$
רכב

כך השתלטו עבריינים על שוק היבוא האישי של כלי הרכב

המיסוי הירוק והירידה בשער הדולר הובילו לזינוק בהיקף פעילות גורמים מהעולם התחתון בשוק יבוא אישי של כלי רכב. המלצות ועדה בנושא מטעם משרד התחבורה עדיין מחכות לשר שיישם אותן

תומר הדר וליאור גוטמן 07:0920.08.09

ההודעה הרשמית שיצאה בשבוע שעבר מרשות המסים לא היתה מפתיעה. יחידת המסים של מכס חיפה, כך נאמר בהודעת הרשות, מנהלת חקירת פרשת הונאה בהיקף של מיליוני שקלים בנוגע להעלמות מס ביבוא אישי של כלי רכב. לפי ההודעה, עולה חשד שסוכן המכס שטיפל במסמכי היבוא הגיש למכס מסמכים כוזבים, שבהם נרשמו כלי רכב מיובאים ככלי רכב מדגמים נחותים שמחיריהם זולים יותר. בדרך זו התחמק לכאורה הסוכן מתשלומי מס גבוהים שהוטלו על המכוניות עם הגיעתן לארץ.

 

איך עוברות סוכנויות היבוא האישי על החוק?

 

פרשה מעין זו אינה הראשונה שמגיעה לתקשורת. ל"כלכליסט" נודע שבימים אלה נחקרת פרשה שבמסגרתה יובאו לישראל מכוניות מרצדס יוקרתיות מדגמי הביצועים של החברה, AMG, שנרשמו במסמכי היבוא כמכוניות מגרסאות בעלות מנועים חלשים. באירוע נפרד לפני כשנה וחצי נעצרו ושוחררו תחת מגבלות שי זגה ומאיר בן צור, שותפים בסוכנות היבוא האישי הינומה מוטורס. לפי החשדות שיוחסו להם, דיווחו השניים לשלטונות המס על רווחים של כ־100 אלף שקל בשנה, נתון נמוך משווי הרווח האמיתי. כמו כן, הם לא דיווחו לרשויות המס על ביצוען של עסקאות אחרות.

 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי ג'יפ גרנד צ'ירוקי

 

לכאורה ענף סוכני היבוא האישי שפועלים בניגוד לחוק אמור היה למשוך תשומת לב רבה מצד שלטונות המס. אבל בפועל השלטונות מאשרים לסוכנים לפעול באין מפריע, למרות התרעות חוזרות ונשנות של אנשי האוצר. הסוכנים, מצדם, מבצעים מדי חודש עשרות הזמנות, ואף נהנו בחודשים האחרונים מעלייה ניכרת בהיקף העסקים - במחצית הראשונה של השנה הנוכחית יובאו לארץ 1,484 מכוניות, זאת לעומת 386 מכוניות בלבד שיובאו בכל שנת 2006. בדו"ח החטיבה לתכנון וכלכלה של רשות המסים מ־19.5.2009 נקבע שהנזק לקופת המדינה ממכוניות שיובאו לישראל בשנה שעברה ביבוא אישי בלתי חוקי נאמד ב־100 מיליון שקל. הערכות של רשות המסים אף מדברות על נזק כפול לקופת המדינה שייגרם השנה מיבוא אישי - 200 מיליון שקל.

 

בזכות שער הדולר

 

החוק קובע שכל אזרח ישראלי רשאי לייבא מכונית לשימושו הפרטי, לפי קריטריונים מסוימים. לפי לשון החוק, "יבוא רכב ביבוא אישי ייעשה על ידי יחיד לצרכיו האישיים משפחתיים ולא לצרכים עסקיים ולא באמצעות עוסק". החוק בעצם מיטיב עם האזרח אך מטיל סייג חשוב שמונע השתלטות של גורמי סחר רכב מסחריים.

 

- -

"היבוא האישי נועד במקור לטפל בתושבים חוזרים, שהגיעו לישראל עם רכבם", מספר גורם בכיר שעסק בנושא באופן אישי. אולם לדבריו, מדינת ישראל לא סגרה את כל הפרצות, כך שנוצר מצב שבו מתווכים מטעם עצמם נרתמו לנושא. משרד התחבורה עצמו, כך מסביר הגורם, לא יכול לטפל בבעיה, מכיוון שחופש העיסוק התיר לאנשים לעסוק בתיווך, ובכלל זה תיווך רכב. "גורמים בעלי הון גילו את הפרצה והחלו לייבא מכוניות יוקרה באופן אישי", אומר הגורם.

