התחתונה שלו פורסמה. "החברות צריכות להשיב את ההפרש בין שיעור העמלה הממוצע עליו המליץ המומחה, לבין שיעור העמלות המופקע ממש שגבו משך כל השנים. מדובר בסכום המגיע כדי מילארדי שקלים, שנגבו מבתי העסק, ובסופו של דבר גולגלו על ציבור הצרכנים".

 

התובעים מחשבים את גובה התביעה על פי נתוני היקף הרכישות בכרטיסי אשראי בשנת 2009, כ-160 מיליון שקל לשנה, וההפרש בין גובה העמלה בשנת 2006 (1.25%) ובין גובה העמלה אותה קבע המומחה.

 

התובע עצמו הוא יאקי אלגרנטי, בעל משרד עורכי דין, שכדי לשפר את שירותי הגביה במשרד איפשר ללקוחות לשלם באמצעות כרטיסי אשראי, וחתם על הסכם סליקה עם כ.א.ל. המשרד סולק בממוצע 6,000 שקל לחודש מאז ינואר 2007 ועד היום, סך הכל 258 אלף שקל, מתוכם הוא משלם עמלה בגובה 1.25%, 3,225 שקל. "התנהלות של חברות האשראי מהווה הטעיה "פר אקסלנס" של הצרכן בכל הנוגע לעניין מהותי בעסקה. בהעדר מידע שלם של אופן חישוב העמלה, במצב בו למעשה בשוק הישראלי אין אלטרנטיבות העומדות לרשות הצרכן", נכתב בתביעה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x