$
אופנה

אומברה הוא השחור החדש

מהשיער של מליה אובמה דרך לוגואים של חברות טכנולוגיה ועד עוגות: הכירו את האומברה - מעבר הדרגתי בין צבעים שהפך לאחרונה לצבע האופנתי ביותר. המעצב עודד בן יהודה: "ייתכן שפשוט נגמרו הצבעים"

תמרה וולמן 08:2829.01.17

בתוך פסטיבל הדיווחים, הפרשנויות, הדרמות והבחירות האופנתיות של אירועי חילופי השלטון בגבעת הקפיטול, היה גם פרט קטן שזכה לתשומת לבם של כלי תקשורת מעטים ועדיין מייצג טרנד בעל ממדים משמעותיים - גוני השיער של מליה אובמה. במגזין "Allure" נכתב כי היה זה בלתי אפשרי להוריד את העיניים מצביעת האומברה המושלמת שנעשתה בשערות ראשה של בכורתו של נשיא ארה”ב היוצא.

 

"במלוא הכנות, מדובר בסוג האומברה שאתן מבקשות ממעצב השיער שלכן - מעודן, מתוחכם ומדורג באופן מושלם. התלונה הקטנה היחידה שלנו היא על כך שהצלמים לא התעכבו עוד רגע אחד על שערותיה כדי שנוכל באמת להכיל את כל זה", נכתב שם. אם אתן נשים וביקרתן במספרה בשנים האחרונות, בוודאי התוודעתן למונח "אומברה" (Ombre) – מילה שבאה לתאר אפקט של גוני צבע המתמזגים זה לתוך זה באופן מדורג - מבהיר לכהה או מגוון לגוון - באופן שיוצר מעבר צבעים הרמוני. נראה כי בשנים האחרונות חוצה האומברה את גבולות מחלפות הראש והופך לטרנד גם בעולמות אחרים, ולעתים מפתיעים.

ברק, מישל ומליה אובמה ברק, מישל ומליה אובמה צילום: אי פי איי

 

עדות למקומו של טרנד האומברה בעולם העיצוב ניתנה בכתבה שהתפרסמה לפני כחודש במגזין הטכנולוגי הנחשב "Wired" והכריזה על אפקט מעברי הצבע כטרנד הגדול של 2016 בעולם הטכנולוגיה, כלומר - אצלנו על המסכים. בכתבה הובא שלל דוגמאות לכך, מהלוגו החדש של שירות הסטרימינג פנדורה שבו נראה מעבר צבע עדין בין גוונים שונים של כחול, דרך עמוד הבית הקודם של המתחרים - ספוטיפיי, חלקים מהממשק של אייטיונז וחלק מהמסכים של שירות התשלומים האלקטרוני פייפאל ועד הלוגו של האפליקציה הפופולרית בומרנג. אם רק נשים לב, נכתב שם, נוכל לראות את אפקט הצבע הזה כמעט בכל מקום. מבין שלל הדוגמאות שהובאו באותה כתבה ב"Wired" הובאה גם הדוגמה המובהקת והמתוקשרת ביותר של טרנד האומברה הדיגיטלי, הלוגו של אינסטגרם שעודכן באמצע השנה שעברה וזכה לתהודה בלתי נתפסת אך בעיקר לביקורות. "אינדיפנדנט" הבריטי הכתיר אותו כ"ריבוע הקטן והשנוי ביותר במחלוקת של 2016".

 איפור אומברה איפור אומברה

 

מומחי טרנדים ומעצבים שהתראיינו לכתבה ב""Wired התקשו להסביר למה אומברה ולמה עכשיו. מי שכן הצליח לתת הסבר מסוים היה הפסיכולוג סטפן פאלמר, שאמר כי האומברה, בהיותו מעבר צבע הדרגתי ונטול שינויים פתאומיים, נתפס כבטוח יותר מבחינה פסיכולוגית ולכן למוח קל יותר לנתח ולעכל אותו. "ישנה כמות נכבדת של מחקרים המצביעים על כך שאנשים אוהבים דברים שקל להם לעבד", אמר פאלמר והוסיף כי מעברי צבע הדרגתיים נתפסים כמעניינים יותר מצבע בודד אך פחות מסיחי דעת ממקטעי צבע מרובים. מנהל תחום העיצוב והקריאייטיב של פנדורה חיזק טענה זו כשהסביר בכתבה כי הלוגו עם אפקט האומברה "כאילו מתחנן שהאגודל ייכנס למסך וילחץ עליו".

