$
רכב

סיכום שנה בליסינג - מחכים לינואר

2008 היתה שנה שענף הליסינג ישמח לשכוח - בעיקר את בלימת החירום ברכישות לאור השינוי הצפוי בקבוצות שווי השימוש בינואר. על הכוונת ב־2009: חידוש צי הרכב של צה"ל ופתרונות אשראי חדשים להתמודדות עם קשיי נזילות

ליאור גוטמן 09:4529.12.08

אם תבקשו ממנהלי חברות הליסינג הגדולות לסכם את שנת 2008, תיתקלו בהרבה פרצופים עצובים של אנשים שהתעוררו בוקר אחד למציאות חדשה.

 

משבר האשראי והציפייה להורדת מחירי המכוניות החדשות שיתקו את הענף כבר בראש השנה. התחזיות פסימיות: יואב הורביץ, מנכ"ל חברת הליסינג וההשכרה אוויס, צופה ירידה של לא פחות מ־30% במספר מכוניות הליסינג שיימסרו בשנת 2009 לעומת השנה החולפת.

 

לדברי הורביץ, מלחמת המחירים האגרסיבית ששררה בשוק בשנה החולפת גרמה לתמחור לא ריאלי של עסקאות הליסינג, והסבה לחברות הפסדים קשים. "בינואר האחרון יכלו לקוחות בענף לקבל מאזדה 3 ב־2,150 שקל לחודש. זה לא מחיר זול - זה מחיר לא כלכלי", הוא אומר.

 

הורביץ מעריך שמחיר הליסינג הריאלי של מכונית מקבוצת שווי השימוש השנייה, שבה נכללת בין היתר מאזדה 3, יעמוד בשנה הבאה על 2,600 שקל. לדבריו, מחיר זה יאפשר לחברות הליסינג מצד אחד לשמור על רווחיות סבירה, ומצד שני להמשיך להוות אלטרנטיבה כדאית להקמת צי רכב עצמאי בחברות הגדולות.

 

מגרש מכירה של אוויס מגרש מכירה של אוויס צילום: עמית שעל

 

"רכישה עצמית של מכוניות תחייב התמודדות עם גניבות, עלויות אחזקה וביטוח מורכבות, כמו גם הקמת מערך טיפולים ומכירת רכב משומש. מדובר בהוצאה אדירה שלא בטוח שכל הלקוחות יכולים או רוצים לעמוד בה", טוען הורביץ ומסכם: "לא רק לחברות הליסינג אין כסף היום".

 

בספטמבר פרסמה רשות המסים הערכות ראשוניות לגבי עדכון עתידי למחירי קבוצות שווי השימוש לרכב צמוד - שהיו זולות באופן משמעותי מהמחיר הנוכחי. כתוצאה מכך, חברות הליסינג הקפיאו כמעט לחלוטין את רכש המכוניות החדשות. אלא שמאז שערי המטבע ידעו תנודתיות רבה, ורשות המסים חזרה בה מהצהרתה. אולם לדברי הורביץ, הנזק לענף כבר נגרם: "התנהגות האוצר לא היתה אחראית", הוא מאשים. "היה צריך להכריז מראש ששווי קבוצות השימוש ייקבע מחדש בינואר 2009".

 

צה"ל מאיים לערוק

 

אך למרות הציפיות הקודרות לקראת 2009, כמה לקוחות עדיין מתכננים לרענן את צי הרכב שברשותם בשנה הבאה - בהם צה"ל, שעתיד להחליף לא פחות מ-8,500 מכוניות בחדשות.

 

על פי הערכות בענף הליסינג, כלי הרכב של אנשי הצבא סופגים בלאי גדול במיוחד, שפוגע באפשרות של חברות הליסינג למכור אותם ללקוחות פרטיים בתום תקופת השימוש.

 

"מכרז הליסינג הראשון שהצבא קיבל לא נקבע רק לפי שיקולים כלכליים", מסביר מוני בר, יו"ר ארגון חברות הליסינג באיגוד לשכות המסחר. "המכרז הזה הונע משיקולים של מלחמות אגו בין חברות הליסינג. כיום מחירי השוק של הליסינג יקרים בהרבה מהתנאים שצה"ל קיבל בזמנו. צריך לזכור שהבחירה ללכת על ליסינג היא של צה"ל, ושלו בלבד: הם תמיד יכולים לחזור ולרכוש מכוניות, ולנהל בעצמם את הצי".

 

מגרש מכירה של שלמה SIXT מגרש מכירה של שלמה SIXT צילום: עמית שעל

 

נראה שעל דבר אחד יש הסכמה בין אנשי חברות הליסינג: 2009 תהיה שנת חיזור אחר משקיעים. "שווי צי הליסינג בישראל נאמד ב־18-15 מיליארד שקל", מסביר בר. "שליש מהכסף ממומן באג"ח, והשאר במימון חיצוני, דוגמת בנקים או חברות ביטוח.

 

"להערכתי, בשנה הבאה יצטמצמו מאוד הנפקות האג"ח, וחלק מחברות הליסינג יתקשו למצוא מקורות מימון גם לעסקאות קיימות. גם מי שעוד נשאר לו מקור מימון ייאלץ לייקר את ערך עסקאות החכירה ב־15% כדי להגיע לאיזון חשבונאי". בר טוען שענף הליסינג כולו עתיד להתצמצם ב־20% ואף יותר במהלך 2009.

 

יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר של כלל פיננסים ברוקראז', מעריך שבתחילת 2009 יחזרו חברות הליסינג לפתוח את הארנק ולרכוש מכוניות חדשות, אחרי הקיפאון של הרבעון האחרון: "השוק ייאלץ להתרגל למחירים גבוהים יותר, ואילו חברות הליסינג עשויות לקבל מימון בנקאי מחודש תוך הרחבת שולי הביטחון שלהן.

 

יבואני הרכב, מצדם, יתחילו להעניק אשראי לחברות הליסינג. יוניון מוטורס, לדוגמה, עשויה לפרוס ל־20 תשלומים את התשלום עבור טויוטה קורולה חדשה שנמכרת לאלדן. הפריסה הזו תיתן לחברות הליסינג קצת אורך נשימה". לדברי בן זאב, מסירות הרכב בינואר הקרוב יעמדו סביב 18 אלף מכוניות, אך קצב המכירות יילך וידעך לאורך השנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x