$
בארץ

שר התחבורה: "תכנית נתיבי ישראל קום תקום במתכונתה הנוכחית"

שר התחבורה מספר בראיון ל"כלכליסט" שתכנית נתיבי ישראל תעבור ללא שינוי. בהתייחסו לפרישת מנכ"ל הרכבת הראל אומר כץ שבשנים הקרובות תצטרך רכבת ישראל לעבור רפורמה, בדומה לזו שהתבצעה בחברה הלאומית לדרכים

ליאור גוטמן 17:3017.02.10

ביום רביעי הקרוב תונח על שולחן ממשלת ישראל תכנית נתיבי ישראל, אותה מובילים רה"מ בנימין נתניהו ושר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. בכך יושלם הצעד הראשון לקראת רישות מדינת ישראל בכבישי אורך ורוחב ומסילות ברזל, דבר שאמור לקצר את זמני הנסיעה מהפריפריה למרכז.

 

"תכנית נתיבי ישראל קום תקום במתכונתה הנוכחית. מחר (ה') נקבע דיון אצל רה"מ נתניהו בנושא זה, ולהערכתי בתקופה הקרובה תקבל הממשלה את ההחלטה" - כך אומר השר כץ בראיון ל"כלכליסט".

 

לדבריו, התכנית היתה אמורה לעלות לדיון בישיבת הממשלה החגיגית שתתקיים בצפון בתחילת השבוע הבא, אולם על פי בקשת רה"מ, הדיון בנושא נדחה.

 

תכנית נתיבי ישראל מתעדת השקעה שאפתנית של יותר מ-50 מיליארד שקל בפיתוח מסילות הרכבת והכבישים המהירים לאורכה ורוחבה של המדינה. על פי משרד רה"מ מטרותיה העיקריות הן הגדלת מספר התושבים בגליל ובנגב בכ20%; השוואת רמת החיים בקצוות המדינה לזו שמקובלת במרכז הארץ והורדת שיעור האבטלה במקומות אלו לרמה של כ5%.

 

התוכנית מחולקת למספר תתי תחומים עליהם יופקדו גופי הסמך של משרד התחבורה: רכבת ישראל, החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) וחוצה ישראל.

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: אלכס קולומויסקי

 

האוצר טוען לעלות של 80 מיליארד שקל

 

עם זאת, באוצר מציגים נתונים שונים ומעריכים את עלות התכנית ביותר מ-80 מיליארד שקל, השקעה שתתגלגל לפתחו של הציבור מבלי להשיג את המטרות הנדרשות. לתפיסת האוצר, קיימת תפיסה שגוייה של מחוללי הצמיחה בפריפריה ובתוכם אשליית הרכבת כיוצרת פיתוח, כך שאם 90% מהאזרחים נוסעים רק כ-35 ק"מ ביום עבודה, יש לטפל בעיקר בעומסי התנועה במרכז הארץ. גורמים שמקורבים לנושא אומרים ל"כלכליסט" שיהיה מעניין לראות כיצד יצביע שר האוצר שטייניץ בדבר אישור התכנית, זאת לאחר שהאוצר התריע שקופת המדינה תתקשה לעמוד במעמסה.

 

מדובר בעיכוב טכני? הרי טוענים שהדיון נדחה עקב התנגדות האוצר 

"מדובר בתכנית רחבת היקף, וטבעי שתהיה הדברות בנושא, שהרי לא סביר שלא נבדוק את עצמנו. התהליכים לא פשוטים ונצטרך לקבל החלטה נכונה. חיבור תושבי הפריפריה למרכז ברשת כבישים תהפוך אותנו מעם אחד למדינה אחת. חייבים להבין שפרט לפיתוח התחבורה בישראל, לתכנית יש משמעות לאומית שלא ניתן להתעלם ממנה, ולדעתי מדובר בפרויקט החברתי הגדול ביותר מאז שיקום השכונות שקידם רה"מ המנוח מנחם בגין", אומר כץ.

