$
חדשות טכנולוגיה

ברצלונה 2010: שובן של הישראליות

100 חברות ישראליות יציגו השבוע את מרכולתן בתערוכת הסלולר שנפתחה היום בברצלונה. "כלכליסט" בחר חמש חברות שמקוות להרשים את מפעילות הסלולר הגדולות ולהיות הדבר החם הבא בשוק

אסף גלעד 14:3815.02.10

תערוכת ה־Mobile World Congress, שתיפתח היום בברצלונה, היא מפגן הכוח הטכנולוגי העולמי שבו ענקיות הסלולר העולמיות עורכות את ה"שופינג" שלהן, ובו נקבע אילו טכנולוגיות יאמצו חברות הסלולר בשנים הקרובות. גם חברות ישראליות המשתתפות בתערוכה יציגו את מרכולתן ויוכיחו כי הן יודעות להשתלב היטב בנוף הטרנדים הטכנולוגיים שתופסים תאוצה בעולם הסלולר, כגון מחשוב ענן, ניהול תעבורת האינטרנט והפחתת העלויות הכרוכה בהעברתו, תקשורת מהדור הרביעי כגון Wimax ועוד.

 

לא פחות מ־100 חברות ישראליות יתייצבו בכנס, לעומת 70 בשנה שעברה. 40 מהן נרשמו להצגה בביתן הישראלי בתערוכה, שאותו מארגן IMA - ארגון החברות הסלולריות בישראל - בשיתוף מינהל סחר החוץ במשרד התמ"ת, ו־32 חברות ייוצגו בביתן המכון הישראלי ליצוא.

 

עם חברות אלה מצויה גם קבוצה של חברות סטארט־אפ חדשניות, שחלקן יצאו לאחרונה משלב החשאיות כדי לנצל את התערוכה ליחסי ציבור, כגון אפסיליון, מינטיגו ופרסוויי. פרסוויי הודיעה רק לאחרונה על גיוס 6 מיליון דולר מקרן באטרי, ומינטיגו של יוצאי מודו גייסה 3 מיליון דולר מקרן סקויה.

 

איל רשף, מייסד ומנכ"ל IMA, מסביר את נחיצות החברות הישראליות בתערוכה: "במשלחת הישראלית בולטות חברות המפתחות טכנולוגיה להרחבת רוחב הפס או ניהולו בצורה חכמה", אומר רשף ל'כלכליסט". "השנה ראינו כיצד נאלצת המפעילה הגדולה בארה"ב, AT&T, להשהות את מכירת האייפונים עקב אי־יכולתה לנהל את רוחב הפס. כך שתחום ה'בקהולינג', או חיבור רשת האינטרנט הסלולרית למרכזיות התקשורת האופטית, הוא אחד התחומים החמים כיום".

 

Communitake: שירות לקוחות אוטומטי

  

מוצר: הדרכה מרחוק לשימוש בסלולר

מיקום: יקנעם

מספר עובדים: 15

מייסדים: רונן ששון, עמי פרלמוטר, ערן קרפן, עומרי לביא ושליו חוליו

שנת הקמה: 2008

מימון: מיליון דולר משמואל מנדזיצקי

 

בשנה שעברה השיקה חברת קומיוניטייק מערכת חדשנית עבור פלאפון. במכשירים מסוימים אפשרה המערכת לנציגי השירות לראות על צג המחשב אילו מהלכים ביצע הלקוח הנמצא בביתו, להדריך אותו או לתקנו. במקרים מסוימים יכול היה נציג השירות להשתלט באמצעות התוכנה ולבצע מהלכים על גבי המכשיר האישי של המשתמש ומרחוק. "זו היתה מהפכה", אומר מייסד קומיוניטייק רונן ששון. "אנשים החלו לרוץ לחברים שלהם ולהראות להם איך הטלפון מופעל מרחוק כמו על ידי יד נסתרת. המערכת יוצרת חוויה שונה עבור הלקוח, דבר שמקטין את מספר השיחות החוזרות ומהדק את הקשר בין הלקוח לבין המפעילה".

 

השנה הולכת קומיוניטייק צעד אחד קדימה ומשיקה את הדבר הבא: מערכת המדריכה אוטומטית את הלקוח, ללא מעורבות כלשהי של מרכז שירות. "אנחנו מתמקדים בחיסול מוקד שירות הלקוחות", אומר ששון. מטרת היישום היא להוריד מנציגי שירות לקוחות שיחות טלפון הכרוכות בבעיות קלות לטיפול ולאפשר להם להתמקד בבעיות הקשות.

 

ערן קרפן (מימין) ורונן ששון ערן קרפן (מימין) ורונן ששון צילום: דורון גולן

   

אחת הדוגמאות לכך היא שירות של החלפת רינגטון. היישום מחייג אוטומטית למוקד הרלבנטי ובוחר באפשרויות הרצויות עד להחלפת הרינגטון המבוקש על ידי הלקוח. בקרוב ישיקו בקומיוניטייק יישום הדרכה כולל, שיכלול גם איורים על גבי המכשיר המדריכים את הלקוח על אילו מקשים עליו להקיש בדרך לביצוע פעולה.

