$
בארץ

עוד לא עלו על הפסים: בעיות בהנהלת חברת נ.ת.ע

לחברת נ.ת.ע, שעתידה להקים את הרכבת הקלה, אין מנכ"ל קבוע, והיו"ר חשוד בהעלמת מס. השרים שטייניץ וכץ דנו אתמול בנושא בעקבות פניית "כלכליסט"

ליאור גוטמן 09:4904.10.10

לפני כשנה אמר יו"ר החברה הממשלתית נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מיכאל רצון, כי הרכבת הקלה בגוש דן "נוע תנוע". רצון, שנכנס לתפקיד בסוף אוקטובר 2009, הדגיש כי המדינה ניצבת בפני "הזדמנות נדירה לבצע מהפכה בתחום התחבורה הציבורית". אלא שמבדיקת "כלכליסט" עולה בעיה קטנה:

ועדת שפניץ, האחראית על מינוי בכירים בשירות הציבורי, מסרבת זה כשנה לאשר את מינויו של רצון ליו"ר נ.ת.ע בגלל חשדות על העלמות מס במסגרת חברה שהיתה בבעלותו.

 

מיכאל (מיכי) רצון, משפטן בהשכלתו, כיהן כחבר כנסת בשתי קדנציות מטעם הליכוד, כסגן שר, כדירקטור בחברות ממשלתיות, כיו"ר חברת הביטוח אבנר וכיו"ר החברה לשירותי איכות הסביבה. מינויו ליו"ר בפועל בנ.ת.ע התאפשר לאחר שוועדת שפניץ אישרה את מינויו כחבר דירקטוריון מן המניין, טרם שהגיע לידיה המידע על התיק הפתוח נגדו. בסוף אוקטובר 2009 אישר דירקטוריון החברה את מינויו ליו"ר, ומאז הוא מכהן בתפקיד.

 

נוסף על כך, נ.ת.ע מתנהלת בחודשים האחרונים ללא מנכ"ל קבוע, מאז פרישת המנכ"ל הקודם, תא"ל במיל' ישי דותן. את דותן מחליפה באופן זמני גלית אסף־שנער, והוועדה לאיתור מנכ"ל חדש לחברה, שהתכנסה מאז עזיבתו של דותן כמה פעמים, לא פרסמה עדיין מודעת איתור לתפקיד.

 

לקראת הפרסום ב"כלכליסט" קיימו אתמול השרים יובל שטייניץ וישראל כץ - שמינו את רצון - פגישה בנושא, והחליטו להסדיר בהקדם את הבעיות בנ.ת.ע. הפגישה התקיימה לאור העובדה שהממשלה מתעתדת להטיל על החברה את האחריות להקים את קו הרכבת הקלה הראשון בגוש דן, מפתח תקווה לבת ים (הקו האדום - ל"ג), על רקע שלילת הזיכיון מקבוצת MTS. מדובר באחד הפרויקטים התחבורתיים הגדולים ביותר מאז קום המדינה, שעלות השלב הראשון שלו היא כ־10 מיליארד שקלים. יש לציין כי בחודש האחרון פרסמה נ.ת.ע מכרזים לעבודות בקו האדום, בקו החום (רמלה־בת ים) ובקו הצהוב (כפר סבא־חולון).

 

במשרד האוצר מתנהל בשבועות האחרונים ויכוח נוקב על התאמתה של נ.ת.ע לביצוע הפרויקט. לדברי גורם המקורב לנושא, בעוד שאגף התקציבים מנסה להעביר בממשלה הצעת מחליטים לביצוע הפרויקט במימון ממשלתי ובאמצעות נ.ת.ע, מתנגד לכך בכל תוקף אגף החשב הכללי, התומך בביצוע הפרויקט באמצעות MTS, הנמצאת בהליך בוררות עם המדינה.

 

"רצון פנה לפרקליטות"

 

ברשות החברות הממשלתיות אישרו שוועדת שפניץ מסרבת לאשר את מינוי רצון, ושהוא משמש כיו"ר בפועל באישור הרשות עד להכרעת הפרקליטות.

 

מחברת נ.ת.ע נמסר: "מיכאל רצון פנה כמה פעמים לפרקליטות בבקשה שיכריעו בעניינו, מה גם שנשיא לשכת רו"ח קופמן, שנבדק במסגרת בחינת החברה הקבלנית, כבר קיבל הודעה רשמית שאין כוונה להמשיך בבדיקה".

בעניין מינוי מנכ"ל נמסר מנ.ת.ע: "דותן עזב בסוף יולי, וב־16 באוגוסט התמנתה סמנכ"לית הכספים כמנכ"לית בפועל. ערב ראש השנה התכנסה ועדת איתור, ובשבוע הבא תתפרסם מודעת איתור רשמית".

 

ממשרד התחבורה נמסר: "בימים אלה משלימה נ.ת.ע את היערכותה לביצוע הפעולות הנדרשות, בהתאם להנחיות שגובשו על ידי משרדי התחבורה והאוצר, והיא כבר פרסמה מכרזים לביצוע. השר כץ משוכנע כי חברת נ.ת.ע תהיה ערוכה ומוכנה לביצוע כל המטלות שהוטלו עליה".

 

מפרקליטות מיסוי וככלכלה נמסר: "תיק החקירה העלה שאלות ראייתיות ומשפטיות מורכבות. הטיפול בתיק נמצא בשלב מתקדם. נדרשת שהות קצרה עד לגיבוש החלטה אם להגיש כתב אישום".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x