$
חדשות טכנולוגיה

Apple TV החדש: התחביב של אפל, העסק של גוגל

בשוק המתפתח שבין הטלוויזיה למחשב, שתי היריבות נוקטות גישות מנוגדות. בעוד שגוגל מנסה להחליף את חברות הכבלים והלוויין, אפל הציגה את הדור החדש של אפל TV, מוצר משלים לאייפון ולאייפד שנועד להשכרת סרטים וסדרות. הניצחון, לפחות בטווח הקצר, יהיה של אפל

עומר כביר 15:3105.09.10

כשאפל רוצה לכבוש תחום מסוים, היא עושה את זה בכל הכוח: מוצרים חדשניים רבי־יכולת ושומטי לסתות, קמפיין פרסומי נרחב ובאזז בלתי פוסק. לא זה המצב עם הדור השני של אפל TV, מזרים המדיה של החברה שנחשף באירוע המוזיקה שלה בשבוע שעבר. אפילו סטיב ג'ובס, מנכ"ל החברה, שמקפיד להכריז בקול רם על המהפכניות של מוצריה, אמר הפעם שעדיין מדובר ב"תחביב" בלבד.

 

אבל התחביב הקטן הזה מגיע בנקודת זמן קריטית. שוק הטלוויזיה נמצא על סף שינוי, שמאחוריו עומדת השותפה הקרובה בעבר והיריבה הגדולה בהווה של אפל: גוגל, עם מערכת ההפעלה העתידית שלה לטלוויזיות - גוגל TV. ובניגוד לקרבות אחרים שבהם התעמתו החברות חזיתית, כאן נוקטת כל אחת מהן גישה כמעט הפוכה.

 

הדור החדש של אפל TV קטן במיוחד ביחס לקודמו - פחות או יותר בגודל של כף יד ממוצעת. הוא מתחבר לטלוויזיות HD בלבד (דרך יציאת HDMI), וכולל חיבור WiFi. המכשיר לא מצויד בכונן קשיח, וכל התוכן מועבר אליו בסטרימינג. זה כולל סרטוני יוטיוב, סרטים וסדרות למנויי נטפליקס, סרטים וסדרות שהושכרו מאייטיונז דרך המכשיר וכן כל תוכן וידיאו המצוי בספריית אייטיונז במחשב הביתי (כולל סדרות וסרטים שנקנו מאפל). מה אין בו? דפדפן מובנה לגלישה באינטרנט, או אפשרות להוריד ולהתקין אפליקציות. המחיר, אגב, זול יחסית: 99 דולר בלבד.

 

ג'ובס מציג את אפל TV ג'ובס מציג את אפל TV צילום: בלומברג

 

גוגל משלבת בין האינטרנט לטלוויזיה

 

מדובר בגישה מצומצמת, הפוכה כמעט לחזון הרחב שהציגה גוגל עם גוגל TV, שיושק בשבועות הקרובים. במקרה זה מדובר במערכת הפעלה לכל דבר שתגיע מובנית בטלווויזיות של סוני, כחלק מנגני בלו־ריי של החברה או כמכשירים ייעודים של לוג'יטק. בהמשך, סביר להניח, יצטרפו יצרניות נוספות.

 

גוגל עושה מאמצים כדי לשלב באופן מרבי בין שידורי הטלוויזיה הרגילים לצפיית וידיאו וגלישה ברשת. בר החיפוש של מערכת ההפעלה מחפש בו־זמנית הן בתוכני הטלוויזיה של ספק הכבלים או הלוויין, והן בתוכני וידיאו מהרשת. היא מצוידת בדפדפן מלא (כולל תמיכה בפלאש) ומאפשרת צפייה נוחה בכל תוכני הווידיאו הקיימים ברשת - יוטיוב, הולו, אמזון, נטפליקס ועוד. בנוסף, גוגל TV תומכת בהורדת אפליקציות המאפשרות להרחיב את יכולותיה.

