$
הייטק והון סיכון
מאקרו

מאקרו טכנולוגי

מחכים בסיבוב: מחקר חדש מראה שעמק הסיליקון עדיין מפגר אחרי יצרניות הרכב

חברות הטכנולוגיה עמדו בשנים האחרונות בראש ההייפ סביב הרכב האוטונומי. אבל למעשה ליצרניות הרכב הוותיקות יש יתרון ברור על פני גוגל, אובר או אפילו טסלה

ויקי אוסלנדר 18:0306.04.17
מפתחת המכוניות החשמליות טסלה של אלון מאסק עקפה השבוע את שווי השוק של יצרנית הרכב הוותיקה בעולם פורד והפכה לשנייה בגודלה בארה"ב אחרי ג'נרל מוטורס. החברה בת ה־8 נסחרת בשווי של 48 מיליארד דולר, הגבוה ב־4 מיליארד משווייה של פורד, אף שסיימה את 2016 בהכנסות של 7 מיליארד דולר בלבד לעומת 152 מיליארד ליצרנית שנוסדה ב־1903. הסיבה העיקרית לשווי הגבוה של טסלה נעוצה בחלום שהיא מוכרת כחברת טכנולוגיה וכאחת מחלוצות תחום הרכב האוטונומי, במקום היותה פשוט יצרנית רכב.

 

אלא שבסמיכות זמנים יוצאת דופן מחקר שפרסמה חברת המחקר העצמאית Navigant שופך מעט מים על מדורת הבאזז של טסלה ועמיתותיה בעמק הסיליקון. המחקר, שמיפה את השחקניות בשדה הרכב האוטונומי לפי מדדים כטכנולוגיה, חזון, איכות ואמינות, אסטרטגיית ייצור ושותפים, הציב דווקא את פורד כיצרנית המובילה בתחום.  

אבטיפוס של רכב אוטונומי של מובילאיי אינטל וב.מ.וו אבטיפוס של רכב אוטונומי של מובילאיי אינטל וב.מ.וו צילום: בלומברג

 

אחרי פורד התברגו יצרניות רכב ותיקות אחרות כג'נרל מוטורס, רנו־ניסאן ודיימלר. חברת הטכנולוגיה הראשונה להופיע בדירוג היתה Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של אלפאבית, שהוצבה במקום השמיני. טסלה דורגה במקום ה־12 ואובר במקום הכמעט לא רלבנטי — 16 מתוך 18.

 

למה התמחור של טסלה כל כך גבוה? למה התמחור של טסלה כל כך גבוה?

 

משמעות הדירוג היא שלהערכת מחבריו בעוד כחמש שנים, כשהמכוניות האוטונומיות הראשונות יוצעו לצרכנים, סביר שהן יהיו מתוצרת אותן יצרניות רכב מוכרות. 0:1 לתעשיית הרכב בדטרויט. אבל את המשקיעים בשוק דירוגים כמו זה לא מרגשים. אף שסיימה את חמש השנים האחרונות בהפסד מצטבר של 2.3 מיליארד דולר, מניית טסלה זינקה לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים ומסרה 25 אלף מכוניות ברבעון האחרון. זאת בשעה שפורד מסרה פי תשעה מכמות זו בארה"ב לבדה.

 

אז מה דוחף את תמחורה של טסלה גבוה כל כך? ודאי לא מחיר המכוניות, 100 אלף דולר לאחת, וגם לא פטנטים או ראשוניות לרעיון המכונית החשמלית או האוטונומית. הסיבה ככל הנראה היא שהמניה ששווה 300 דולר אינה של טסלה, אלא של אלון מאסק, המיליארדר הסופר סטאר עם העיניים בצבע לוז. אלא שכשמניה מתומחרת לפי חלום ולא לפי ביצועים, ואפילו לא חלום של חברה, אלא חלום שהוא אדם, החלום הזה עלול להתפוצץ.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x