$
בארץ

הערכה: צה"ל ישלם 20% יותר מהשוק הפרטי עבור ליסינג

ל"כלכליסט" נודע כי שיעור הנהגים הגבוה בצבא המעורב בתאונות דרכים ייקר את ההצעות שיקבל צה"ל במכרז מחברות הליסינג

ליאור גוטמן 06:5928.07.08

המספר הגבוה של תאונות דרכים שבהן מעורבים נהגים צבאיים גורם לעיכוב בתמחור מכרז הליסינג לצבא. ל"כלכליסט" נודע כי שיעור הנהגים הצבאיים המעורבים בתאונות דרכים קלות, שבהן נגרם נזק רק לכלי הרכב, גבוה פי שלושה מזה הממוצע בצי ליסינג אזרחי זהה.

 

שיעור התאונות הגבוה, שדורש מחברות הליסינג להשקיע בתיקונים, יביא לכך שהצעותיהן לצה"ל יהיו יקרות יותר מהצעותיהן לחברות אזרחיות. ההצעות נגזרות, בין היתר, מעלות תחזוקת המכוניות ויכולת המכירה העתידית שלהן. מכונית ליסינג שבה עשה הצבא שימוש עלולה לסבול מירידת ערך ניכרת עקב תיקוני תאונות.

 

הצעותיהן של חברות הליסינג לצה"ל יהיו יקרות יותר מהצעותיהן לחברות אזרחיות הצעותיהן של חברות הליסינג לצה"ל יהיו יקרות יותר מהצעותיהן לחברות אזרחיות

 

נוסף על כך, לעתים צה"ל מתקין במכוניות הליסינג מערכות כריזה, דיבוריות מיוחדות ואף דוושת גז שמאלית, המוסרים בתום תקופת השימוש. ההסרה גורמת נזק פנימי לרכב, שאף הוא דורש תיקון.

 

לדברי בכיר בענף הליסינג, אף שהחברה שתזכה במכרז לאספקת המכוניות לצבא תיהנה משיפור תדמיתה, תמחור המכרז (התשלום החודשי) צפוי להיות גבוה ב־20% מעלות של מכרז דומה בשוק הפרטי. "השחקנים הגדולים בענף למדו מניסיון תנאי המכרז הקודם, ולא בטוח שכולם ירצו להתמודד הפעם", אומר הגורם. לדבריו, מספר התאונות הגבוה נובע מגילם הצעיר של החיילים ומהקילומטראז' הרב שעוברת כל מכונית בצה"ל, דבר שמגביר את הסיכון לתאונה. "חלק מהמכוניות שבידי הצבא נסעו יותר מ־100 אלף ק"מ בשנה", מוסיף הבכיר.

 

אף שפוטנציאל המכרז הוא כעשרת אלפים מכוניות, בפועל יסופקו רק כ־8,500 כלי רכב. היתרה הם רכבי שטח וטנדרים, וחברות הליסינג חוששות להפקיד אותם בידי החיילים הצעירים. "חלק מהנסיעות יתבצעו בשטחי אש", מציין הבכיר, "ולא נצליח למכור את המכוניות האלו בתום המכרז". הבכיר מוסיף שגם אם כלי הרכב יחזרו במצב טוב, התחזוקה השוטפת שלהם עתידה להיות יקרה מדי עבור חברות הליסינג.

 

במשרד הביטחון מדגישים כי בניגוד לפרסומים קודמים בתקשורת, תנאי המכרז טרם נכתבו מאחר שלא גובשו באופן סופי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x