$
הייטק והון סיכון

בלעדי לכלכליסט

ענקית המיפוי HERE תקים מרכז חדשנות בישראל

החברה תאייש את המרכז באמצעות עובדי אפליקציית השוואת מחירי המוניות הבריטית קארהו בישראל, אשר פוטרו בעקבות סגירת מרכז הפיתוח של החברה בנובמבר

מאיר אורבך 06:4701.12.16

קונצרן המיפוי HERE, שבבעלות ענקיות הרכב ב.מ.וו, אאודי ודיימלר־מרצדס, יקים מרכז חדשנות בישראל - כך נודע ל"כלכליסט" ואושר על ידי דוברי החברה.

 

המרכז, שיתחיל לפעול בשבועות הקרובים, יאויש בידי עובדי מרכז הפיתוח הישראלי של חברת קארהו (Karhoo), אפליקציית השוואת מחירי המוניות הבריטית אשר נסגרה בנובמבר האחרון. פתיחת מרכז החדשנות של HERE, שלפני כשנה נמכרה לחברות הרכב הגרמניות תמורת 2.8 מיליארד יורו מידי נוקיה, היא הצעד הראשון של החברה בהקמת מרכז פיתוח גדול בישראל. מנהל המרכז החדש יהיה ליעד יצחק, שהיה מנכ"ל מרכז הפיתוח של קארהו ברחובות ולפני כן שימש בתפקידים בכירים בחברת ווייז.

 

סיפורה של חברת קארהו בישראל נחשף ב"כלכליסט" בנובמבר, כשיצחק החליט בפתאומית לסגור את המרכז ברחובות חודשים ספורים לאחר הקמתו. זאת לאחר שהבין שאפליקציית המוניות הבריטית מצויה על סף קריסה ומשכורות העובדים לא שולמו.

 

קארהו הוקמה על ידי דניאל אשיג, יזם בריטי מצליח, שהגה אפליקציה שמשווה מחירי מוניות ומציעה מחירים נמוכים מאלה של ענקיות הרכב השיתופי. הרעיון היה פשוט מאוד: מעין שוק של הזמנת נסיעות במוניות. כל משתמש בה יכול להגדיר יעד ולקבל שורה של הצעות מחיר מתחנות מוניות שונות. על כל נסיעה שהוזמנה, החברה תקבל 10% מהתמורה המגיעה לנהג. האטרקטיביות של החברה היתה לא רק עבור הנוסעים, השומרים חסד נעורים למוניות, אלא בעיקר עבור תחנות המוניות, שחיפשו מקורות הכנסה חדשים בעידן שבו נוסעים רבים מעדיפים תחבורה שיתופית שמפעילות חברות כמו אובר, ליפט וויה ואפליקציות להזמנת מונית דוגמת Gett.

 

עם הקמת מרכז הפיתוח בישראל גויסו עשרה עובדים. בהמשך הועסקו בו כ־30 איש והוא היה לב הפיתוח של החברה, שעד עתה נחלק בין לונדון לניו יורק. לדברי עובדים לשעבר בקארהו, האפליקציה התאימה לכל היותר לרמה בסיסית של פעילות, אבל לא לחברה המבקשת לטפל בעשרות אלפי נהגים במקביל, וכשהמהנדסים בישראל התחילו לעבוד עליה, הם הבינו שחסרים לה מנגנונים בסיסיים של מניעת הונאות, טיפול בעומסים ועוד.

 

 

משיחות עם מקורבים להנהלה ועם עובדי החברה וכן מכתבות שפורסמו בעולם עולה כי קריסתה נבעה מבעיות ניהול, בזבזנות עצומה, דילול קופת המזומנים, חלוקת משאבים מוטעית שלא נתנה דגש לפיתוח המוצר וחוסר עומק טכנולוגי. דיווחים על גיוסי עתק של 250 מיליון דולר התבררו כשגויים, ועל פי הערכה, החברה גייסה לכל אורך חייה לא יותר מ־30 מיליון דולר. סגירת המרכז בישראל הותירה את מרבית העובדים בחוסר ודאות. החברה לא שילמה להם את משכורתם האחרונה ועדיין חייבת פיצויים ותשלומים אחרים. לאחר הסגירה רבים רצו להמשיך כיחידה אחת, ולכן חבירתם לטובת מעבר לענקית המיפוי טבעית מאוד.

 

HERE הוקמה כחברת NAVTEQ לפני כ־30 שנה, וב־2011 רכשה אותה נוקיה כחטיבת המפות שלה. שנה לאחר מכן היא מוזגה עם שאר שירותי המיפוי והניווט שלה תחת השם HERE. באוגוסט 2015 היא נרכשה כאמור על ידי ב.מ.וו אאודי ודיימלר־מרצדס בחלקים שווים, שעבורן מדובר במרכז ראשון בישראל, למעט מרצדס שפותחת כאן מרכז בימים אלה. למרות החיבור לשלוש הענקיות, החברה שומרת על עצמאות ומרחיבה את פעילותה. עד לרכישתה העסיקה HERE כ־6,500 עובדים וסיפקה כ־80% משירותי המיפוי למכוניות בעלות מערכות ניווט מובנות בצפון אמריקה ואירופה. הרווח שלה לרבעון הראשון של 2015 היה 28 מיליון יורו.

 

רכישתה היתה צעד משמעותי של התעשייה הגרמנית לקראת מהפכת הרכב האוטונומי ובעיקר עבור ב.מ.וו, כולל שיתוף פעולה נרחב שעליו חתמה לאחרונה עם אינטל ומובילאיי הישראלית.

 

מחברת HERE נמסר: "אנחנו שמחים לאשר שאנחנו מתכוונים לפתוח מרכז חדשנות בתל אביב בחיפוש מתמיד שלנו אחר הכישרונות הטובים ביותר. אנחנו מתכוונים לגייס את מפתחי התוכנה, מדעני המידע וחוקרים אשר חלקם עבדו בקארהו. הצוות החדש יעבוד בהנהגתו של ליעד יצחק על פרויקטים בתחום של לימוד מכונה ודטה אנליטיקס. אנחנו שמחים מאוד לצרפם לצוות שלנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x