$
חדשות טכנולוגיה

לקראת השקת מכונית משפחתית טסלה מגייסת 1.2 מיליארד דולר

זהו הגיוס השני של יצרנית המכוניות החשמליות ב-12 החודשים האחרונים והוא נועד לממן את ייצורו של דגם חדש שיוצע במחיר של 35 אלף דולר. הרכב יהיה מצויד במערכת נהיגה אוטונומית שהפעלתה תלויה בהשגת האישורים הרגולטורים

ויקי אוסלנדר 16:5419.03.17

יצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה השלימה במהלך סוף השבוע גיוס של 1.2 מיליארד דולר, המנכ"ל, מייסד ובעל המניות הגדול בחברה (21%) אלון מאסק רכש מניות ב-25 מיליון דולר. גיוס זה לא הגיע בהפתעה גדולה. טסלה צפויה להתחיל ייצור בהיקף גדול של הדגם החדש שלה ה-Model 3, דגם סאדן חשמלי בטווח מחירים בינוניים שהחברה העריכה את עלותו בהיקף של 2-2.5 מיליארד דולר.

באוקטובר האחרון הודיעה טסלה כי מודל 3 תשווק לצרכן עם כל התוכנה והחומרה הנדרשת לכאורה לנהיגה אוטונומית: שמונה מצלמות שמספקות תמונה של 360 מעלות מסביב לרכב ובטווח של 250 מטר, 12 חיישנים וראדר מתקדם שיכול לזהות עצמים בתנאים קשים. המערכת שעלותה 8,000 דולר מותקנת היום בכל הרכבים החדשים שטסלה מייצרת, אך הפעלתה עדיין כפופה לניסויים ואישורים רגולטורים.

טסלה מודל 3 טסלה מודל 3 צילום: יצרן

 

מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה היתה מצויידת במעבדים שפיתחה מובילאיי הישראלית. שיתוף פעולה זה הגיעו לקיצו ביולי 2016, זמן קצר אחרי שתושב פלורידה נהרג בזמן שמערכת הנהיגה האוטונומית ברכב הטסלה S שלו התנגשה במשאית. שתי החברות פתחו בהאשמות הדדיות בשאלת האחריות בתאונה הקטלנית. לפני כשבועיים נודע כי ענקית השבבים אינטל תרכוש את מובילאיי תמורת 15 מיליארד דולר.

 

חצי מיליון מכוניות תוך שנתיים

 

לטסלה יתרת מזומנים של 3.4 מיליארד דולר (נכון לסוף 2016) וההשקעה הגדולה בייצור המודל 3 תחליש את מאזן המזומנים שלה. החברה דיווחה כי הגיוס נועד "להגדיל את כרית הביטחון, ולצמצם סיכונים של החברה". ייצור הסאדן מתוכנן ליולי הקרוב ויעמוד תחילה על קצב של 5,000 מכוניות בשבוע ו-10,000 מכוניות ברבעון הרביעי של 2017. החברה מעריכה כי תשלים ייצור של כ-500 אלף רכבים עד 2018 – כפול מהתכנון המקורי של החברה. מחירו של כל רכב יעמוד על 35 אלף דולר, מחיר זה אינו כולל את עלותה של מערכת הנהיגה האוטונומית.

 

החברה הנפיקה מניות במחיר של 262 דולר למניה בהיקף כולל של 348 מיליון דולר, זאת לעומת היקף מתוכנן של 250 מיליון דולר. בנוסף גייסה טסלה אג"ח להמרה בהיקף 840 מיליון דולר שמועד פירעונן ב-2022 ושנושאות ריבית של 2.375%, זאת לעומת 750 מיליון דולר מתוכננים, כך לפי דיווח של החברה בחמישי האחרון. הסיבה לגידול נובע ככל הנראה מהעניין שהתעורר מצד המשקיעים. היקף הגיוס עוד יכול לעלות ל-1.4 מיליארד דולר במידה וכל האופציות שהציעה ימומשו.

 

זהו גיוס המזומנים השני של טסלה ב-12 החודשים האחרונים. במאי שעבר גייסה החברה 1.5 מיליארד דולר בהנפקת מניות, אז לפי שווי של 215 דולר למניה. טסלה, הונפקה בנאסד"ק ב-2010 וייצרה עד כה שלושה דגמי מכוניות, כולם דגמי יוקרה שמחירם נע בטווח של 70-80 אלף דולר לרכב. יש לה חוב מצטבר בהיקף של כ-8.6 מיליארד דולר, היא רשמה הכנסות של 7 מיליארד דולר ב-2016 – עלייה של 73% משנת 2015. במקביל, גם ההפסד של החברה הצטמצם ועמד על 675 מיליון דולר, זאת לעומת הפסד של 889 מיליון דולר ב-2015.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x