 

לדבריו, פרט לשיפור מערכת התחבורה, מדובר בשיפור הפוטנציאל העסקי ותרומה לאיכות חיי התושבים. "קח למשל את קו הרכבת מבנימינה ותראה איך הוא תרם להתפתחות המקום. שים לב מה קרה למחירי הנדל"ן ביקנעם מאז שכביש 6 התחבר אליה. שיפור מערכת התחבורה תהפוך את מדינת ישראל לשוויונית ונגישה יותר", מבטיח כץ.

 

מהפך ארגוני ברכבת ישראל

 

אמש הודיע מנכ"ל הרכבת יצחק (חקי) הראל על פרישתו, זאת לאחר כשנתיים וחצי בתפקיד. במאי הקרוב אמור להתמנות מנכ"ל חדש, ובכך תשלים רכבת ישראל תקופה של כחמש שנים במהלכן איישו את תפקיד המנהל הבכיר ביותר בחברת הרכבות הלאומית שלושה אנשים שונים.

 

רכבת ישראל תישאר בלי קטר שיוביל את הפיתוח?

"בניגוד לסברה הרווחת, תכנית נתיבי ישראל מתרכזת בעיקר בפיתוח מערכת הכבישים ופחות בפיתוח מערכת הרכבות. ביקשתי מחקי (יצחק - ל"ג) שיישאר בתפקידו, אולם הוא אמר שאחרי יותר מ-30 שנות עשייה הוא פונה לעשות לביתו. עד מאי הקרוב יציג דירקטוריון הרכבת מנכ"ל חדש", אומר כץ.

 

עיון במצגת משרד רה"מ בדבר תכנית נתיבי ישראל מחזקת את טענתו של כץ. כך לדוגמה בתחום הכבישים מתוכנן המשך סלילת כביש 6 עד קיבוץ כברי ופיצול מזרחה לכיוון קריית שמונה ונהרייה. בנוסף המדינה תשדרג את כבישים 65 (צומת גולני קדרים), כביש 71 (עפולה עד מעבר שיח חוסיין) ו-85 (עכו-עמיעד). בדרום הארץ תחובר קריית ההדרכה של צה"ל ("עיר הבה"דים") לכביש 6, בנוסף מתוכנן שדרוג כביש 31 (להבים-ערד), שדרוג כביש 7 (אשדוד-כנות) ושדרוג כביש 40 (עוקף באר שבע).

 

אומרים שיחסי העבודה בינכם לא היו טובים. עובדה שלא ביקרת עד היום ברכבת

תשובה: "קראתי את זה היום באיזה שהוא מקום אבל אין ולא היו בינינו משקעים שליליים, אחרת לא הייתי מבקש ממנו להישאר. חקי עשה עבודה טובה - השוואתי את מדדי הביצוע שלהם וראיתי את התוצאות. מצד שני, בניגוד לחברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר - ל"ג), רכבת ישראל לא עברה רפורמה ונצטרך למצוא דרך לעשות זאת בשנים הקרובות", אומר כץ. יצוין שהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) עברה בשנים האחרונות מהפכה עם הפיכתה מיחידת סמך של משרד התחבורה לחברה ממשלתית, תוך ביצוע שינוי ארגוני מקיף שכלל בין השאר פיטורים וניוד של כ-900 עובדים.

 

מכונית לכל פועל

 

היום נמנע דיון מחודש בוועדת הכלכלה, שאיים למנוע את כוונת משרד התחבורה לפתוח את שוק הרכב לייבוא מקביל, כלומר ליצור מציאות בה אותו מותג רכב ימכר על ידי מספר גורמים במקביל, מבלי שאחד מהם ישווק אותו בישראל באופן בלעדי.

 

על פי ההערכות בענף הרכב עד סוף השנה יוענקו מספר רישיונות ייבוא לשחקנים חדשים בשוק. חברות הליסינג הגדולות, הקנייניות העיקריות בשוק ובעלות מערך מוסכים ושירות קיים, תהייה ככל הנראה הראשונות שיקפצו על עגלת הייבוא המקביל. "זה אחד מסוג הדברים שהייתי נחוש לעשות. גיבשנו את כל התהליכים המקצועיים ואנחנו מוכנים לצאת לדרך. ידעתי שיהיו לחצים אבל זה עבר", מסכם כץ את המהפכה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x