 

מלבד השקה בפלאפון מבצעת החברה כמה פיילוטים עם מפעילות סלולר בספרד, אוסטריה ודרום אפריקה, חלקם בתשלום מלא, כאשר קיומיוניטייק מקבלת את הכנסותיה לפי מספר הפעולות שהתבצעו בין נציגים ללקוחות. כיום הכנסותיה אינן עולות על כמה מאות אלפי דולרים, אך בשנה הבאה היא צפויה להגדיל משמעותית את הכנסותיה אם הסכמי הפיילוט שלה ייהפכו להשקה מלאה. ששון מדווח על עניין גובר גם מכיוונן של יצרניות ציוד מחשוב וחברות המעניקות שירות ומפעילות מרכזי תמיכה, כגון בנקים וחברות ביטוח.

בברצלונה ייפגשו מנהלי החברה עם מפעילות סלולריות כגון טי מובייל, טלפוניקה וודאפון.

 

Pursway: מזהים את "החיות החברתיות" שלנו

  

מוצר: זיהוי מובילי דעה

מיקום: הרצליה

מספר עובדים: 30

מייסדים: אלרי פפר, רן שאול וגיא גילדור

שנת הקמה: 2005

מימון: 7 מיליון דולר מקרן באטרי ומהמייסדים

 

פרסוויי עלתה לכותרות בשבוע שעבר, כאשר השלימה גיוס ענק בן 6 מיליון דולר בהובלת סקוט טובין מקרן באטרי. עד אז פיתחה החברה בחשאי טכנולוגיה שאמורה לשנות את הדרך שבה משווקות חברות הסלולר מוצרים שונים. "מצד אחד, אנשים מקשיבים פחות מאי פעם לפרסום ושיווק, ומצד שני, מקשיבים יותר לעצת חבריהם, כך שהארגונים הגדולים איבדו את כוח ההשפעה שהיה להם בעבר", אומר ל"כלכליסט" אלרי פפר, מנכ"ל החברה וממייסדיה.

  

מימין: רן שאול, אלרי פפר וגיא גילדור מימין: רן שאול, אלרי פפר וגיא גילדור

 

פרסוויי מפתחת טכנולוגיה לזיהוי אותן "חיות חברתיות", חברים משפיעים במיוחד, אשר להם יכולת מוכחת להשפיע לא רק על התנהגותם הצרכנית של חבריהם הישירים, אלא גם על חברים מדרגה שנייה או שלישית. פרסוויי מאפשרת לרשתות הסלולריות להגיע אל אותם מובילי דעה ומדריכה אותם באשר לחבילות המומלצות ביותר עבור מובילי דעה.

 

פרסוויי מחלקת את קהל הלקוחות לחוגים חברתיים, ובעזרת אלגוריתמים מגלה באיזה חוג חברתי נמצא כל אחד ומי עוקב אחר מי. "איננו יודעים כיצד קרתה ההשפעה, ואיננו עוקבים אחרי הפעולה הזו. לא מצאנו גם מאפיין משותף לכל אותם מובילי דעה: אין להם גיל מסוים, אין להם רמת חיים ספציפית והם לא מתרכזים רק בערים הגדולות. בכל זאת, מובילי הדעה מתחלקים לתחומים. הם לא משפיעים עלינו בכמה תחומים במקביל-— אלא בתחום אחד, כמו למשל קולנוע, או מוצרים סלולריים", אומר פפר. 

 

idomoo: הופכים את התוכן באתר לקליפ קצר עם מוסיקה קצבית

 

מוצר: אריזת תכנים והצגתם כקליפ

מיקום: רעננה

מספר עובדים: 8

מייסדים: איתן פוגל, אסף פוגל, וירון קליש

מימון: מאות אלפי דולרים ספורים ממשקיעים פרטיים

 

באיידומו (idomoo) פיתחו מערכת תוכנה המאפשרת לצרוך תכנים שונים באמצעות קליפ המתמצת אותם לסרטון באורך כמה שניות. "זה לא שונה בהרבה מהאופן שבו פותחות חדשות ערוץ 2 את שידוריהן, עם סרטון קצר המתקצר עשרה אייטמים בכמה שניות כדי ליצור עניין ולמשוך את סקרנות הצופים", אומר ל"כלכליסט" איתן פוגל, מייסד ומנכ"ל החברה.

 

המערכת של איידומו סורקת תכנים המצויים באתר מסוים ובונה ממנו בזמן אמת תוכנית וידיאו בצירוף מוזיקה קצבית שלרוב אינה עולה על 90 שניות. כניסה לאתר ספורט, למשל, יכולה להפעיל קליפ המרכז את מהלכי ותוצאות משחק מסוים בזמן אמת. צפייה חוזרת בסרטון אינה זהה - הוא מתעדכן בזמן אמת ומכניס כל העת מהלכים חדשים. בברצלונה ייפגשו מייסדי החברה עם המפעילות הגדולות וודאפון, טי מובייל ועוד.

