$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט"- התחממות ביחסי סין־ישראל: תע"א בדרך להקים מפעל בסין

בפעם הראשונה מאז ביטול מכירת ארבעה מטוסי מודיעין מסוג פלקון של התעשייה האווירית לסין, מקבלת תע"א הזדמנות להיות שחקן משמעותי בשוק הסיני: עלתה לשלב הסופי במכרז להקמת מפעל לייצור 3,000 מטוסי מנהלים

נעמה סיקולר 06:5503.07.11

סין וישראל מנהלות משא ומתן על חידוש הקשר בין התעשייה הביטחונית הישראלית לבין הממשל הסיני. ל"כלכליסט" נודע כי תע"א עלתה לשלב השני והסופי במכרז של התעשייה האווירית הסינית AVIC, להקמת מפעל לייצור מטוסי מנהלים סילוניים בסין. המפעל אמור לקום בעיר צ'נגדו, בירת מחוז סצ'ואן,

בדרום־מערב סין, והתוצאות במכרז צפויות להתפרסם בסוף השנה.

 

ההודעה על עליית תע"א לשלב השני התקבלה שלושה שבועות בלבד לאחר ביקורו ההיסטורי של אהוד ברק בסין, שהיה ביקור בסין ראשון של שר ביטחון ישראלי זה עשור. קדם לכך ביקור של מפקד חיל הים הסיני בישראל. גורמים ביטחוניים מעריכים כי הביקורים ההדדיים והנכונות הסינית לחזור ולסחור עם חברה ביטחונית ישראלית, הם איתותים חיוביים להפשרת היחסים בין המדינות. לדברי הגורמים יש לישראל אינטרס מובהק בכך, כחלק מההתמודדות עם הסוגיה האיראנית.

 

500 מיליון דולר בשנה

 

מול תע"א מתחרות במכרז בומברדייה הקנדית, והחברות האמריקאיות ססנה והוקר הביצ'קרפט. על פי המכרז, AVIC הסינית תחזיק לפחות 51% במיזם משותף, ותתחלק בהשקעה וברווחים עם חברת התעופה שתזכה. יצרנית המטוסים הצרפתית דסאו, שהתחרתה במכרז אך לא עברה את השלב הראשון, העריכה כי היקף ההכנסות השנתי מהפרויקט צפוי להיות 500 מיליון דולר, וכי מדובר בייצור של כ־3,000 מטוסים.

 

בשנים האחרונות כמעט לא התקיימו יחסי מסחר בין חברות ביטחוניות ישראליות וסיניות, לאחר שלחץ אמריקאי הוביל לביטול שתי עסקאות גדולות ישראליות של התעשייה האווירית (באישור משרד הביטחון) מול הממשל הסיני. עסקה אחת, למכירת ארבע מערכות מודיעין אוויריות מסוג פלקון, טורפדה בשנת 2000. העסקה השנייה טורפדה בשנת 2004, כאשר תע"א היתה אמורה לבצע בישראל עבודות שדרוג ותחזוקה למל"טים מסוג הארפי, שמכרה לסינים בסוף שנות התשעים.

 

שתי הפרשות גררו מתח רב בין הממשל הישראלי לממשל האמריקאי ובין הממשל הישראלי לממשל הסיני. הסינים, שתבעו מישראל לשלם פיצויים גבוהים על ביטול העסקאות, נמנעו בשנים האחרונות כמעט לחלוטין מביצוע עסקאות גדולות אחרות עם התעשייה הביטחונית הישראלית, גם כאלה שאופיין אזרחי מובהק. בשוליים המשיכה תע"א לבצע בהיקפים נמוכים במיוחד שיפוצים של מטוסי נוסעים של חברות סיניות.

 

פרשות הפלקון וההארפי הביאו את ישראל להתחייב בפני האמריקא ים שלא לקחת חלק בעסקאות צבאיות עם סין, או בעסקאות בעלות שימושים דואליים - אזרחיים וצבאיים.

 

הפעם הממשל האמריקאי נותן את אישורו

 

את האישור להתחרות במכרז הנוכחי קיבלה תע"א מהגורמים המוסמכים בישראל עוד בטרם ניגשה לשלב הראשון. במקביל נערכה פנייה גם לרשות התעופה האמריקאית כדי שזו תיתן אור ירוק. בישראל קיימת אופטימיות גבוהה בנוגע למכרז, משום שמשתפות בו גם חברות אמריקאיות, המחוייבות לקבל לשם כך אישור מהממשל, ומשום ש־AVIC הסינית קיבלה גם את אישור הממשל האמריקאי לרכישת יצרנית מטוסים קטנה בארה"ב.

 

אם תצליח תע"א לזכות בעסקה להקמת מפעל המטוסים היא תיהנה מפתיחת צוהר לנתח שוק משמעותי שהיה סגור עד כה בפניה. היבט נוסף הוא שיפור התוצאות של תע"א, לאחר שמכירותיה נפגעו באופן משמעותי מאוד במשבר הכלכלי האחרון.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x