$
דו"ח המבקר 2011

חוצה ישראל: כשלים ניהוליים וקנסות מופרזים

על פי דו"ח מבקר המדינה, נושא הקנסות נמצא בבדיקה לאחר שהומלץ להפחית אותם. המבקר טוען עוד כי שיתוף חברת חוצה ישראל בפרויקט תשתיות לאומי נעשה ללא בדיקה מוקדמת

על פי החלטת הממשלה הפכה חברת כביש חוצה ישראל לשותפה בתכנון ובביצוע של פרויקט "נתיב ישראל" (הקמת שדרת תשתית לתחבורה יבשתית בין-עירונית), ואף התחייבה על סך של 5.75 מיליארד שקל בגין ביצוע עבודות אלה. זאת על אף שלא נערכה שום בחינה מקיפה של היתרונות והחסרונות של שיתופה בפרויקט,

ולא נבדק אם היא אכן מסוגלת לבצע את הנדרש. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

 

חברת כביש חוצה ישראל בע"מ הוקמה כחברה ממשלתית במרץ 1993, כדי לגבש הצעות בדבר הדרך למימון סלילתו והפעלתו של כביש חוצה ישראל. הממשלה חתמה על הסכם עם זכיין לפיו הוא יקים את הכביש, יממן את הקמתו ויתחזק אותו במשך 30 שנה, ומינתה את חברת כביש חוצה ישראל לתפקיד הרשות הממונה מטעמה על יישום הפרויקט ועל הפיקוח על הקמתו.

 

הזכיינות על הכביש מתחלקת כיום בין חברת שיכון ובינוי בבעלות שרי אריסון (50%) וחברת קרן תשתיות ישראל בה שותפה הראל (50%).

 

הדו"ח מונה מספר כשלים בהתנהלות חברת חוצה ישראל. מצוין כי החברה תלויה ביועצים חיצוניים באופן מסוכן, וכי בתחילת 2010 כיהנו בדירקטוריון ארבעה דירקטורים בלבד, אף שבתקנות ההתאגדות של החברה נקבע שמספרם לא יפחת מחמש, ורק במאי 2010 מונה דירקטור נוסף.

 

עוד מפורסם בדו"ח כי מבדיקת חברת כביש חוצה ישראל עלה שסכומי הכנסותיו המצטברות של הזכיין מהאכיפה היו גדולים מהסכומים שהוציא לצורך ביצוע האכיפה, והסתכמו בכ-31 מיליון שקל לשנים 2007-2004. כלומר, בכל חודש שעבר צבר הזכיין כמיליון שקל עקב הפער בין ההכנסות מהאכיפה לעלויות ביצועה. 

 

על מנת להתאים את ההכנסות להוצאות המליצה החברה להוריד את גובה הקנסות על הנהגים המתעכבים בתשלום האגרה. במועד סיום הדו"ח טרם השלים משרד התחבורה את בדיקותיו ולכן עדיין לא הותאם גובה הקנסות. עוד עולה מבדיקת החברה כי לעתים חלף זמן רב (ואפילו מספר שנים) בין המועד שבו הגישו נוסעים בכביש ערעור על החשבון שקיבלו בגין נסיעות בכביש, ובין מועד הזימון לדיון וקבלת ההחלטה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x