 

ההבדלים בין יכולות שתי הפלטפורמות מדגימים את הגישות השונות שנוקטות החברות בהתחברות למכשיר הטלוויזיה. גוגל נכנסת בכל הכוח, עם מטרה שאפתנית: לבטל ככל האפשר את ההבדל בין הטלוויזיה למחשב ובין תוכני טלוויזיה לרשת. בסופו של דבר היא מעוניינת לערער את ההגמוניה של חברות הכבלים והלוויין בשליטה בתוכן שמגיע למקלט. אם החזון של גוגל יתגשם במלואו, תפקידן ההיסטורי של חברות אלה יגיע אל קצו, והן יפנו את מקומן לספקיות תוכן מקוונות. במקרים רבים יהיו אלה יצרניות התוכן עצמן שלא יזדקקו לעזרת המתווכים.

 

אפל, לעומת זאת, לא רואה בטלוויזיה יותר מתחביב מעניין. אפל TV נועד בעיקר להביא לעוד מכשיר בבית את התכנים שהיא עצמה מוכרת, והיא לא מנסה להתחרות או למוטט את הסדר הישן. מדובר בסך הכל במוצר משלים לחוויית הצפייה, שלכל היותר יכול להחליף את נגן הדי.וי.די או הבלו־ריי, אבל לא את חברות הכבלים והלוויין.

 

ומי ינצח? התוכנית של גוגל שאפתנית וסיכויי ההצלחה שלה נמוכים, לפחות בעתיד הקרוב, מכיוון שהיא דורשת אימוץ ושינוי משמעותי של הרגלי הצפייה בטלוויזיה. אבל אם היא תצליח, הרווח והשליטה שבהם תזכה גוגל בשוק החדש יהיו משמעותיים במיוחד.

 

ואולם, נראה שבטווח הקצר לפחות ה"תחביב" של אפל נמצא בעמדת פתיחה טובה יותר, שכן הוא דומה לחוויית הצפייה שאליה רגילים המשתמשים. אחרי הכל, מדובר בעיקרון בנגן די.וי.די משודרג ונטול דיסקים. גם אם אפל TV לא תזכה להצלחה ניכרת, מדובר בשלב משמעותי נוסף בהכשרת לבבות הצרכנים לכניסת האינטרנט לטלוויזיה. וזה, בשורה התחתונה, טוב גם בשביל גוגל TV.

 

 

היה שלום, אייפוד קלאסיק

 

הדור החדש של אפל TV לא היה המוצר היחיד שהושק באירוע בשבוע שעבר. אחת ההכרזות המרכזיות של ג'ובס היתה פינג, רשת חברתית למוזיקה. פינג, מעריכים פרשנים, יכולה להיות המסמר האחרון בארון הקבורה של מייספייס. מי שהיתה בעבר הרשת החברתית הגדולה בעולם והחלה לצנוח עם עליית פייסבוק, ניסתה למצב את עצמה מחדש כמקום מפגש לאמנים ולמעריצים. אבל פינג, שבזכות האינטגרציה עם אייטיונז מאפשרת לאמנים למכור את מרכולתם בצורה יעילה, עתידה להכשיל מהלך זה ואולי לחסל סופית את הרשת הדועכת.

 

האירוע סימן את מותו הקרב של ענק נוסף, אייפוד קלאסיק - סדרת האייפודים הראשונה של אפל, המכשירים שלמעשה אחראים להצלחה המסחררת שלה כיום בתחום המדיה ומוצרי הצריכה. אייפוד קלאסיק לא זכה לשדרוג משמעותי מאז שהוצג הדור השישי ב־2007, וכשג'ובס התגאה בשבוע שעבר בשדרוג המשמעותי ביותר של דגמי האייפוד אי פעם (ובראשם אייפוד נאנו עם מסך מגע), לא הוזכר האייפוד קלאסיק אפילו פעם אחת.

 

המכשיר עדיין מוצע למכירה, אבל נראה שימיו ספורים. באפל החליטו כנראה שכבר אין טעם להשקיע בגלגלי ניווט ובכוננים קשיחים עצומים (עד 160 ג'יגה־בייט). העתיד שייך למגע, ואין להתפלא אם אחרי אירוע המוזיקה הבא המקום היחיד שבו יהיה אפשר לקנות אייפוד קלאסיק יהיה חנויות יד שנייה ו־eBay.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x