$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": תקנות חדשות יאפשרו להחזיר מוצרים ולקבל מזומן

התקנות שכבר היו אמורות להיות מיושמות לפני חמש שנים במסגרת החוק להגנת הצרכן יוגשו בקרוב לוועדת הכלכלה

נעמה סיקולר ותומר אביטל 07:3407.04.10

משרד התמ"ת מוציא מהמקפיא את תקנות ההחזר הכספי, המאפשרות לצרכן להחזיר לחנות מוצר שרכש ולקבל את כספו במזומן בחזרה, כך נודע ל"כלכליסט".

 

התיקון לחוק הגנת הצרכן הסמיך כבר לפני חמש שנים את שר התמ"ת להתקין תקנות שבהן ייקבע מתי ובאילו תחומים ונסיבות יוכל הצרכן לבטל עסקה שביצע ולקבל כסף מזומן בחזרה.

 

התקנת התקנות התעכבה פעם אחר פעם, בין השאר בגלל לחצים שהופעלו מהצד הקמעונאי של המתרס. לפני כחודשיים הגיש ח"כ איתן כבל עתירה לבג"ץ ובה ביקש לחייב את משרד התמ"ת להתקין את התקנות. בעתירתו טען כי משרד התמ"ת לא אוכף את התיקון לחוק הצרכנות שחוקק כבר לפני למעלה מחמש שנים. התיקון קבע כי על שר התמ"ת לעגן בחוק תקנות לקבלת החזר כספי תמורת החזרת מוצרים, במקום תווי קנייה.

 

בחודשים האחרונים חזר הנושא לטיפול מואץ של המשרד, עם פעילותם של סגנית השר אורית נוקד הממונה על צרכנות, והלשכה המשפטית של התמ"ת בראשות היועץ המשפטי עו"ד מיכאל אטלן ועו"ד חנה טירי. לצורך העניין אף נערכה פנייה מצד משרד התמ"ת והשר בנימין (פואד) בן אליעזר לשורת שרים שונים, שהתבקשו לעבור על התקנות ולהעיר הערותיהם לקראת דיון מחודש בוועדת הכלכלה.

 

  

התקנות יחולו על רוב העסקאות

 

כיום, רק כאשר מדובר בעסקאות מיוחדות כגון עסקאות רוכלות, רכישת יחידת נופש ומכר מרחוק אפשר לקבל החזר כספי. מבחינה חוקית, הקניית זכות ביטול והחזר כספי נתונה לשיקול דעתו של העוסק. העוסק אמנם מחויב לקבוע מדיניות החזרת מוצרים, אך הוא אינו חייב לנקוט מדיניות ביטול עסקה והחזר כספי.  ישנם עוסקים המאפשרים ביטול עסקה בתנאים מסוימים, אולם אלה לרוב אינם משיבים לצרכן את כספו אלא מעניקים לו זיכוי.

 

מדובר בתקנות שעוררו בעבר זעם רב מצד גורמים קמעונאיים שחששו מהשלכותיהן.

 

הנוסח החדש של החוק מיועד למצוא את האיזון העדין שבין זכות הצרכן להחזיר מוצר ולקבל את כספו, לבין שמירה על זכויותיהם של בעלי העסקים ומניעת פגיעה שאינה מידתית גם בהם. כך למשל, על פי התקנות המתגבשות יוכלו צרכנים להחזיר מוצר ולקבל את כספם בחזרה בעסקאות של יותר מ־50 שקל בלבד, ולא ברכישת מוצרי מזון, מוצרים מתכלים או תרופות.

 

על פי התקנות החדשות, בעל העסק יחויב להחזיר את מלוא התמורה או לבטל את החיוב. במקרים מסוימים, כגון התקנה שבוצעה או תשלום הצרכן על השימוש היחסי שעשה בשירות, יוכל בעל העסק לקזז עד 100 שקל מסכום הרכישה. כמו כן, במקרים מסוימים יוכל בעל העסק לחייב את הצרכן בדמי ביטול של עד 5% מהמחיר או עד 100 שקל - הנמוך מביניהם.

 

מוצרים שייכללו בתקנות הם בדרך כלל מוצרים יקרים שהתאמתם לבית הצרכן דורשת שיקול דעת משמעותי בעת הרכישה, כגון מוצרי ריהוט וחשמל. בנוסף ייכללו גם מוצרים שרכישתם מאופיינת בפזיזות מצד צרכנים כמו מוצרי הלבשה (כל עוד לא נעשה בהם שימוש). כמו כן יכללו התקנות גם שורת שירותים שאת רכישתם יוכל הלקוח לבטל ולקבל את כספו, בקיזוז מרכיב ההתקנה או השימוש שכבר בוצע בשירות. התקנות גם קובעות כי יהיה אפשר להחזיר מוצרים בכל סניף של הרשת שבה נקנו, וכי חובת החזרת הכסף תחול גם על שוברי מתנה.

 

החברות המסחריות מתגייסות למאבק

 

ועדת הכלכלה צפויה להפוך לזירת קרב שבה יתקוממו ראשי הארגונים הצרכניים נגד נציגי החברות המסחריות. ראשי ארגוני הצרכנים "אמון הציבור" ו"המועצה לצרכנות" יבקשו להיפגש עם חברי הוועדה טרם הדיונים, וגם ישתתפו בדיונים עצמם כדי לקדם את אישור התקנות. בפגישות עם הח"כים הם ידברו על בעיות צרכניות הקיימות היום בשוק, כמו שיווק אגרסיבי הפוגע באוכלוסיות חלשות. התקנות החדשות, לדבריהם, יסייעו לסכל בעיות אלה וגם יגדילו את כושר המיקוח של הצרכנים.

 

מן העבר השני, ארגוני הסוחרים יחברו לחברות מסחריות גדולות כדי לשכנע את הח"כים לדחות את התקנות. בימים הקרובים צפויים הגורמים להפעיל את השדלנים במטרה לטרפד את התקנות. התאחדות המלונות, הוצאות לאור ויונילוור שכרו את שירותיה של חברת הלובי "גלעד יחסי ממשל". פרטנר, סלקום וסטימצקי ייעזרו בחברת "פוליסי" של בוריס קרסני.

 

התאחדות התעשיינים ולה"ב, לשכת ארגוני העצמאיים, יבקשו את עזרתה של בהירה ברדוגו במשרדה "תקשורת פלוס". רשתות השיווק באיגוד לשכות המסחר, אל על, HOT וצומת ספרים יפנו לגורן עמיר. בחברת yes ייעזרו בנציגיהם בכנסת - משרד הלובי כהן־רימון־כהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x