$
דו"ח המבקר 2011

מבקר המדינה: אהוד ברק לא פעל לפי הכללים הנהוגים כאשר העביר את השליטה בחברותיו ערב מינויו לשר

לפי דו"ח המבקר, שר הביטחון לא פעל לפי הנורמות הציבוריות המצופות ממנו כאשר העביר לשלוש בנותיו חברות שבשליטתו 3 ימים בלבד לפני שמונה לתפקיד. לאחר העברת השליטה החברות הכניסו 30 מיליון שקל; בנוסף, קובע המבקר כי ברק לא הקפיד על הכללים בכל הנוגע לפעילות העסקית של אשתו, נילי פריאל

נעמה סיקולר 16:0017.05.11

אהוד ברק פעל שלא בהתאם לנורמות ציבוריות המצופות משר, לא מסר את כל המידע שנדרש ממנו ובכך לא אפשר לבדוק את כל הזיקות העסקיות שלו ולמנוע חשש מניגוד עניינים - כך קובע מבקר המדינה בדו"ח מיוחד שבדק את התנהלותו של שר הביטחון. הבדיקה נגעה לחברות פרטיות שהיו בשליטתו של ברק ושדרכן ניהל את פעילותו העסקית לפני שמונה לתפקיד שר הביטחון. ברק, קובע מבקר המדינה, גם לא הקפיד על הכללים בכל הנוגע לפעילות העסקית של אשתו, נילי פריאל.

 

ביוני 2007, שלושה ימים לפני שמונה לשר הביטחון, העביר ברק את המניות בשתי חברות שלו לשלוש בנותיו, בחלקים שווים. דו"ח המבקר מתייחס בעיקר להעברת המניות הזו, שלא התבצעה על פי כללי ניגוד העניינים הנדרשים משרים וסגני שרים.

 

מדובר בחברת "אהוד ברק בע"מ", שבה החזיק ברק במלוא המניות, וחברה נוספת שבה החזיק ב-48.5% מהמניות ביחד עם שותפים. על פי מידע שהעביר ברק למבקר המדינה, החברות, שעסקו במתן ייעוץ ושירותים לקרנות השקעה זרות בניו יורק, ישראל, לונדון וג'נבה, הניבו הכנסות של 30 מיליון שקל בתקופה שבין מחצית 2007 (לאחר שמונה לשר הביטחון) ועד סוף 2009. לפי גרסת ברק כפי שהועברה למבקר, הפעילות בחברות הללו חדלה להתקיים ברגע שמונה לשר ועשרות מיליוני השקלים שזרמו אליהן מאז התקבלו בגין שירותים שניתנו קודם למינויו. ברק טען בפני המבקר כי לחברות הללו לא היתה כל פעילות בתחום הביטחוני.

 

כללי ניגוד העניינים בהם חייבים שרים וסגני שרים (על פי ועדה ציבורית משנת 1977 - "ועדת אשר") קובעים כי על שר חדש להביא לניתוק הקשר עם עסקיו הפרטיים הקודמים. הכללים קובעים מספר חלופות לביצוע הניתוק ובכל מקום שבו מבקש השר לחרוג מהכללים הוא חייב לפנות מראש לוועדה למתן היתרים שממנה מבקר המדינה בראשות שופט בדימוס ולבקש פטור.

 

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס צילום: עטא עוויסאת

 

ברק, קובע המבקר, הזדרז להעביר את המניות, שלא על פי הכללים ומבלי לפנות לוועדה לקבל היתר מראש. המבקר כותב כי סביר להניח שאם היה פונה לקבלת היתר היה נדרש ממנו להגיע להסדר אחר. ברק גם לא עמד בכללים הדורשים ממנו לגרום לקיומה של ביקורת על אותם האנשים שאליהם העביר את המניות, במקרה של ברק - שלוש בנותיו. הקפדה על הכללים, קובע המבקר, נדרשה ממנו במיוחד לאור העובדה שלכאורה תחום עיסוקן של החברות איננו בתחום עיסוקן של בנותיו.

 

כמו כן, תוקף המבקר את המועד שבו בחר ברק להעביר את המניות - שלושה ימים בלבד לפני מינויו, וקובע שראוי היה להיערך למציאת פתרון קודם לכן. ברק מונה בזמנו לשר הביטחון לאחר שזכה בפריימריס בן שני סיבובים לראשות מפלגת העבודה. במסגרת הפריימריס נקבע ואף פורסם כי הזוכה ימונה לשר הביטחון. המבקר קובע כי כבר לקראת הסיבוב השני, בו התמודד מול עמי איילון, יכול היה ברק להניח שהוא עשוי להתמנות לשר ולכן נדרשה ממנו היערכות מוקדמת והיה עליו לפנות לוועדת ההיתרים. "ככל שהסיכוי למינוי כשר או כסגן שר עולה והוא בגדר קרוב לוודאי, ראוי להתייחס אליו מהבחינה הציבורית כאל מי שכבר מונה", כתב המבקר.

 

בנוסף, גם כשנדרש לכך לא העביר ברק את כל המידע הרלוונטי בנוגע לפעילות העסקית הקודמת שלו. ברק דיווח על מניותיו בשתי חברות אולם לא ציין כי הן מחזיקות בחברות בת נוספות, היוצרות לברק קשרים עסקיים עם גורמים נוספים שגם לגביהם היה צורך לבדוק את החשש לניגוד עניינים. גם בחברות הללו המשיכו להצטבר הכנסות לאחר שכבר מונה לשר, והוא העביר את המניות אך ורק לאחר פניות חוזרות ממבקר המדינה להצהיר על קיומן של החברות. מאחת החברות הללו, למשל, התקבל במהלך 2009 דיבידנד של 150 אלף שקל שהגיע לחברת אהוד ברק בע"מ - כלומר לידיהן של שלוש בנותיו.