   

איתן פוגל איתן פוגל צילום: נמרוד גליקמן

 

Epsillion: אז איפה הפאב הכי קרוב בברצלונה?

 

מוצר: מדריך טיולים סלולרי

מיקום: תל אביב

מספר עובדים: 8

מייסדים: ג'ונגו לי וגלעד חיימוב

שנת הקמה: 2008

מימון: 100 אלף דולר מהונו האישי של לי

 

מנכ"ל מרכז סמסונג ישראל לשעבר, הישראלי יליד קוריאה ג'ונגו לי, שימש מנכ"ל הסניף המונה כמאה איש בישראל והיה יד ימינו של נשיא סמסונג בישראל במשך 11 וחצי שנה. לפי מדיניות סמסונג, שליחות בחו"ל אינה יכולה להימשך יותר מעשר שנים, לכן לי נקרא לחזור לקוריאה ולעבוד במטה החברה.

 

לי, שחי קודם לכן 12 שנה בישראל, למד בטכניון ועבד בבתי הזיקוק, הקים משפחה ומתגורר כיום עם אשתו ושלושת ילדיו בהרצליה - סירב. במקום זאת, הוא הקים יחד עם גלעד חיימוב מ־ICQ את חברת הסטארט־אפ אפסיליון, המפתחת מעין מדריך טיולים אישי בטלפון הסלולרי.

 

את הכנס בברצלונה מנצלת אפסיליון למופע של תצוגת תכלית באמצעות מדריך טיולים אישי לעיר. המבקרים בכנס הסלולר יכולים להוריד למכשיר האייפון את חבילת ההדרכה הכוללת נקודות עניין כגון כנסיות, אטרקציות בעיר העתיקה, חנויות ואתרי שופינג, מסעדות, תחנות דלק, פאבים ואפילו נקודות שבהן קיים חיבור אלחוטי לרשת (Hot Spots).

  

ג'ונגו לי מייסד אפסיליון ג'ונגו לי מייסד אפסיליון צילום: עמית שעל

 

אלא שבניגוד לנקודות עניין המופיעות על אין ספור יישומי מפות סלולריים כגון Google Maps או נביגייטור, זהו מדריך טיולים "בשידור חי". היישום של אפסיליון מדריך את המבקר בזמן אמת בין נקודות העניין. עם ההתקרבות לנקודת עניין מסוימת, המכשיר "מתעורר לחיים" ומציג בפני המבקר את המידע הרלבנטי בטקסט או בהקראה בעל פה.

בברצלונה מעוניין לי להיפגש עם יצרניות המכשירים LG וסמסונג כדי לשלב את היישום במכשירי ניווט ובטלפונים, ועם המפעילות הסלולריות וודאפון העולמית, NTT דוקומו היפנית, פרטנר הישראלית וכן כמה מפעילות בקוריאה ובהודו.

  

Dropico: שוברים את החומות בין הרשתות החברתיות

 

דרופיקו מתמודדת עם אחת הבעיות שיצר העידן הדיגיטלי: הקלות של הצילום מצד אחד, וריבוי החומות בין רשתות חברתיות מצד שני. הפתרון מגיע משמה של החברה (קיצור של המלים Drop Picture to) ומאפשר למשתמש להחליף בקלות תמונות מאתרי תמונות כגון פיקאסה לרשתות חברתיות כגון פליקר או פייסבוק, ואף להוריד אותן לתוך חשבון וירטואלי אישי הנמצא על גבי "הענן" (חשבון וירטואלי הניתן לגישה מכל מכשיר).

 

אל החשבון הווירטואלי אפשר להוריד בקלות לא רק תמונות אלא גם סרטוני וידיאו וקובצי מוזיקה. נוסף על כך, ניתן לשתף את החשבונות הווירטואליים עם החברים המקושרים ברשתות החברתיות ולבצע חילופי מדיה קלים באמצעות האינטרנט וללא יישום להורדה על המחשב.

 

בדרופיקו מיישמים את האסטרטגיה שלהם גם על התחום הסלולרי. "רק 18% מהציבור יודע כיצד להעביר תמונה מהסלולרי והלאה, לא חשוב לאן", אומר מייסד החברה גבי בן־עמי. בברצלונה מעוניינת החברה להיפגש עם ענקית החיפוש הסינית באידו ועם חברות הטלקום דויטשה טלקום ואיטליה טלקום.

 

מוצר: שירותי שיתוף מולטימדיה מבוססי ענן

מיקום: הרצליה פיתוח

מספר עובדים: 5

מייסדים: גבי בן עמי, שגיא הירש ושלום שוויצר

שנת הקמה: 2008

מימון: 750 אלף דולר מגבי בן עמי וממשקיעים פרטיים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x