 

אפליקציה אומברה אפליקציה אומברה

 

ציפורניים ואפילו גבות

 

טרנד מוכתר ככזה כשהביטויים שלו חוצים תחומים, והאומברה, אם כך, הוא ללא ספק כזה. אם התרגלנו כבר לראות אותו על השיער, נראה כי בחודשים האחרונים הוא גולש מטה למחוזות אחרים של עולם האיפור והטיפוח - אל הציפורניים, השפתיים ואפילו הגבות. קחו לדוגמה את מארז צבעי השפתיים של טום פורד שיושק בתחילת החודש הבא וסרטוני ההדרכה שלו לצביעת הגבות כבר שוברים שיאי צפיות ברשת. אפילו אל עולם הקולינריה מצא האומברה את דרכו, כשאחת הדוגמאות הבולטות הן עוגות האומברה של הקונדיטוריה הניו־יורקית הפופולרית מגנוליה, שעליהן כתבו המבקרים כי מדובר באחד הדברים שלא היה לכם מושג שאתם צריכים עד שהוא הופיע.

עוגות אומברה עוגות אומברה

 

נוסטלגיה מתוקה

 

טרנד האומברה מעיד, בין היתר, על ניסיון להכניס אלמנטים נוסטלגיים בעיצוב. במאמר שפרסמה חברת הייעוץ להתנהגות צרכנית CANVAS8 בתחילת החודש נטען כי הפופולריות של האומברה נעוצה בצבעוניות הרטרואית שלו, ושהיא הופיעה דווקא עכשיו, בתקופה שבה גם הרעיון וגם האסתטיקה של עתידנות נתפסים כמאיימים בעיני רבים - "ממש כפי שרובוטים זכו באהדתם של אנשים רק כשתפסו כיוון של חמידות על פני עתידנות, כך גם צבעים מודרניים כגון 'ורוד מילניום' מפנים דרך למעברי צבע הדרגתיים עם קסם של פעם", נכתב באותו מאמר.

 

עודד בן יהודה, העומד מאחורי סטודיו Graphics&Words למיתוג, מחקר וייעוץ קריאייטיבי, מרצה במוסדות מובילים ללימודי עיצוב וכתב עיצוב ב־Xnet, מסביר כי אף שהוא לא היה בוחר באומברה כטרנד בולט של 2016, הביטוי שלו הוא זוכה בשנים האחרונות נובע מהאבולוציה שעברו מותגים בתפיסה הצבעונית ככלי מבדל. מה שהחל עם צבע מובהק ומזוהה לכל מותג, המשיך עם תפיסת מולטי־קולור שבה מותגים ניכסו לעצמם כמה צבעים, ולאחריה התפיסה ההפוכה של מותגים נטולי צבע שמתנהלים כזיקית. בשנים האחרונות הגיעה העת למעברי הצבע שמאפשרים למותגים לשמר צבע אחד מובהק אבל להרחיב את מנעד הצבעים שלידו.

 

היתרון בשימוש בשפה גרפית זו, אומר בן יהודה, הוא שהיא מאפשרת למותגים, "אלסטיות עיצובית" עם טווח רחב של אפשרויות צבעוניות. בנוסף לכך, הוא מסביר, עולם העיצוב והמיתוג מנסה תדיר להמציא עצמו מחדש וייתכן כי מבחינה מסוימת פשוט "נגמרו הצבעים", ועכשיו "ייתכן והגיע הזמן לפנות לצבעים שאינם מוחלטים – צבעים בתנועה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x