 

מבדיקת "כלכליסט" אכן עולה שהשוק נשלט בחלקו הגדול על ידי גורמי סחר רכב שמייבאים את המכוניות בכמויות נרחבות ובאופן מסחרי, זאת בניגוד לחוק. הגורם מספר שהיבוא האישי פרח באופן קיצוני ב־2008. "שערי המטבע ירדו באופן דרסטי באמצע השנה עד לרמה שבה הדולר נסחר סביב רמות של 3.3 שקלים לדולר. מאחר שיבואני הרכב קנו את המכוניות חודשים קודם לכן ובמחיר גבוה יותר, נהיה כדאי יותר לייבא אותן באופן אישי".

 

גם רפורמת המיסוי הירוק, שנכנסה לתוקפה החודש, תרמה לפריחה ביבוא האישי. רבים ביקשו להזמין מכוניות עוד בטרם החלת המס החדש, ובחודש יולי נרשמה עלייה של מאות מכוניות ביבוא אישי יחסית לממוצע בחודשים קודמים.

"לא בודקים את המכוניות"

 

אז כיצד סוכני היבוא האישי פועלים לכאורה בניגוד לחוק? הדרך הראשונה היא להקים עסק לייעוץ יבוא. באינטרנט פזורים עשרות עסקי ייעוץ מעין אלה. היועץ יכול לסייע ללקוח בתהליך הרכישה, לייעץ לו איזו מכונית לרכוש וכיצד לשלם עבורה, אך לפי חוק אסור ליועץ לרכוש את המכונית עבור בעל הרכב. מסיבה זו נקבע בצו יבוא חופשי שיבוא הרכב ייעשה "לא באמצעות עוסק".

 

בפועל התהליך מתנהל בצורה אחרת. בביקורים שערך נציג "כלכליסט" בכמה סוכנויות רכב ביבוא אישי דרשו היועצים שהתשלום עבור המכונית, שנמצאת בארצות הברית, יעבור דרכם ודרכם בלבד. למרות פונקציית ה"ייעוץ", בסופו של דבר הכסף עובר דרך עוסק, מה שמנוגד לחוק. בסוכנות יבוא אישי אחת בלבד שימש איש המכירות כיועץ בלבד - הוא הבהיר לנציג "כלכליסט" שעליו לבצע את התשלום לבדו ושהסוכנות אינה מעורבת בתהליך הרכישה, פרט לפונקציית הייעוץ.

 

דרך אחרת היא להחזיק במלאי נרחב של מכוניות מיבוא אישי במגרש התצוגה. החוק אמנם אוסר על הסוכנים להחזיק במלאי למטרת סחר, אך הסוכנים מצליחים להתגבר על איסור זה על ידי יבוא המכוניות באמצעות אנשי קש. אנשי הקש מתחייבים, בתמורה לתשלום, למכור אותה אחרי שנתיים לקונה האמיתי, זאת כדי לעקוף את החוק האוסר, מטעמי מניעת סחר, על מכירת המכונית במשך שנתיים ממועד הגעתה לארץ.

 

שברולט קורבט, ביבוא אישי שברולט קורבט, ביבוא אישי

 

נתון מעניין על אנשי הקש הללו נחשף בסיכום שנת 2008 של רשות המסים בענף הרכב. אף שכ־80% מהרכבים המגיעים לארץ ביבוא אישי הם רכבי יוקרה, רבע מהאנשים הרשומים כבעליהם של כלי הרכב הללו הם נטולי הכנסה. עוד 10% משתכרים פחות משכר מינימום. "מבדיקה שעשינו במשרד התחבורה התחוור לנו שחלק ניכר מבעלי המכוניות חתומים בביטוח הלאומי כזכאים לקבל השלמת הכנסה", מספר הגורם המעורה בתחום, "פנינו לרשות המסים ולמשטרה בדרישה לחייב את בעלי מכוניות אלו להגיש הצהרת הון, שממנה יוסבר כיצד עלה בידיהם להביא לישראל מכוניות שערכה 400-500 אלף שקל. עוד גילינו שגורמים מסוימים בשוק השתמשו בשמות של אנשים אחרים כדי להזמין מכוניות, ובכמה מהמקרים, אף ביותר ממכוניות אחת או שתיים".