 

לאחר מינויו כשר, מלמדים הדו"חות הכספיים של החברות כי חברת אהוד ברק וחברה נוספת שבה הוא מחזיק כ-50% קיבלו תקבולים ושילמו הוצאות, ואף רשמו הכנסות של 30 מיליון שקל. בשנת 2009 התקבל בחברת אהוד ברק דיבידנד של 150 אלף שקל מחברת בת שחולק לבנותיו בחלקים שווים. ברק טען כי מדובר בכספים על פעילות שקדמה למינויו, אולם המבקר קובע כי מאחר ומניות החברות לא היו עוד בידיו, קבלת כספים, להבדיל ממשיכה מהם, איננה אסורה וברק קיבל אישור למשיכת כספים. ברק טען מצידו כי לא היה צריך לדווח על חברות שבשרשור, אך המבקר אינו מקבל את הטענה בדבר אי חובת הדיווח וקובע כי ברק מנע את האפשרות לבחון את מכלול הקשרים והזיקות שלו לגורמים שונים ולא אפשר לבחון דיו את הצורך בהסדר ניגוד עניינים או פיקוח אפקטיבי וראוי. יחד עם זאת מציין המבקר שהכספים שנמשכו מאז מהחברות, נמשכו באישור.

 

מבקר המדינה קובע כי על ברק לפעול מיד לניתוק מוחלט בינו ובין שתי החברות, בהתאם לכללי ניגוד העניינים, כיוון שהעברת המניות לבנות לא מנתקת לחלוטין את הזיקה לחברות כנדרש. המבקר קובע כי למעשה ברק בפעולותיו עשה דין לעצמו ויצר "הסדר שספק אם היה יכול להשיג לו פנה מראש".

 

"גם למועמדים לשרים וסגניהם יש להציב רף התנהגותי גבוה ולדרוש מהם להקפיד הקפדה יתרה על ניהול ענייניהם", כתב המבקר. "ברק פעל שלא בהתאם לרוח הכללים ולתכליתם, פעילותיו לא עלו בקנה אחד עם נורמות ציבוריות המצופות משר או ממועמד לשר".

 

אהוד ברק ונילי פריאל אהוד ברק ונילי פריאל צילום: יריב כץ

 

ביקורת גם על חברת טאורוס של נילי פריאל

 

פרשה נוספת אליה מתייחס המבקר היא חברת הייעוץ "טאורוס" שהקימה אשתו של ברק, נילי פריאל, בתחילת 2008. מדובר היה בחברת ייעוץ בתחום הקישור לקרנות השקעה בינלאומיות המעוניינות לבדוק אפיקי השקעה בישראל.

 

החברה הוקמה לאחר שברק כבר מונה לשר הביטחון, הגיש הצהרת הון וכבר ניהל מגעים מסויימים עם ועדת ההיתרים שהודיעה לו כי אינם יכולים לאשר מראש פעילות עסקית של אשת השר וכי עליו לפנות לאישור פרטני שלהוועדה. למרות זאת, ברק לא פנה לאישור פרטני כאמור. כמה חודשים לאחר שהחלה לפעול, סגרה פריאל את החברה בעקבות פרסומים ופנייה של מבקר המדינה שאף קבע כי ראוי שפריאל תשיב את כל הכספים ללקוחותיה. שנה לאחר מכן אכן הושבו כל הכספים.

 

מבקר המדינה קובע כי אי הגשת הבקשה לוועדה לגבי פעילותה של פריאל לא תאמה את הכללים. לפי המבקר, על ברק היה להקפיד על הכללים המחייבים אותו ועל החלטות הוועדה בנוגע להתנהלותו שלו ובנוגע להתנהלות קרוביו ויש להצטער שלא פעל כן, אולם נוכח סגירת החברה והחזרת התקבולים קובע המבקר כי אין טעם לעסוק בכך יותר.

 

מאהוד ברק נמסר בתגובה: "שר הביטחון מברך על השלמת בדיקת המבקר ועל תוצאותיה. שר הביטחון מכבד את דו"ח מבקר המדינה ואת מוסד המבקר וכבר החל לפעול ליישום המלצותיו. לעצם הדו"ח: מבקר המדינה התבקש על ידי הוועדה לביקורת המדינה לבדוק העברות כספים שנעשו לחברות שהיו בבעלות שר הביטחון בעבר, טרם מינויו לתפקיד. בניגוד לפרסומים בתקשורת, הדו"ח קובע בין השאר כי התקבולים שולמו בגין פעילות שקדמה למינוי כשר הביטחון. לאף אחד מהלקוחות של אותן חברות אין ולא היו קשרים כלשהם עם משרד הביטחון ולפיכך בכל רגע נתון לא נוצר חשש לניגוד עניינים. קבלת הכספים בידי החברות הנ"ל אינה אסורה על פי הכללים למניעת ניגוד עניינים הנהוגים היום. רק בעקבות היתר שניתן לו על ידי ועדת ההיתרים הפועלת במשרד מבקר המדינה משך ברק כספים. ברק העביר את מניותיו בחברות בהיותו מועמד לשר. מבקר המדינה סבור כי יש לתקן את הכללים באופן שיחולו גם על מועמדים לשר. השר ברק מצטרף לקריאת המבקר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x