$
רכב

תקינת הזיהום החדשה - סיפור לא נקי

תקינת הזיהום החדשה, שתיכנס השבוע לתוקפה, מחמירה יותר מקודמותיה. חבל שיבואני הרכב בישראל נחושים כל כך לעקוף אותה

תומר הדר 08:3731.08.09

מחרתיים ייכנס לתוקפו תקן הזיהום האירופי החדש, באירופה וגם בישראל. התקן האירופי, הנקבע מתוקפם של הסכמים בין המדינות החברות באיחוד, קובע את השיעור המותר של פליטת מזהמים ממנועי מכוניות באופן יחסי לכל קילומטר שהמכונית נוסעת. כל מכונית שאינה עומדת בסטנדרט המוגדר בתקן אינה מותרת בשיווק באירופה - וכאמור, גם בישראל.

 

תקינת הזיהום האירופית מתפרסמת מאז 1992, מעודכנת מדי כמה שנים ורלוונטית רק למכוניות מדגמים חדשים שמוצגים לאחר מועד כניסת התקן לתוקף. התקן החדש, המכונה יורו 5, מחמיר יותר מכל קודמיו, וקובע ירידות ניכרות, המגיעות לעשרות אחוזים, בשיעור פליטת המזהמים של מכוניות. לדוגמה בעוד שתקן יורו 4 מתיר פליטה של 0.08 גרם לקילומטר של תחמוצות חנקן, תקן יורו 5 מתיר רק 0.06 גרם לקילומטר.

 

במקרים אחרים, קובע יורו 5 הגבלות על פליטת מזהמים מסוימים, שיורו 4 כלל לא התייחס אליהם: יורו 5 מתיר למשל פליטה של של תרכובות אורגניות נדיפות בשיעור של עד 0.068 גרם לקילומטר, בעוד שביורו 4 אין כל התייחסות לתרכובות אלה.

 

בדיקת זיהום ברכב. ההבדל בין התקנים מתבטא בתוספת של מערכות סינון בודדות בדיקת זיהום ברכב. ההבדל בין התקנים מתבטא בתוספת של מערכות סינון בודדות צילום: מאיר פרטוש

 

יורו 5, יש לציין, אינו נוגע לזיהום אוויר בלבד: זהו סטנדרט שמתייחס גם לצמיגי רכב. הסטנדרט החדש מחמיר עם רמות הרעש, השחיקה והחיכוך המותרות לצמיגים, והשפעתו הראשונית עתידה לפגוע בעיקר ביבואני הצמיגים הסיניים, שרבים מהם אינם עומדים בהגדרות תקן.

 

כדי להקל במקצת על יבואני הרכב, לפחות למשך השנה הראשונה מרגע קביעת התקינה, מורשים היבואנים להצהיר (רק עד היום, יום התקינה) שהמכונית שהם מייבאים היא "דגם ממשיך" - דהיינו, מכונית שמצוידת במנוע בתקן יורו 4, שיבואה ממשיך למרות התקן החדש. מהלך כזה יאפשר ליבואן להמשיך ולשווק את המכונית בישראל גם ב־2010, למרות היותה בעלת מנוע בתקן זיהום ישן.

 

לעומת זאת, יבואן רכב שייבא לישראל, ממחר, מכונית מדגם חדש העומד בתקן הזיהום האירופי יצטרך לייבאה בתקן הזיהום יורו 5. בין היבואנים שהגישו בקשות להמשיך ולייבא מכוניות בתקן יורו 4 אפשר למנות את יפנאוטו, יבואנית סובארו B3 המשפחתית; UMI, יבואנית שברולט אוויאו; ריי מוטורס, יבואנית קיה סיד; כלמוביל, יבואנית יונדאי I30; ודלק מוטורס, יבואנית מאזדה.

 

אבל הסיבה העיקרית שניצבת מאחורי הגשת הבקשות היא העלייה הצפויה במחיריהם של כלי רכב העומדים בתקן יורו 5: בניגוד למה שאפשר היה לחשוב, יצרני הרכב ממשיכים לייצר גם כלי רכב חדשים לחלוטין, שאינם עומדים בתקן החדש, אלא בגרסאותיו הישנות יותר. ההבדל היחיד בין מכוניות שעומדות בתקן למכוניות שאינן עומדות בו הוא תוספת רכיבים שמאפשרים הפחתה של מזהמים - רכיבים שהתקנתם ברכב מייקרת את מחירו, לעתים בשיעור זניח של אלפי שקלים אחדים.

 

אגב, מכוניות שמנועיהן עומדים בתקן יורו 5 זוכות להטבות גדולות יותר במסגרת תוכנית המיסוי הירוק, אך גובה ההטבה אינו משתווה לעלות הנוספת של יבוא מכונית בתקן יורו 5.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x