 

אז היכן נמצא בעצם הרווח של סוכני היבוא הרכב האישי הבלתי חוקיים? התשובה טמונה בחשבוניות. מתמלילי ועדה ציבורית שהתכנסה בתחילת השנה לבחינת נושא היבוא האישי עולה שישנם סוכנים שהגישו מסמכים מזויפים לכאורה. המסמכים הללו נקבו במחיר רכישה נמוך של הרכב בארצות הברית, כדי שישולם עליו מכס בשיעור נמוך מהשיעור האמיתי. חלק מהסוכנים פיצלו חשבוניות רכישה שהציגו את רכישת אביזרי הרכב בנפרד מרכישת הרכב עצמו, מה שמוזיל את מחירו באופן ניכר. אחרים הגישו חשבוניות פיקטיביות באמצעות אנשי קש ישראלים הפועלים בחו"ל.

 

הבעיה אינה טמונה רק בהעלמות מס, אלא גם בסכנה בטיחותית. "אף אחד לא בודק את איכות המכוניות שנכנסות לארץ, כלומר אם הן עברו תאונה קשה שהשפיעה על רמת בטיחותן", טוען הגורם המעורה בענף.

 

המסקנות מחכות לשר

 

ממדיה של תופעת היבוא האישי המסחרי לא נעלמו מעיני מנכ"ל משרד התחבורה הקודם גדעון סיטרמן, אשר הורה על כינוס של ועדה ציבורית בתחילת השנה. מטרתו היתה למסד את ענף הסחר ברכב ביבוא אישי, וגם לעצור את תופעת ההונאות בענף. עם זאת, לוועדה אין כל סמכות חוקתית והיא יכולה רק להמליץ על דרכי פעולה שונות לשר התחבורה.

בפני הוועדה הופיעו יבואני רכב, יועצי יבוא אישי ונציגי המכס והמס. הצדדים שהשתתפו בוועדה פרסו בפניה שלל בעיות. כך נטען בוועדה, בין השאר, שישנם גופים המייבאים מכוניות באופן מסחרי אף שהיבוא האישי אינו מיועד לשימוש מסחרי, ובתהליך מעורבים רוכשים פיקטיביים. עוד נטען בוועדה שבקשות רישיון יבוא רבות נתמכו במסמכים כוזבים ובחשבוניות פיקטיביות ושבין השאר יובאו לארץ מכוניות שנפגעו בחו"ל, שהוצגו בפני הלקוח כתקינות.

 

המלצות הוועדה הוגשו לשר התחבורה ישראל כ"ץ כבר לפני כחודשיים. בין השאר ממליצה הוועדה על קביעה של מסגרת חוקית שתגדיר מיהם העוסקים ביבוא האישי. העוסקים בתחום יחויבו לקבל רישיון עיסוק, להוציא תעודת יושר ולפתוח תיק במס הכנסה. לפי ההמלצות, יוטלו סנקציות חוקיות על מי שמסתיר את היותו יבואן רכב אישי או מתווך בתחום. הוועדה אף מדגישה שנדרשת חקיקה שתסדיר את מעמדם של המתווכים, כלומר אלה שאמנם אינם רוכשים את המכונית ואינם מחזיקים בה, אך מסייעים ללקוח בתהליך הרכישה. הוועדה ממליצה בין השאר גם על הצגתו של אישור תקינות ובדיקת תאונות לכל רכב ביבוא אישי שמוכיח שהרכב לא היה מעורב בתאונה קשה. עוד ממליצה הוועדה להתיר רק יבוא של רכבים אמריקאיים הנמכרים באירופה, כך שאפשר יהיה להתקין ברכבים המיובאים פנסים בתקינה אירופית.

 

מסקנותיה של הוועדה הוגשו לשר התחבורה כ"ץ לפני כחודשיים. מאז לא הודיע משרד התחבורה על אימוצן של מסקנות הוועדה. וכפי שניתן להבין מאירועי השבועות האחרונים, הגורמים העברייניים בענף היבוא האישי ממשיכים לפעול באין מפריע. מנגד, בחוק ההסדרים האחרון אושר כי רשות המסים והביטוח הלאומי יהיו חשופים האחד לנתוניו של השני, וייתכן כי תיקון זה ימנע את הפרצה המאפשרת יבוא מכוניות אישי.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה שנושא המתווכים מוכר, והדבר יטופל במסגרת הועדה שהגישה את המלצותיה לשר כץ לפני מספר שבועות. "לעניין מייבאי המכוניות אשר זכאים להשלמת הכנסה, אין המדובר בתחום אחריותו של משרד התחבורה אלא של רשות המסים", נמסר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x